Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do aut proniká internet a s ním i hackeři

  11:24aktualizováno  11:24
Automobily s možností připojení k internetu budou náchylné na útoky hackerů celé desetiletí. Uvedl to v rozhovoru pro list The Financial Times přední odborník na internetovou bezpečnost a zakladatel firmy Kaspersky Lab Jevgenij Kasperskij.
Aliance výrobců automobilů v USA zřídila pro automobilky centrum sdílení informací o kybernetických útocích.

Aliance výrobců automobilů v USA zřídila pro automobilky centrum sdílení informací o kybernetických útocích. | foto: Reuters

Moderní auta jsou sice díky moderním technologiím mnohem bezpečnější pro posádku, ale před kybernetickými útoky jsou zabezpečené mnohem hůře.

Kasperskij upozornil, že automobilky do svých vozů přidávají stále více technologií s možností připojení k internetu. Palubní počítače tak otevírají kybernetickým útočníkům nové cesty jak napadnout soukromá auta. Slavný počítačový expert dodal, že vládám a automobilkám bude trvat roky, než se jim podaří zavést způsoby ochrany vozidel před hackery.

„Dlouhou dobu budou auta zranitelná. Definice dobré bezpečnosti je, že útok musí stát více než možné škody. Můžete dosáhnout této úrovně, ale obávám se, že to může trvat tak deset let, možná méně,“ uvedl Kasperskij.

Do konce desetiletí má být podle výzkumné společnosti Gartner 250 milionů vozů přímo napojených na internet.

Většina moderních aut má mezi 50 a 60 počítači, které mají na starosti různé procesy od hudby a teploty po posilování řízení a ovládání brzd. Komunikují spolu přes platformu nazvanou Controller Area Network, známou jako sběrnice CAN.

Tato propojenost však znamená, že hackeři, kteří se napojí na část auta, jsou schopni získat kontrolu i nad další, upozorňuje Kasperkij. „Bohužel protivníci jsou stále chytřejší.“ Loni se hackerům v USA podařilo při kontrolním cvičení, které mělo odhalit, co je možné, převzít na dálku ovládání vozu Jeep Cherokee přes jeho rádio a vyřadit z činnosti řízení a brzdy (více o případu čtěte zde). Automobilka Fiat Chrysler pak svolala ke kontrole 1,4 milionu vozů a zpráva vyvolala obavy automobilek z možnosti externího napojení do aut. Tedy z něčeho, o čem si všichni do té doby mysleli, že je nemožné.

Protože součástky do automobilových počítačů pocházejí z celého světa, je potřeba ochranu vozů před útoky koordinovat celosvětově, dodává Kasperskij. Evropská komise již vytvořila pracovní skupinu, která uvažuje o nové legislativě, jež by zvýšila bezpečnost aut. Aliance výrobců automobilů v USA zřídila pro automobilky centrum sdílení informací o útocích.

„Vlády a automobilky konečně chápou problém. Jsou blízko návrhu řešení a musí ho zavést. A to bude trvat roky. Bohužel,“ dodal Kasperskij.

Autoři: ,




Nejčtenější

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Maserati Quattroporte S Q4
Maserati Quattroporte S Q4

r.v. 2013, naj. 58 718 km, benzín
1 674 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.