Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta do 100 000 korun: dobrá nabídka i perspektiva

  16:35aktualizováno  16:35
- Je oprávněné čekat, že částka do sta tisíc korun otevře dveře k autu s perspektivou několikaletého a nepříliš problémového jezdění. Lze získat solidní vozy nižší střední, střední i vyšší střední třídy z devadesátých let. "Pro člověka, který kupuje starší automobil, jsou zmíněné peníze významné," radí Petr Svoboda, který jako značkový prodejce obchoduje s novými i staršími auty v Plzni. "Proto by měl být obezřetnější než u nejlevnějších vozů. To znamená, že by měl zvolený vůz vždy nechat prohlédnout ve specializovaném servisu."

I v této třídě o přízeň zákazníků bojuje domácí produkce v podobě Škody Favorit a Forman, a za zvlášť příznivých okolností v centrech velkého přetlaku ojetin i Felicie s výrobky světových firem. "Já bych pečlivě vážil, zda upřednostním jednodušší a zřejmě i méně jetou škodovku nebo vůz sice o dva tři roky starší, ale modernější, kvalitnější a se servisním zázemím," říká Petr Svoboda.
Tomáš Pánek, šéf nákupu jednoho z největších tuzemských autobazaraů, však i mezi nabídkou do sta tisíc korun preferuje škodovky. Sice už ne tak jednoznačně jako u nejlevnějších aut, ale přece jen očekává, že domácí vůz nebude tak opotřebovaný jako starší zahraniční konkurence. "Za osmdesát tisíc korun se zákazník může těšit na Favorita a za devadesát tisíc na Formana z roku 1993. Bude to vůz po prvním, nejhůř druhém majiteli," konstatuje Pánek.
Peter Kolník, ředitel společnosti Mobil Data, upozorňuje, že právě auta v cenách do sta tisíc korun patří k nejžádanějšímu zboží ve zdejších autobazarech. "Prodávají se nejvíc a nejdřív, z další nabídky jdou dobře na odbyt už jen drahá vozidla v cenách nad šest set tisíc korun, která však na trhu nejsou nijak bohatě zastoupena," doplňuje Peter Kolník.
Pokud se zájemce rozhodne pro zahraniční vůz a zvlášť takový, který byl jako nový koupen v cizině, musí počítat s tím, že auto má za sebou sto- i sto padesát tisíc kilometrů, někdy víc. Bude tedy potřebovat opravy. "Dražší jsou díly i servisní práce pro větší auta, u nichž roste i spotřeba a třeba i poplatky za povinné pojištění," říká Tomáš Pánek. "Hůř se v provozu udržují složité a velké vozy, například Citroeny XM a BX, Renault 25, Ford Scorpio a Peugeot 605. I proto se pro ně těžko hledá zájemce. Totéž platí o velkém Opelu Omega, který sice slouží poměrně dobře, ale málokdo o něj stojí." Tomáš Pánek ve stotisícové kategorii jako dobré služebníky doporučuje Peugeoty 2O5, 309 a 405, VW Passat, Opel Vectra, Mitsubishi Gallant, Mazdu 626 a technicky vyspělé nissany.
Se stotisícovou hotovostí se v žádném případě nevyplatí uvažovat o koupi vozu v cizině. Nepůjde-li o bouračku, určitě zájemce nepořídí lépe než doma.

Škoda Forman: žádaný rodinný vůz
Škoda Forman patří na trhu s ojetinami k nejžádanějším, protože nabízí mnoho přepravního prostoru. Proto ji chtějí zejména rodiny s dětmi. Za méně než 100 tisíc korun jsou k mání pěkné vozy ročníku 1994. Škodovka začala Formany vyrábět v roce 1991, čtyři roky poté, co se představil Favorit.
+: nízké provozní náklady; solidní jízdní vlastnosti; snadný a relativně levný servis
-: pouze 1,3litrové motory; špatné dílenské zpracování u nejstarších vozů; drnčení přístrojové desky; u vozů z let 1991 a 1992 se může objevit vadné těsnění pod hlavou válců;, silentbloky předních ramen při opotřebení způsobují klepání při přejezdu nerovností; vadné kulové čepy projevující se vrzáním; poruchový startér a elektroinstalace; úniky oleje z motoru i převodovky; zatékání do parabol světlometů a někdy i do vozu
TIP KE KOUPI: auta od modelového ročníku 1994

Opel Ascona: lepší mezi staršími auty
Ascona je jednou z možných voleb vyznavačů německé klasiky, kteří mají hluboko do kapsy. Vždyť i vůz posledního ročníku 1988, kdy Asconu střídala Vectra, dostával také motory svého nástupce. Takový lze v solidním stavu koupit za částky do 80 tisíc korun. Auta z časů kolem poloviny osmdesátých let stojí zhruba 50 tisíc, ceny vozů ze začátku osmdesátých roků klesají až ke třicetitisícové mezi. Ze starších ojetin patří Ascona k tomu kvalitnějšímu, co trh nabízí. Potvrzuje to i TÜV, v jehož hodnocení je vůz lepší než průměr.
+: trvanlivé zavěšení kol; bezproblémové brzdové hadičky, kotouče i bubny; kvalitní motory a převodovky
-: horší antikorozní ochrana karoserie; nadprůměrně korodující nosné díly; nedostatky v účinnosti provozních i parkovacích brzd; orezlé brzdové vedení; úniky oleje z motoru i převodovky; slabým místem je převodovka
TIP KE KOUPI: benzinové verze 1,8 a 2,Oi (pozor naopak při zájmu o diesel)

Renault 19: zájem na trhu trvá
"Devatenáctka" má výmluvné reference: v dobách své největší slávy byla nejprodávanějším zahraničním vozidlem na německém trhu. Také v Česku patří k nejrozšířenějším moderním autům z dovozu. V obyčejnějších verzích láká rodiny, výkonnější modely vyhledávají mladší a sportovně založení řidiči. Model měl premiéru v roce 1988, leč ma tuzemském trhu se víc vyskytuje od ročníku výroby 1991, ve kterém je k mání za částky pod stotisícovou mezí.
+: vůz nemá na rozdíl od typů 21 a 25 větší bolesti; výborná antikorozní ochrana; stále přijatelný tvar; bohatá výbava; solidní jízdní vlastnosti a příznivá cena starších vozů v poměru k tomu, co nabízejí
-: do 120 tisíc kilometrů žádá větší servis na podvozku; nerovnoměrný účinek a poruchy brzd; uniky oleje z motoru i převodovky; dražší opravy
TIP KE KOUPI: modernější modely od roku výroby 1992; nejúspornější je 1,9litrový diesel

Vybrané vozy do 100 000 korun do dvanácti roků stáří

Značka

model

Alfa Romeo

33 (93); 75 (91); 164 (90)

Audi

80 (89); 90 (88); 100 (89); 200 (89)

BMW

316 (89); 318 (88); 320 a 324d (87); 730 (88); 750 (87)

Citroen

Visa (88); AX (94); ZX (91); BX (93); CX (89); XM (91)

Daewoo

Tico (95), Racer (92)

Daihatsu

Charade (92); Applause (90)

Fiat

Cinquecento (95); Panda (91); Uno (93); Ritmo (88); Tipo (91); Regata (89); Tempra (93); Croma (90); X 1/9 (89)

Ford

Fiesta (92); Escort (91); Orion (91); Sierra (92); Scorpio (92)

Honda

Civic (91); Accord (89); Prelude (87); Legend (87)

Hyundai

Pony (93); Scoupé (93); Lantra (91); Sonata (91)

Chrysler

Saratoga (90)

KIA

Sephia (93)

Lada

Niva (94); Samara (95)

Lancia

Y10 (93); Delta (91); Prisma (90); Dedra (90) Thema (90)

Mazda

121 (91); 323 (90); 626 (90); 929 (87)

Mercedes-Benz

260 SE (88)

Mitsubishi

Colt (92); Lancer (93); Gallant (90); Space Wagon (88)

Nissan

Micra (93); Sunny (91); Bluebird (90); Primera (91); Maxima (90); Prairie (89)

Opel

Corsa (92); Kadett (90); Astra (91); Ascona (88); Vectra (90); Omega (90); Senator (91)

Peugeot

106 (93); 205 (91); 305 (87); 309 (91); 405 (90); 505 (87)

Porsche

924 (87)

Renault

Clio (92); 19 (92); 21 (91); Nevada (93); 25 (90); Espace (87)

Saab

9000 (89)

Seat

Marbella (92); Malaga (89)

Subaru

Justy (91); 1800 4WD (90)

Suzuki

Swift (93)

Škoda

Favorit (94); Forman (94)

Tatra

613-4 (93)

Tavria

1,1 (96)

Poznámka: V závorce je uveden poslední či nejvýhodnější rok výroby
Pramen: MOBIL DATA, AUTO MOTO

 

Jak nekoupit kradené auto
1. Stoprocentní jistota, že zájemce nekoupí kradenou ojetinu, neexistuje. Riziko roste v tomto pořadí: značkový prodejce, příbuzný-přítel, autobazar, inzerát a neznámý člověk před bazarem či na ulici.
2. Základní je kontrola dokladů nabízeného auta. Lepší jsou originály než duplikáty, gumování či přepisování znamená nepravost. Každá změna musí být stvrzena kulatým policejním razítkem. Čísla motoru -i karoserie musí bezvýhradně souhlasit, sebemenší odlišnost či vychýlení nebo jiný náznak neoriginality signalizuje švindl.
3. Při koupi ojetiny původem z ciziny je radno preferovat vůz s originálními klíčky a originálním technickým průkazem, servisní knížkou a s dalšími doklady. Z nich musí jednoznačně, logicky a bez nesrovnalostí plynout, kdy a kde auto sloužilo, kdy, kde a proč bylo vyřazeno ze zahraniční evidence. Dále kdy se dostalo do země, kdy bylo procleno a kdy vzato do zdejší evidence. Pokud nejsou doklady vystaveny v tuzemsku, vyplatí se podle čísla karoserie u značkového dealera ověřit rok výroby.
4. U aut nabízených jako koupené v tuzemsku spolehlivě prověří minulost a pravdivost údajů v dokladech značkový prodejce. Dealeři vědí i to, kde auto bylo poprvé prodáno a zda skutečně z výroby vyjelo tak, jak se nyní nabízí. To vše ukáže, zda není nejen kradené, ale třeba z kradených dílů sestavené. Může být také postavené z vyřazeného vraku či kradené a legalizované na pravých nebo falešných dokladech.
5. Při převodu policie automaticky prověří, zda vozidlo není v tuzemsku hledané jako odcizené. Totéž se zjišťuje při každé změně - při výměně karoserie či motoru a podobě. Jinak ale policejní evidence oficiálně nejsou veřejnosti otevřené. Okolnosti k vozu, o který má kupec zájem, si však mnozí zjišťují přes známosti mezi policisty, na neoficiální bázi prověřují nabízená auta také některé autobazary.
6. Složitější je prověrka, zda auto není hledané jako kradené v cizině. Zdejší policejní databáze na zdroje v cizině zatím napojeny nejsou. Zřejmě nejspolehlivější službu tedy nabízejí firmy, které dovezená vozidla za úplatu prověřují v Evropě i zámoří. K nejznámějším patří pražská CEBIA, v Moravanech u Brna působí česká pobočka německé společnosti Europcon.
7. Za rychlou a levnou označují někteří motoristé cestu, kdy kupující přijede s prodávajícím ve vybraném voze na česko-německou hranici. Tam policisty či celníky požádají, zda by v počítačové databázi nezjistili, zda auto není kradené. Jiné zdroje uvádějí, že němečtí úředníci nejsou takovým praktikám vždy nakloněni. Při zjištění sebemenších nesrovnalostí Němci auto okamžitě zadrží. Na hranicích mají Němci k dispozici údaje jen rok, nanejvýš rok a půl staré.
8. Určitě neuškodí kombinovat dvě či tři prověrky, zda nabízená ojetina není kradená.
9. Pokud prodávající nebude k některé ze zmíněných prověrek ochoten, je třeba od koupě ustoupit.
10. Koupí-li někdo kradený vůz, vrací se při odhalení zlodějny pravoplatnému majiteli.

U Ascony nadprůměrně korodují nosné díly karoserie.

Škoda Forman (i Favorit) má nižší úroveň pasivní bezpečnosti ve srovnání se současnými požadavky.

Renault 19 má výbornou antikorozní ochranu.

Autor:




Nejčtenější

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Další z rubriky

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.