Auta jsou moc těžká. Lotus vymýšlí, jakou dietu jim naordinovat

Vývojáři Lotusu měli vždy rádi konstrukčně lehká auta. Jejich poslední studie ukazuje, že masově vyráběné vozy mohou být o více než třetinu lehčí a přitom podraží jen minimálně. Místo z oceli se budou dělat z hliníku a plastů.

Toyota Venza modelového roku bude o třetinu lehčí než současný model | foto: Lotus Engineering

Lotus prováděl studii týkající se dvou vozů různých architektur, které by měly přijít do výroby v roce 2017 a 2020. Jako referenční vůz zvolili technici Lotusu Toyotu Venza. Lotus Engineering se při svých propočtech snažil zachovat její rozměry.

U vozu, který se chystá do výroby dříve, by měla být úspora hmotnosti (bez hnacího ústrojí) asi 21 % a náklady na jeho výrobu by měly poklesnout asi o 2 %.

Při dietě pro rok 2020 by venza zhubla až o 38 %. Úspora kil se opět netýká pohonného ústrojí, takže celkové snížení hmotnosti bude někde zhruba kolem 30 %. Nárůst nákladů by měl být tři procenta.

Studie amerického ministerstva energetiky přitom ukázala, že zhruba třetinová úspora hmotnosti znamená snížení spotřeby o 23 %.

Nejvyšších úspor může být podle Lotusu dosaženo u karoserie, podvozku a odpružení ale také na elektrických rozvodech a vybavení interiéru. Úspory přitom mohou dosáhnout v jednotlivých kategoriích až 43 %. Použití lehčích materiálů a nových konstrukčních postupů přitom vůbec nemusí znamenat výrazné prodražení celého auta. V některých kapitolách jde ruku v ruce se snížením hmotnosti i snížení ceny.

Toyota Venza

Toyota Venza

Například karoserie současné Toyoty Venza sestává ze 400 dílů a je kompletně z oceli. U Lotus Engineering snížili počet dílů na 211 a podíl oceli smrskli na pouhých sedm procent. Nově by karoserie měla být ze 37 % z hliníku, 30 % hořčíku a 21 % kompozitních materiálů. Z 382 kilogramů tak hmotnost klesla na 221. Lotus také navrhuje použít nový způsob nízkoenergetického a nízkoteplotního svařování, které se používá třeba u rychlovlaků, některé spoje by se měly dělat lepením, které používá Lotus u svých sériových vozů.

U dveří a blatníků navrhují inženýři snížení hmotnosti ze 143 kilogramů u současného modelu na 84 u modelu pro rok 2020. Namísto oceli budou nově ze 33 % hořčíku, 21 % plastů, 18 % oceli, 6 % hliníku a 22 % z dalších materiálů.

V interiéru by se mělo výrazně uspořit rozsáhlou integrací ovládacích prvků a palubních systémů. Z lehčích materiálů by měla být třeba palubní deska. Ovládání automatické převodovky i parkovací brzy by měl mít na starosti dotykový displej, který obsluhuje i další palubní systémy. Tím jsou eliminována doposud nutná mechanická spojení, což snižuje hmotnost a uvolňuje místo v interiéru. Nové by mělo být uložení sedadel, jejich zcela nová konstrukce by měla snížit hmotnost o polovinu. Prvky interiéru by tak namísto 250 kilogramů měly vážit 153 kilo.

Nárazníky a výztuhy by měly být rovněž z nových materiálů a změnami by mělo projít i prosklení automobilu. Počítá se s novými materiály (polykarbonátová skla) především pro boční okna. K redukci hmotnosti mají přispět i elektrické rozvody a osvětlení. Kabeláž by měla mít tenkostěnnou izolaci a rozvody by měly být z mědi a oplášťované hliníkovými kabely. V osvětlení se počítá s rozsáhlým použitím LED diod a xenonových výbojek. Co se ovládacích prvků týče, inženýři Lotusu zkoumali, zda by nebylo výhodné použít pro některá spojení krátkodosahové bezdrátové technologie namísto klasických drátů.

Podvozek automobilu pak zhubl jaksi automaticky. S tím, jak výrazně klesne hmotnost celého vozu, také klesají nároky na nosnost a namáhání jednotlivých prvků. Jednotlivé součásti podvozku pak mohou být menší a lehčí.

Zda se automobilky Lotusem navrhovanou cestou vydají, to zůstává prozatím otázkou. Jisté je, že snižování hmotnosti automobilů bude v příštích letech hrát důležitou roli ve snižování spotřeby. Nové technologie pohonu totiž budou brzy narážet na své limity a nižší hmotnost bude další cestou jak dále pokračovat ve snížení spotřeby a emisí. Důkazy těchto postupů najdeme již dnes. Třeba nový Jaguar XJ je lehčí než jeho menší sourozenec XF. XJ je o 150 až 200 kilogramů lehčí než odpovídající BMW sedmičkové řady, nemá na něj ani Audi A8.

Je možné, že v tom mají také prsty inženýři od Lotusu. Jaguar s nimi totiž spolupracuje na několika vývojových projektech a XJ může být jedním z prvních výsledků.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...