Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta jsou zajímavější než móda, říká designérka, která oblékla Audi A1

aktualizováno 
S čím přijdou módní autonávrháři letos? Žlutá letěla před deseti, bílá před třemi lety. Napjatě očekávaná velká-malá novinka Audi A1 přifrčí třeba s jedovatě zelenými doplňky interiéru. Barvy a materiály interiéru vybírala prckovi z Ingolstadtu slovenská designérka Jana Bonková.

Jana Bonková, designérka Audi | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

"Naše oddělení vytváří barevné koncepty," vysvětluje designérka, která představuje Audi A1 i na jednom z firemních videí, kde mluví za tým vybírající barvy a materiály. "Mám počáteční představu, třeba by se mi líbila červená barva, tak si řeknu, že bych si to uměla představit v nějakém laku, možná trošku tmavší nebo jiný metalický efekt... Nalakujeme třeba jedno auto v této barvě, vytvoříme barevný koncept," vypráví

Stane se, že se vám ta červená pak na celém autě nelíbí?
Určitě. Pak uděláme jednu optimalizaci, druhou, třetí... a nakonec to sedí.

Auta jsou lepší než móda

Jak se to stane, že se žena dostane do takového typicky mužského prostředí, jako je automobilový průmysl a automobilový design?
Je to spojené s tím, co člověka zajímá. Každý má v mládí svoje dětské sny, ty pak rozvíjí. Já jsem se od počátku zajímala o módu, oděvní průmysl, textilní průmysl... Tak nějak automaticky jsem přesedlala do automobilovému průmyslu, protože mě zajímaly interiéry. Tak nějak to vyplynulo ze situace.

Takže módní návrhářství by vás taky zajímalo, nebo jsou auta lepší?
Automobilový průmysl je pro mě větší výzva, v interiéru nebo exteriéru máme desítky materiálu, každý úplně jiný, ale dohromady musí společně ladit. A to je pro mě větší výzva. Autoprůmysl je pro mě lepší varianta.

Většinou se designéři hodně hádají s konstruktéry, techniky. Jak je to u vás, vy máte úplně volnou ruku?
Všechno, co je v automobilovém průmyslu, je týmová práce, každý má svoji specializaci, musíme ale dohromady spolupracovat. Musíme samozřejmě spolupracovat i s jinými odděleními. Já mám na příklad nějakou barevnou představu, ale to všechno musí ladit dohromady. Spolupracuji s konstrukcí, s kvalitou, s marketingem, musíme se společně všichni domlouvat. I proto je ten proces v automobilovém průmysl tak dlouhý.

Jak dlouho to vlastně trvá, než dáte dohromady materiálový a barevný koncept? Vy čekáte, až vám pánové z designu přivezou auto nebo ukáží, až ho mají vymyšlené, nebo jste s nimi od začátku?
Děláme to všichni společně od začátku. Já sleduji, co dělají v interiéru a exteriéru za architekturu. Začínáme společně a končíme taky všichni společně, je za tím strašná spousta práce a lidí. Jsme jeden tým, který společně pracuje od počátku.

Audi A1Audi A1

Jak se designéři dokáží trefit do toho, co bude v kurzu za pět, šest let? Máte nějaké vizionáře, kteří říkají, že za šest let bude v módě třeba bílá?
V tomto ohledu se musíme koukat všichni. To auto přijde až za nějakou dobu, mezi tím je opravdu spousta času od prvního nápadu k poslednímu. Proto se každý z nás inspiruje trošku napřed, musíme mít trošku v oku, co bude za těch pár let. Musíme sledovat, co v automobilovém průmyslu táhne, sledujeme nábytkářský průmysl, oděvní, textilní návrháře, všechno, co je kolem nás, nám dává nějaký impuls.

Nemáte strach, že se nějaká barva okouká?
Jsou barvy, které jsou tradiční - černá a bílá, červená. Okouká se, to je takový subjektivní pocit. Jsou barvy, které vydrží rok dva a jsou barvy, které vydrží déle. My potřebujeme i takové barvy, abychom pokryli široké spektrum vkusu zákazníků.

Nakolik musíte být kromě designérů taky technici? Musíte třeba umět posoudit, zda daný materiál čalounění vydrží životnost auta?
My jsme designéři, ale úzce spolupracujeme i s ostatními odděleními. Právě proto připravíme barevný koncept, který použijí naši spolupracovníci z jiných oddělení, kteří se zabývají takovými otázkami.

Ze Škody do Audi

Vy jste přešla do Audi od Škodovky; chtěla jste sama, nebo si vás našli? Je rozdíl v práci?
Co se náplně práce týče, tak je to podobné, je tu určitě jiný segment zákazníka, jiná značka. Já jsem Audi oslovila, oni mě hned vzali. Byla jsem ve Škodovce už sedm let a chtěla jsem se posunout někam dál.

Co jste přesně dělala na A1?
U Audi jsem rok a půl. Na A1 jsem dělala barevnost dekoračních dílu na přístrojové desce podle výbavy interiéru. Dále dezény, materiály a povrchy, které jsou například na přístrojovce, dveřích a střední konzole.

Audi A1Audi A1

Co musím udělat, abych se mohl dostat k vám do vašeho oddělení?
Vystudovat interierový design, exteriérový design, textilní nebo oděvní design, něco, co má společného s materiálem.

Co vás ještě láká? Nějaké velké auto? Je práce na malém autě je jiná než práce na velkém autě?
My máme určitý vkus, jinak přistupujeme k A1, jinak k A8. Musíme se řídit tím, že pro každý model je široké spektrum zákazníků. U každého modelu nabízíme sportovní, elegantní nebo standardní. Co se týká kvality, jsou na tom A1 i A8 stejně.

U větších aut postupujeme trošku jinak. Žádné poučky na to ale neexistují. Jsme designéři, máme svoje myšlenky, ty rozvíjíme tak dlouho, až to takhle dopadne.

My musíme udělat takový koncept, aby seděl k tomu modelu. Je to naše práce, přizpůsobit barevný koncept tomu danému modelu.

Je lepší, když máte v týmu podobný vkus, nebo když má každý jiný?
Každý z nás je úplně jiný, nedá se říct, že bychom se dohadovali, každý přinese díl své práce. Na jednom automobilu pracujeme strašně dlouho, od počátku diskutujeme o tom, co by se do auta hodilo. Vzájemně se doplňujeme.

Audi A1 e-tron

Co na to říkají vaši kolegové, kteří to auto namalují, když jim navrhnete nějakou bláznivou barvu?
Myslím, že byli nadšení, zrovna wasabigrün (jedovatě zelená, jedna ze speciálních barev pro Audi A1 - pozn.red.) je něco jiného, co doposud u jiných modelů nebylo. Podle mého názoru se k A1 velmi hodí. Jelikož máme široké spektrum barev, tak si myslím, že byli spokojení, proč by ne.

Jana Bonková, designérka Audi


Témata: móda, Audi, Ingolstadt, Škoda


Nejčtenější

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.