Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta dostanou černé skříňky, které zavolají pomoc

  11:06aktualizováno  11:06
Řidič na odlehlé silnici nezvládne řízení a narazí do stromu. Je těžce zraněn, je v bezvědomí a od smrti ho dělí minuty. Šance, že mu někdo přivolá pomoc, je mizivá. Záchranu mu zavolá satelit.

Ilustrační foto | foto: Jiří BervidaMF DNES

V tomto případě by řidiči zachránil život satelitní informační systém zabudovaný ve vozidle, který by v momentě nárazu vyslal tísňové volání na linku 112, jíž se automaticky spojí s nejbližší stanicí záchranářů.

Přesně tak v praxi funguje tísňový systém eCall, se kterým se včera seznámili novináři v Hradci Králové.

"Nejčastější příčinou úmrtí při dopravní nehodě je pozdní pomoc. Integrovaný systém E-Call napojený na tísňovou linku 112 se letos v Česku zavádí do praxe. Do roku 2010 by se měla tato jakási černá skříňka objevit v každém novém vozidle," řekla mluvčí projektu Iva Divišová.

Záchrana přijde rychleji
Hlavním přínosem je výrazné zkrácení doby mezi nehodou a přivoláním pomoci.

"Tísňové volání systému může být spuštěno manuálně, ale v případě vážné nehody jej automobil aktivací senzorů ve vozidle vyšle automaticky. Důležité je, že systém poskytne přesné informace o místě, času nehody, ale i o identitě vozidla. Tísňové služby jsou okamžitě informovány a přesně vědí, kam mají vyjet. Navíc může operátor s posádkou vozidla i komunikovat. To vede k urychlení poskytnutí pomoci po havárii," uvedl technik ze společnosti eCall Czech Jan Hanzlík.

Systém podle dosavadních průzkumů umožní snížit čas reakce na nehodu až o 50 procent a teoreticky by mohl ročně v Česku zachránit až dva a půl tisíce lidských životů.

Integrovaný systém eCall je zaveden již ve třech státech Evropské unie. Signál potřebný pro fungování tohoto systému je rozšířen po celém území Unie.

Autoři:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.