Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto na odpočinku: nahlaste je do konce roku, jinak úředně zanikne

aktualizováno 
Už jen dva měsíce zbývají řidičům k nahlášení aut, která jsou dočasně vyřazena z provozu. Pokud majitelé nenahlásí včas umístění a účel využití svých aut s registračními značkami v depozitu, čeká je pokuta. Některá auta mohou úředně zaniknout a nepůjde je znovu přihlásit.

Ilustrační foto. Pokud máte auto dlouho „na odpočinku“ připomeňte se do konce roku úřadům. | foto: Lukáš Hron, Mobil

Auta, která jsou dočasně vyřazena z provozu, musí jejich majitelé do konce roku 2015 znovu nahlásit na úřadu příslušné obce s rozšířenou působností a upřesnit, kde auto stojí a jaký je účel jeho využití. Pokud nestihnou úřady oběhnout včas, hrozí jim pokuta až 50 tisíc korun.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Zbystřit by měli především ti, kteří dali svá auta do depozitu do konce června 2013. Pokud se k autu nepřihlásí, administrativně zanikne a znovu už ho do registru nedostanou. V takové situaci může být podle Ministerstva dopravy až 250 tisíc aut. Spousta z nich zřejmě už dávno neexistuje, protože se jich majitelé nelegálně zbavili.

Nově už se majitelé aut tolik nenaběhají

Změna, která s novelou zákona přichází, je pro majitele „aut na odpočinku“ pohodlnější. Nově mohou do depozitu své auto uložit na neomezeně dlouhou dobu. Do letošního roku bylo možné auto vyřadit z provozu jen na rok. Poté museli majitelé znovu na úřadě prodloužit dobu odstavení, ale jen na půl roku. Pak museli celý proces absolvovat od začátku znovu.

Proč musím nahlásit odstavené auto?

Povinnost nahlásit místo a účel využití vozidla vyplývá z novely zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, která je platná od začátku letošního roku. Povinnost dostavit se na úřad nejdéle po roce, kdy bylo auto dočasně vyřazeno, však měli motoristé už podle starého zákona. Prodloužit dočasné vyřazení pak mohli jen o dalšího půl roku. Zmiňovaná skupina řidičů (vyřadili vozidlo před 1. červencem 2013) tedy porušovala své povinnosti i podle dříve platné legislativy.

Na to, aby si věc dali do pořádku, dostali motoristé ještě roční přechodné období, které vyprší 31. prosince 2015.

„Díky novému zákonu majitele tato povinnost čeká pouze po prvních dvanácti měsících, tedy jednou za celou dobu umístění auta v depozitu,“ upřesnil mluvčí Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Informace o přesné adrese, kde se auto nachází, a o účelu využití auta, například při renovaci nebo dlouhodobých opravách, úřad potřebuje, aby mohl auta na odpočinku zpětně kontrolovat. Resort dopravy tak chce předejít neekologické likvidaci starých aut a vraků.

„Jedná se o další fázi čištění registru vozidel, která vyplývá z již platného zákona. Podobně jako u takzvaných polopřevodů bylo i dočasné vyřazení vozidla v minulosti často prostředkem, jak se vyhnout ekologické likvidaci a zbavit se vozidla. Papírově auto zůstalo v registru jako dočasně vyřazené, ale nikdo už neměl přehled, co se s ním skutečně stalo,“ vysvětlil ministr dopravy Dan Ťok.

Auto „oživíte“ pomocí zelené karty

Auto, které je odstaveno a dočasně vyřazeno z provozu, může jeho majitel znovu zprovoznit na vlastní žádost. Potřebuje k tomu zelenou kartu a platné osvědčení o technické prohlídce vozu. Majitel však musí nahlásit i to, že vůz už neexistuje. Na registračním místě je pak nutné doložit zánik auta, poté je z registru trvale vyřadí.

Autor:


Témata: Registr vozidel


Nejčtenější

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Studie kupé BMW řady 8
Autofotka týdne: BMW 8 se vrací, je nadpozemsky krásné

BMW řady 8 bylo v devadesátých letech spíš propadákem, zároveň však patří k ikonickým modelům značky i celé jedné éry. V Itálii na prestižním srazu...  celý článek

Yamaha N Max
Bella Roma ze sedla skútru. Na nákup tříkolkou, na rande s cigárkem

V rámci testů jednostopých samohybů se dají děla roztodivné skopičiny. Při zkoušení flotily městských strojů značky Yamaha v ulicích Říma jsme se tedy vžili do...  celý článek

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest rozbil Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Další z rubriky

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

Škoda Karoq
Kolik bude stát Škoda Karoq? Odborníci tipují 450 tisíc korun a více

Škoda Karoq dostane český ceník v posledním červnovém týdnu. První spekulace od zasvěcených odborníků z oboru se pohybují mezi 450 až 500 tisíci za základní...  celý článek

Ilustrační snímek
Domácí rádce: Jak se rychle a zadarmo zbavit pneumatik

Kdo hodí ojetou pneumatiku do přírody, je barbar. Když už máte na to jezdit autem, máte jistě pár korun na likvidaci ojetých gum. Navíc nově existuje svozový...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.