"Je to silný signál pro elektropohon," komentuje zástupce sítě zkušeben technické kontroly v Německu Bernhard Kerscher, jednatel společnosti TÜV SÜD, vítězství japonského modelu, který v jiném než hybridním provedení neseženete. Prius porazil i loňského vítěze Porsche 911, které odsunul v nejsledovanější kategorii nejmladších aut mířících povinně do stanic technické kontroly, na druhé místo.
"Toyota je s osmi modely v nejrůznějších kategoriích sedmnáctkrát mezi deseti nejlepšími a je tím nejúspěšnější značkou TÜV Reportu 2011," raduje se z úspěchu priusu Tomáš Vaněk, tiskový mluvčí českého zastoupení japonské automobilky.
TÜV Report má pět žebříčků, seřazených podle stáří aut. V první kategorii jsou auta do tří let věku, druhá se zaměřuje na čtyř- až pětileté vozy, v dalších jsou šesti- až sedmileté, osmi- až devítileté a v poslední tabulce jsou deseti- až jedenáctiletá auta.
Tüv report 2011dvou- až tříletá auta - kompletní tabulka ZDE |
Už čtyřicáté vydání TÜV Reportu ale přináší i znepokojení: průměrné procento závad, se kterými auta podle techniků přijíždí, opět vzrostlo. Letos přijelo v Německu na technickou 19,5% vozů se závažnou závadou, což je oproti loňsku o necelé dva procentní body víc (například v roce 1997 byl průměrný počet závadných aut 11,6 procenta).
TÜV Report vyhodnocuje asi 10 milionu z celkových 25 miliónů prohlídek prováděných za rok v Německu.
Nepotěší ani to, že 5,5 % automobilů, které přijely po třech letech na německou technickou kontrolu poprvé, už nedostalo plaketu kvůli podstatným závadám. U pětiletých vozů neuspělo na první pokus 10,4%, u sedmiletých vozů 16,8%, u devítiletých vozů 21,4% a u jedenáctiletých 26% aut.
Změny na špičce
Nejsledovanější kategorie tříletých vozů kraluje Toyota Prius s 2,2 procenty závad, na druhé místo se poskládaly hned tři auta s 2,3 procenty: Porsche 911, Mazda 2 a Toyota Auris. Mezi nejlepšími tříletými automobily jsou rovněž Smart Fortwo (2,5 % závad) a Golf Plus (2,6 %). "Asijsko-německá historie úspěchu předcházejících let tímto tedy pokračuje a prochází všemi věkovými třídami," shrnuje TÜV.
škodovkystáří 2-3 roky: 34. místo fabia, 63. octavia, 81. roomster stáří 4-5 let: 37. octavia, 74. fabia stáří 6-7 let: 53. fabia, 60. octavia stáří 8-9 let: 35. octavia, 44. fabia stáří 10-11 let: 28. octavia, 68. felicia |
Při sestavování žebříčků TÜV nezohledňuje kilometrový nájezd zkoumaných modelů. V žebříčcích ale průměrný počet najetých kilometrů daného modelu uvádí. Auta s velkým počtem závad, jako je vůz Volvo XC 90 se 73 000 kilometry anebo vůz Renault Espace se 67 000 kilometry mají kvůli podstatně vyššímu kilometrickému průběhu i vyšší opotřebení, a tím i horší předpoklady na zkušebně. Typický tříletý prius najezdil 43 tisíc kilometrů.
Ještě viditelnější je to u vozů se stářím čtyři až pět let. První místo má mezi nimi Porsche Boxster (4,2 %) s průměrným kilometrickým výkonem 47 000 kilometrů. Na desátém místě oproti tomu skončily typičtí polykači kilometrů jako je Audi A8 (5,5% / kilometrický výkon 115 000 kilometrů) a BMW řady 3 ( 5,5% / kilometrický výkon 72 000 kilometrů).
Světla si ohlídáte sami
Na prvních místech se vyskytují závady osvětlení, náprav a brzd. V kategorii nejstarších aut starých deset a jedenáct let se 30,3% muselo na kontrolu znovu vrátit kvůli světlům, 13,3 % kvůli závadám na nápravách a 7,4% prošlo kontrolou až po opravě brzdové soustavy.
nejhorší z nejhoršíchJak jezdí Kia Carnival čtěte ZDE |
Stav světel je podle Guntera Dettelmanna, automobilového experta německého TÜV SÜD hlavně problémem údržby. "Když vyjíždím z garáže nebo vyparkovávám, vidím, zda mi světla svítí nebo ne. To dokáže zhodnotit každý sám i v běžném provozu," říká Dettelmann. Sám ale přiznává, že ani on před delší cestou detailně nekontroluje stav světel, i když to vyhlášky v celé Evropě nařizují. "Samozřejmě jsou ale velké rozdíly v trvanlivosti, hlavně žárovek," dodává konstruktér.
U náprav, které se na technických kontrolách jeví jako dalším velkým problémem, je to jiné. "Majitel, řidič může při používání ovlivnit stupeň opotřebení," říká ale často je to podle odborníka i chybnou konstrukcí. "Na nápravách jsou konstrukční rezervy." Když auto i při menším kilometrovém proběhu vykazuje závady na nápravách, může to podle Dettelmanna být znak toho, že něco nemusí být vpořádku už z výroby.
Šampioni a propadlíci letošního TÜV reportu:
nejmíň závad | nejvíc závad | |
3 roky | Toyota Prius | Kia Carnival |
5 let | Porsche Boxter | Kia Carnival |
7 let | Porsche 911 | Kia Carnival |
9 let | Porsche 911 | Fiat Stilo |
11 let | Porsche 911 | Ford Ka |