Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: DaimlerChrysler

Auta díky ekologickým předpisům citelně podraží

  • 196
EU navrhne nová pravidla pro automobilové emise. Odhady výrobců automobilů říkají, že nové ekologické předpisy by mohly zdražit auta až o pět tisíc euro. Specializovaní výrobci, kteří nebudou mít síly na vývoj stále "zelenějších" aut, by tak mohli utíkat z Evropy... nebo se dát na výrobu jízdních kol.

Evropská komise představí 24. ledna svou novou strategii pro snižování automobilových emisí, v jejímž rámci navrhne závaznou legislativu s cílem přinutit automobilky posílit ekologičnost jejich produktů. Uvedla to mluvčí komisaře pro životní prostředí Stavrose Dimase.

Žravé sporťáky, auta s pohonem všech kol a ostatní automobilové druhy s vysokými nároky na spotřebu paliva by tak do pěti let mohly citelně podražit.

Návrh bude podle agentury Reuters vyžadovat, aby výrobci automobilů do roku 2012 snížili průměrné emise oxidu uhličitého u nových vozů na 120 gramů na kilometr. Britský deník Telegraph spočítal, že splnění tohoto požadavku bude znamenat zdražení některých druhů aut až o 140 tisíc korun.

Automobilky se již dříve dobrovolně zavázaly, že do roku 2008 sníží emise na 140 gramů na kilometr, tohoto cíle se jim však pravděpodobně nepodaří dosáhnout.

"Například naftový Citroën C3 produkuje přesně 120 gramů uhlíku na kilometr, což je průměr, který Evropská komise vyžaduje" pokračuje Telegraph. "Přeplňovaný osmiválcový Range Rover ale vypouští 376 gramů a pětidveřový Ford Focus s motorem 1,6 184  gramů uhlíku."

Hybridní Toyota Prius, která je považována za jedno z "nejzelenějších" aut na trhu, produkuje 104 g/km.

Telepragh pokračuje: "Výrobci automobilů říkají, že tyto požadavky budou devastující pro samostatné výrobce sportovních aut, jako třeba Porsche a pro specializované automobilky typu Land Roveru."

Komisař Dimas namítá, že nové předpisy likvidační pro výrobce nebudou. Cestou budoucnosti prý bude legislativa, která bude podporovat levnější, rodinné automobily a přesune náklady na vývoj nových, "čistších" vozů na kupce neekologičtějších aut.

Podobný model podle Telegraphu uplatňuje Toyota, která drahou výrobu priusu dotuje z prodeje svých konvenčních luxusních modelů.

Sigrid Devries, mluvčí ACEA - Evropské asociace výrobců automobilů, řekl: "Nové předpisy způsobí auta cenově nedostupná. Studie samotné komise říkají, že tím auta zdraží o pět tisíc euro. Výrobci tak budou nuceni výrobu přesunout mimo Evropu."

Jeremy Clarkson, moderátor automobilového pořadu BBC Top Gear pro Telegraph poznamenal: "Myslím, že řada automobilek se dá na výrobu jízdních kol. Budou kola Lamborghini, kola Peugeot, kola Ferrari a kola BMW." Protože ta jsou úplně bez emisí.

Bruselská ekologická organizace Transport and Environment v říjnu oznámila, že největšími hříšníky jsou v dodržování přislíbené redukce emisí automobilky Nissan, Suzuki, Mazda a Audi. Dostatečně rychle však podle organizace nesnižuje emise oxidu uhličitého ani česká Škoda Auto.

, ,