Auta dusí lidi stále víc

Stovky milionů korun přispěly k tomu, že továrny kouří a škodí méně než před rokem 1989. Také požadavky na emise motorových vozidel jsou stále přísnější, leč životní prostředí se nelepší. "Přibylo totiž automobilů. Konkrétně v Česku se v posledním desetiletí jejich počet zdvojnásobil," vysvětluje ředitelka odboru ochrany ovzduší ministerstva životního prostředí Eva Rychlíková.

"Z měření kvality ovzduší vyplývá, že všude tam, kudy vede hustá doprava, je na tom životní prostředí špatně. Nejvíce trpí velká města a hlavní dálniční tahy," pokračuje Eva Rychlíková.

A doplňuje, že všude, kudy proudí kolony vozidel, lidé trpí chorobami. "Potvrzují to i výsledky testů, které srovnávají zdraví dětí ze školky u frekventované dopravní tepny s dětmi ze školky v klidném prostředí.

Tam, kde dýchají výfukové plyny, je zcela jednoznačně víc nemocí," informuje Eva Rychlíková a doufá, že v zemi snad zatím nehrozí, že by lidé museli chodit po ulicích s rouškami jako například v Japonsku.

Stav životního prostředí je neutěšený i v situaci, kdy auta musí plnit stále přísnější emisní normy. "Skokem vpřed byl rok 1993, kdy se začaly v tuzemsku uplatňovat limity Euro 1.

Dnes přichází v platnost Euro 3, některá nová auta vyhovují i požadavkům Euro 4, které budou pro výrobce závazné až od roku 2005," sděluje Vladimír Perný z pražského ústavu pro výzkum motorových vozidel. Nejnovějších vozů s příznivějšími emisemi je však na silnicích mnohem méně než starších, která vypouštějí více škodlivin.

"Starší auta mají méně přísné emisní limity, ani ty však často neplní. Veřejně se hovoří o tom, že některé emisní stanice dávají osvědčení i vozidlům, která by je dostat neměla. Proto chceme v Česku spustit akci, při níž by policisté na silnicích s pomocí mobilní techniky kontrolovali, která auta kouří více, než mají," uvádí Petr Novák z ministerstva životního prostředí.

"U vozidla, které ve zkoušce neuspěje, pak policisté snadno zjistí, kde mu vydali zelenou známku. Takové emisní stanici bude hrozit zákaz činnosti." Sériové auto, které nebude vůbec zatěžovat životní prostředí, je hudbou budoucnosti.

Výrobci věří, že fosilní paliva budou časem nahrazena vodíkem a auta budou vypouštět jen vodní páru. Ve Spojených státech tlačí na firmy zákony, které žádají neustálé snižování spotřeby, nejpřísnější je Kalifornie.

"I přes některá opatření je spotřeba amerických vozidel podstatně vyšší než evropských", doplňuje Vladimír Perný. Evropské automobilky se začínají předhánět v nabídce vozů s nejnižší spotřebou, ovšem Česko z toho zatím nijak netěží. Opravdu úsporná auta jsou drahá a do tuzemska se nedovážejí.


JAK JEZDIT EKOLOGICKY?

* Kupujte auto s nízkou spotřebou paliva - takový vůz produkuje menší množství oxidu uhličitého (CO 2), který přispívá k vytváření skleníkového efektu.

* Snažte se jezdit úsporně, razantní zrychlení a vysoká rychlost auta zvyšují spotřebu a zatěžují okolí hlukem.

* Při nákupu nového auta vybírejte takové, které splňuje přísnější normu Euro 4.

* Auta na benzin a na plyn se správně seřízeným motorem jsou zhruba stejně škodlivá. Naftové motory vypouštějí z výfuku více pevných částic (černé saze). Starší benzinové i naftové a v obou případech i špatně seřízené nové motory vypouštějí benzen. Vozy přestavěné na LPG byly k přírodě šetrnější jen u starších typů, které neměly katalyzátor.

V Česku šetrná auta nejsou

Ekologická auta se spotřebou paliva kolem tří litrů na 100 kilometrů sice renomovaní výrobci prodávají v západní Evropě, ale v Česku je kvůli vysoké ceně nenabízejí.

Nejúspornější sériový motor vyrábí Volkswagen a dává jej pod kapoty modelů VW Lupo a Audi A2. Jde o turbodiesel 1.2 s výkonem 45 kilowattů (61 koní). Jako průměrnou spotřebu uvádí německý koncern tři litry nafty na sto kilometrů.

Proto se někdy těmto vozům přezdívá "třílitrové", což může vyvolat dojem motoru o velkém objemu. Speciálně odlehčené vozy však nejsou levné. Audi A2 1.2 TDI přijde na necelých 36 tisíc marek (633 tisíc korun) a VW Lupo 1.2 TDI stojí přes 27 tisíc marek (485 tisíc korun).

Lupo je vůbec nejmenším volkswagenem ještě skromnějších rozměrů než polo. Maximální rychlost automobilky u šetrného audi a volkswagenu uvádějí nad hranicí 160 kilometrů v hodině a stovky z klidu prý docílí zhruba za 16 vteřin.

CO VYPOUŠTĚJÍ VÝFUKY
* benzinové motory:
- oxid uhelnatý (CO)- jedovatý plyn smrtelný již při nízkých koncentracích
- uhlovodíky (HC) - nespálené nebo špatně spálené palivo ve výfukových plynech, jejich složky dráždí oči, dýchací cesty; některé jsou považovány za karcinogenní
- kysličníky dusíku (NOx) - způsobují dýchací potíže
* naftové motory (kromě látek uvedených u benzinu):
- částice - černý kouř z výfuku; jsou původci řady plicních onemocnění a jsou považovány za karcinogenní
- naftové motory produkují méně spalin obsahujících CO a HC, ale více NOx

Zácpy a kolony aut