Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta do 50 000 korun: větší iluze nejsou na místě

  16:20aktualizováno  16:20
- Mít do padesáti tisíc korun v kapse a chtít auto - to je přání splnitelné, ale i rizikové. Snad není větší bazar, kde na takový sortiment nesedá prach, bezpočet tipů dávají inzertní rubriky. "Ale kdo se pro takovou koupi rozhodne, neměl by mít o kvalitě vozidla větší iluze," říká Jiří Blažek, majitel jednoho z nejvýznamnějších plzeňských autobazarů.

Petr Svoboda, který se jako značkový prodejce věnuje obchodu s novými i staršími vozy v Plzni, připomíná, že kupcem dosluhujícího auta by měl být hlavně kutil, který si leccos udělá sám. A nepotřebuje, aby mu auto bylo k dispozici den co den, třeba k cestám za prací.
Podle údajů pražské firmy Mobil Data, která v tuzemsku sestavuje oficiální ceníky jetých vozidel, není ve zmíněné kategorii na trhu mnoho aut z devadesátých let. Lze tam čekat jen Fiata Pandu, Dacii 1,4, Ladu 2107, Oltcita 11, Fiata 126 p, Fiata 125 p 1500, Trabanta 601, Watburga 1,3... Nabídce dominují auta z osmdesátých let a v případě žádanějších modelů dokonce vysloužilci ze sedmdesátých roků. Na ty zvláštní pozor: pomineme-li všechna rizika z opotřebovaných a bezpochyby už více či méně opravovaných motorů, převodovek a náprav, je třeba vzít v úvahu, že na větší antikorozní ochranu začaly věhlasnější automobilky sázet až od druhé poloviny osmdesátých let. Právě koroze nosných dílů je to, co mnohý vůz pořízený za pakatel mění při STK v bezcenný šrot.
Pozor, za pár desítek tisíc korun jsou ve značné míře mezi reprezentanty sedmdesátých a začátku osmdesátých let k mání auta svůdných značek Volkswagen, Fiat, Ford, Opel, BMW, Mercedes, Renault, Toyota... Víc než v jiné cenové kategorii bojují potenciální kupci s pokušením upřednostnit právě ojetinu slavné značky před tuzemskou Škodou. "Já bych se v tomto případě přiklonil ke škodovce. Pro opravy, které určitě budou dříve či později nutné, je Škoda jednoduchá, dílů je dost a v přijatelných cenách. Vsadil bych na Favorita, kterého při troše štěstí najdu i v ročníku výroby 1990," prohlásil Jiří Blažek. Petr Svoboda souhlasil: "Škodovku i v garáži opraví kdekdo, zatímco koncepčně modernější zahraniční vozy přece jen žádají víc. Práce specialistů je logicky dražší, také za díly se platí víc."
Oba odborníci se shodují, že v nejlevnější kategorii se nevyplatí uvažovat o koupi dieselu - vysloužilec dokáže motoristu potrápit nesrovnatelně víc než vyběhaný benzinový motor.
A ještě důležité: je-li mezi nejlacinější nabídkou auto mladších ročníků a nečekaně dobré vizáže, bude nejspíš kradené nebo pochybně opravené.

Fiat 126 p: láce na úkor komfortu
Licenční polský Fiat 126 p sice vozí řešení a tvary prezentované svým italským originálem už v roce 1972, ovšem dodnes ho tuzemská motoristická veřejnost bere vážně. A to tehdy, pokud potřebuje levný a nenáročný automobil do městského provozu.
Staré Fiaty 126 p, dovezené do tuzemska před osmdesátým rokem, totiž lze pořídit už za částky kolem deseti tisíc korun, modernější verze jsou za 15 000 až 30 000 korun, ovšem za auta mimořádně ušetřená a málo jetá.
+: laciný provoz, mimořádné manévrovací schopnosti, levné náhradní díly z Polska.
-: malý vnitřní prostor a nízký komfort jízdy, nevýkonné topení, málo trvanlivé svislé čepy a ložiska.
TIP KE KOUPI: modernější verze s motorem 652 ccm, v tuzemsku nejrozšířenější.

VAZ 2107: robustní vůz pro nenáročné
Nejluxusnějším z klasických žigulíků, které na zdejších silnicích dodnes udržují v plném životě ducha automobilu roku 1966, Fiatu 124, je VAZ 2107. Předlistopadový sen mnoha tuzemských motoristů je ve výrobě od roku 1982, o čtyři léta později získal pětistupňovou převodovku, kterou za další dva roky už měl každý ze zmíněných vozů dovážených do země.
Zachovalá auta jsou k mání už od pětadvaceti tisíc korun. Při troše štěstí lze za částku kolem padesáti tisíc sehnat také od roku 1993 vyráběný model 21073i s motorem o obsahu 1,7 litru. Má americké vstřikování a spotřebu až o dva tři litry nižší, než je obvyklé u klasických starších žigulíků. VAZ je vhodný k přestavbě na plynový pohon, který provoz zlevňuje na polovinu.
+: levné náhradní díly; mnohem nižší pořizovací cena staršího vozu než stejně starých aut jiných značek; trvanlivé motory; zvlášť bez vstřikování.
-: zastaralá koncepce; koroze karoserie s členitými plochami a "kapsami", kde se zachycují nečistoty; vysoká spotřeba; malá pasivní bezpečnost; špatné dílenské zpracování, poruchové vybavení.
TIP KE KOUPI: verze s 1,7litrovým motorem.

Ford Scorpio: levný z velkých vozů
K levnějším z velkých vozů patří Ford Scorpio, který v roce 1985 nahradil model Granada a jako druhý po typu Sierra přivezl v barvách Fordu na automobilový trh tehdy avantgardní tvary. Dnes je v první generaci, která skončila rokem 1994, na trhu ojetin k mání za částky už od čtyřiceti tisíc korun, ovšem ve stavu, který mnohdy plodí víc starostí než užitku. Potenciální kupci těchto nejstarších Fordů Scorpio by si přitom měli uvědomit, že náhradní díly na luxusní auta jsou i několikrát dražší ve srovnání se součástkami pro menší vozy.
Německý TÜV nehodnotí špatně ani Scorpio po dvanácti letech provozu - přes třicet procent vozů zůstává bez závad, což je výsledek o chloupek lepší než průměr.
+: velký vnitřní prostor pro cestující i zavazadla; solidní nabídka benzinových i dieselových motorů o obsahu od 1765 do 2935 cm3; solidní bezpečnost; dobré brzdy
-: nepříliš trvanlivé a nejisté řízení; závadové zavěšení kol; nadprůměrná koroze výfuku; úniky oleje; nadprůměrná koroze nosných dílů u starších vozů
TIP KE KOUPI: benzinový dvoulitr a šestiválec 2,4 litru
 

Přehled vybraných automobilů do 50 000 korun do dvanácti roků stáří

Značka

model*

Alfa Romeo

1,8 (87); 1,7 (89)

Audi

100 (87)

BMW

318 (87)

Citroen

AX (89); BX (90)

Dacia

1310 (89); 1410 (91)

Daihatsu

Charade (89)

Fiat

126 (90); Panda 750 (91); Panda 1000 (9O); Uno 1,0 (89); Uno 1,5 (88); Regata (87); Croma (88); Tipo 1,4 (88)

Ford

Escort 1,6 (88); Scorpio (89); Sierra (89); Fiesta (88)

Honda

Civic (89); Accord (88)

Lada

Nova 1500 (89); Nova 2105 (87); 2107 (90); Samara (88)

Lancia

Y10 (88)

Mazda

626 (87); 323 (88)

Mitsubishi

Galant (87); Colt (87)

Moskvič

2140 (90); 21412 (92); 2141 1,6 (93)

Nissan

Micra (89); Sunny (87)

Oltcit

Club 11RL (90)

Opel

Kadett (87); Ascona (88)

Peugeot

309 (89); 205 (87)

Polski Fiat

650 E (90); FSO 1500 (90)

Renault

5 (90); 11 (87); 21 (87)

Seat

Marbella (88); Ibiza (91)

Škoda

105 (88); 120 (88); 125 (90); 130 (88); 135 (89); 135 Rapid (89); 136 (89); 136 Rapid (89); Favorit (90)

Tatra

613 (89)

Toyota

Starlet (87); Corolla (90)

Trabant

601 S (90); 1,1 (91)

Volkswagen

Golf (88); Passat (88)

Wartburg

353 (88); 353 1,3 (91)

Poznámka: *V závorce je uveden poslední či nejvýhodnější rok výroby v dané cenové kategorii
Pramen: MOBIL DATA, AUTO MOTO

 

Kde koupit jeté auto

1. Nejvíc jistot poskytuje značkový prodejce. Často má v nabídce auta, která buďto on či jiný dealer značky prodal jako nová a při provozu o ně pečoval. Před dalším prodejem ojetinu zpravidla zkontroluje ve svých dílnách a odborně opraví s využitím originálních dílů. Značkový obchodník sice může mít jetá auta až o dvacet procent dražší než kupříkladu autobazar v sousedství, ovšem měl by poskytnout nejméně tříměsíční, lépe půlroční záruku.
2. Poněkud méně jistot - zvláště na zárukách - dá značkový dealer v případě, že prodává jetý vůz jiné než mateřské značky. Tento vůz od zákazníka vykoupil na protiúčet či převzal do komisního prodeje. Služba se patrně bude řadit k lepším třeba už jen proto, že ojetinu důkladně prověří. Na každém kroku mu při přetlaku na automobilovém trhu jde o dobré jméno. To nedá v sázku kvůli pochybnému pártisícovému výdělku, podstatnému naopak pro maličké bazary či jednotlivce.
3. Autobazary nabízejí levnější ojetiny než značkoví prodejci. Vyplatí se porovnat ceny nejen v okolí, ale i v okrese a lépe i v sousedních regionech. Pravidlem je, že ojetiny jsou levnější ve velkých městech, ve významných centrech jsou malá a úsporná auta lacinější než na venkově. V oblastech s menšími příjmy jsou naopak levnější velké vozy s velkými objemy motorů.
4. Není autobazar jako autobazar. Někde mají kryté prostory či dokonce haly a k dispozici jsou protokoly o odborných prohlídkách nabízených vozů, zatímco jinde stojí auta s cenami načmáranými na předních sklech v rozbahněných ohradách. Bazar by měl mít minimálně zdviž či rampu k nejzákladnější prohlídce auta. Když takové vybavení chybí, měl by obchodník umožnit prohlídku jinde, nejlépe v odborném servisu. Brání-li se tomu, tak nestojí za další pozornost. Dobré je dát na zkušenost známých.
5. Bazary, kde převažují novější zahraniční auta, mohou být napojeny na sítě překupníků a opravářů bouraček dovezených z ciziny. V těchto případech zvlášť pozor na původ a kvalitu opravy nabízeného zboží.
6. Od ojetin nabízených na inzerát lze očekávat nižší cenu než u značkového prodejce či v autobazaru, ovšem na tuto možnost by neměl sázet motorista, který se na trhu ojetin alespoň trochu neorientuje. Účast odborníka je nezbytná, nesouhlasí-li prodávající s prohlídkou vozu v servisu, asi k tomu má důvod. Pak je lepší odejít.
7. Cenu by měl jako první vyslovit prodávající. Kupující naopak má znát ceny podobných aut minimálně v okolních bazarech. K orientaci poslouží pohled do specializovaných inzertních časopisů či rubrik.
8. Nákup od známých může mít výhodu v tom, že kupec zná osudy i způsob provozu nabízeného auta, nevýhodou naopak jsou rizika šrámů na vztazích při nečekaných závadách.
9. I při koupi ojetiny od známého či příbuzného je nezbytné obstarat veškeré náležitosti včetně smluv o koupi a převodu na dopravním inspektorátu.
10. Nejrizikovější je zájem o automobil nabízený neznámým člověkem na ulici či před autobazarem, byť by se podmínky zdály na první dojem jakkoliv výhodné. Zmíněným způsobem lze nejsnáz koupit kradený vůz.

Fiat pochopitelně nevydrží tolik, co větší auta.

VAZ 2107 má velkou výhodu v levných náhradních dílech.

Náhradní díly na prostorné Scorpio jsou drahé.

Autor:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.