Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta jsou stále větší, protože tloustneme. A nakynou ještě víc

aktualizováno 
BMW shromáždilo 800 dobrovolníků, hubených i tlusťochů a zkoumá, jak se jim hoví v autech. Výzkumníci mnichovské automobilky chtějí zjistit, jak uzpůsobit nové modely tak, aby vyhovovaly stále vypasenější populaci.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Podle britského deníku Daily Mail jsou typicky rodinná auta o více než třicet centimetrů širší, než tomu bylo v 50. letech minulého století, přitom téměř dvojnásobně narostla jejich váha. A zvyšuje se i váha řidičů. v Británii bude v roce 2030 téměř půlka mužů obézních, podobně na tom budou čtyři ženy z desíti.

Obezita v Česku

V Česku trpí polovina dospělých obyvatel nadváhou a 20 % z nich bojuje s obezitou. Na váze povážlivě přibývají i děti. Až deset procent nedospělé populace se pohybuje za hranicí obezity a číslo stále roste. Odborníci proto varují před tsunami efektem v podobě zvyšování počtu obézních dospělých v budoucnosti.

Lidé tloustnou, automobilky se tedy přizpůsobují. Dosud se kvůli stoupající váze řidičů auta rozšiřovala, teď hledají výrobci nová řešení. Nejvážněji zatím vzali výzkum obézních lidí u BMW. Výsledky studie možná změní vše, od velikosti a umístění pedálů až po šířku dveří.

"Lidé všeobecně nesportují a jsou obéznější. A my chceme zjistit, nakolik to omezuje jejich pohyb při řízení a jak změnit naše auta tak, aby vyhovovala jejich požadavkům," říká Ralf Kaiser, člen výzkumného týmu BMW.

A hned dodává, že silnější řidiči mohou u BMW využívat například parkovacího asistenta. "Někomu, kdo se neotočí o sto čtyřicet stupňů, aby se podíval za sebe, teď stačí, aby se podíval se na obrazovku."

Zní to jako reklama. Parkovacího asistenta nemá jenom BMW, ani tady ho nezačali používat kvůli obézním lidem. Ale teď se podobná slova hodí, protože továrna vzala výzkum opravdu vážně. "Naše studie s osmi sty dobrovolníky nám umožní podívat se na podobné problémy mnohem pečlivěji. Chceme postavit vůz, který by mohlo používat pětadevadesát procent populace," doplňuje Kaiser.

Širší sedačky, větší tlačítka

BMW není ve svých snahách osamoceno. Zatímco v roce 1953 byl Ford Prefect 144 široký, Ford Focus z roku 2011 už má téměř půl metru navíc. A délka spodní části sedačky narostla o 13 centimetrů. "U Hondy se šířka sedačky za posledních deset let zvětšila o sedm centimetrů," uvádí Daily Mail.

Co se muselo zvětšovat

Kanadský Huffington Post shromáždil věci, které v Americe nabyly kvůli tlusťochům

  • rakve
  • bezpečnostní pásy v letadlech
  • ručníky
  • záchodové mísy
  • šperky
  • otočné dveře
  • kolečková křesla
  • sanitky

Podle deníku Telegraph se Honda se věnuje i takovým maličkostem, jako je zvětšování tlačítek ovládání rádia a klimatizace, aby se lépe ovládaly lidem s velkýma rukama a silnými prsty.

Jenže zvětšování vozidel má své limity. Silniční pruhy do šířky nenarůstají, stejně tak jako místa pro parkování. Automobilky proto hledají nové a nové způsoby, jak modernímu a zároveň obéznímu řidiči vyhovět.

Volkswagen například zploštil spodní část volantu, aby se pupkatým šoférům lépe nastupovalo. A u některých, hlavně luxusnějších modelů aut zase najdete volant, který se po vypnutí motoru automaticky zvedne.

"Víme že obézní lidé mají v denním životě spousty problémů," říká odborník na ergonomii Kaiser pro britské noviny Sunday Times. "A ve vozidle vše začíná nastupováním a vystupováním." Mercedes chce proto třeba zesílit madla nad dveřmi.

S obézními lidmi začínají mít výrobci problém i při nehodách. Váha testovacích figurín se totiž za poslední dobu příliš nezměnila. "U některých levnějších modelů se crash testy provádějí jen s pětasedmdesátikilovou figurínou a to nejen ty homologační, ale i spotřebitelské (EuroNCAP), které jsou náročnější v jiných kritériích," řekl iDNES.cz konstruktér a odborník na bezpečnost, který si nepřál být jmenován.

Přesto se většina automobilek z euro-americké zóny snaží obézním řidičům přizpůsobit a provádí stále častěji nadstandardní testy s figurínami, které váží až 100 kilogramů.





Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.