Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta našich dědečků závodila, o rychlost nešlo

aktualizováno 
Nablýskané limuzíny, sportovní i závodní automobily a motocykly, na nichž jezdili či závodili už naši dědečkové. To byla lákadla, která přivedla o tomto víkendu na hlučínskou štěrkovnu stovky automobilových fandů a sběratelů.

Veteráni: Velká cena Hlučína | foto: Jaroslav Ožana, MF DNES

A nebyly zde jenom muzeální kousky na dívání, téměř všechny stroje jejich majitelé prohnali na soutěžní dráze a každý z nich se snažil co nejlépe umístit v prvním ročníku Velké ceny Hlučína.

Veteráni: Velká cena Hlučína

Veteráni závodili v Hlučíně
Tatra T 57, známá jako Hadimrška z filmu s Vlastou Burianem, unikátní sportovní BMW 319 z roku 1935, které se ještě dnes rozjede rychlostí 130 kilometrů v hodině, ale také třeba jeden z mála dochovaných a pojízdných mopedů či motocyklů.

Veteráni: Velká cena Hlučína

"V každém kole soutěžily vždy dva přibližně stejně výkonné stroje. Po odstartování letmým startem a pak jezdci projeli každý svůj okruh, aniž by se potkali. V místě, kde je sledovali diváci, jsme nachystali úsek měřený radarem, a jezdci museli snížit rychlost na 40 kilometrů v hodině. Vyhrál tak jezdec, který měl nejméně trestných bodů, a ne ten, kdo projel trať nejrychleji," přiblížil pravidla Pavel Tkačík, jeden z hlavních pořadatelů. Každý závodník samozřejmě závodil ve své příslušné kategorii.

Veteráni: Velká cena Hlučína

Svůj motocykl Douglas Bristol z roku 1920 na závodní dráze "provětral" i nejstarší, ale o to bojovnější jezdec devětasedmdesátiletý Miroslav Rybička.

"Je to poslední série bez spojky a ještě v roce 1999 jezdila v Anglii po silnici. Než našteluju všechny páčky, tak jak mám, jsem v cíli. Vytáhne to i 60 kilometrů v hodině. Už jsem na ní ale dvakrát udělal stojku, tak ji moc netrápím," přiznal před startem tento závodník, a zároveň akademický sochař, obráběč kovů, skaut, stavitel a sběratel a znalec starých motocyklů.

K nejstarším exemplářům, které mohli lidé v Hlučíně obdivovat, byl také nablýskaný Franklin Roadster Renabout z roku 1910, který jeho majitel dával dohromady téměř tři roky.

Veteráni: Velká cena Hlučína

"Když jsem ho přivezl z Německa, původní byl jen podvozek, motor a sedadla. Karoserie je celohliníková, motor je vzduchem chlazený na dřevěném rámu a auto je osvětlené petrolejovými lampami," popsal svou sbírku Libor Jelínek z Ostravy a upozornil i na vedle stojící sportovní BMW 319 z roku 1935, kterých bylo vyrobených jen 170 kusů a sběratelé jich zachránili pět.

Před nelehkým úkolem stáli odborníci, kteří z téměř stovky historických veteránů na dvou či čtyřech kolech měli vybrat ty nejkrásnější v soutěži elegance.

"Bude to těžké vybírání. Jsou tady opravdu skvosty," přiznal jeden z hodnotících komisařů a bývalý ředitel muzea Tatry Kopřivnice, sedmdesátiletý Karel Rosenkranz.

Sběratelé si mohli vzácné stroje nejen prohlédnout, ale také si na veterán burze zakoupit chybějící díly. Výtěžek celé akce, kterou zaštítili starosta Hlučína David Maňas, VŠB - Technická univerzita Ostrava a Rotary Club International Ostrava, poputuje na charitativní účely do Rehabilitačního ústavu Hrabyně na podporu handicapovaných sportovců.

Veteráni: Velká cena Hlučína

Autoři:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Ferrari 340 Barchetta Touring Superleggera America
Autofotka týdne: vzácné ferrari a další dědečci řádili na klopené dráze

Na stařičký velodrom ve švýcarském Oerlikonu na předměstí Curychu pustí jednou ročně staré závodní stroje. Volný závod na oválné dráze s prudce klopenými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.