Veteráni: Velká cena Hlučína

Veteráni: Velká cena Hlučína | foto: Jaroslav Ožana, MF DNES

Auta našich dědečků závodila, o rychlost nešlo

  • 1
Nablýskané limuzíny, sportovní i závodní automobily a motocykly, na nichž jezdili či závodili už naši dědečkové. To byla lákadla, která přivedla o tomto víkendu na hlučínskou štěrkovnu stovky automobilových fandů a sběratelů.

A nebyly zde jenom muzeální kousky na dívání, téměř všechny stroje jejich majitelé prohnali na soutěžní dráze a každý z nich se snažil co nejlépe umístit v prvním ročníku Velké ceny Hlučína.

Veteráni: Velká cena Hlučína

Veteráni závodili v Hlučíně
Tatra T 57, známá jako Hadimrška z filmu s Vlastou Burianem, unikátní sportovní BMW 319 z roku 1935, které se ještě dnes rozjede rychlostí 130 kilometrů v hodině, ale také třeba jeden z mála dochovaných a pojízdných mopedů či motocyklů.

Veteráni: Velká cena Hlučína

"V každém kole soutěžily vždy dva přibližně stejně výkonné stroje. Po odstartování letmým startem a pak jezdci projeli každý svůj okruh, aniž by se potkali. V místě, kde je sledovali diváci, jsme nachystali úsek měřený radarem, a jezdci museli snížit rychlost na 40 kilometrů v hodině. Vyhrál tak jezdec, který měl nejméně trestných bodů, a ne ten, kdo projel trať nejrychleji," přiblížil pravidla Pavel Tkačík, jeden z hlavních pořadatelů. Každý závodník samozřejmě závodil ve své příslušné kategorii.

Veteráni: Velká cena Hlučína

Svůj motocykl Douglas Bristol z roku 1920 na závodní dráze "provětral" i nejstarší, ale o to bojovnější jezdec devětasedmdesátiletý Miroslav Rybička.

"Je to poslední série bez spojky a ještě v roce 1999 jezdila v Anglii po silnici. Než našteluju všechny páčky, tak jak mám, jsem v cíli. Vytáhne to i 60 kilometrů v hodině. Už jsem na ní ale dvakrát udělal stojku, tak ji moc netrápím," přiznal před startem tento závodník, a zároveň akademický sochař, obráběč kovů, skaut, stavitel a sběratel a znalec starých motocyklů.

K nejstarším exemplářům, které mohli lidé v Hlučíně obdivovat, byl také nablýskaný Franklin Roadster Renabout z roku 1910, který jeho majitel dával dohromady téměř tři roky.

Veteráni: Velká cena Hlučína

"Když jsem ho přivezl z Německa, původní byl jen podvozek, motor a sedadla. Karoserie je celohliníková, motor je vzduchem chlazený na dřevěném rámu a auto je osvětlené petrolejovými lampami," popsal svou sbírku Libor Jelínek z Ostravy a upozornil i na vedle stojící sportovní BMW 319 z roku 1935, kterých bylo vyrobených jen 170 kusů a sběratelé jich zachránili pět.

Před nelehkým úkolem stáli odborníci, kteří z téměř stovky historických veteránů na dvou či čtyřech kolech měli vybrat ty nejkrásnější v soutěži elegance.

"Bude to těžké vybírání. Jsou tady opravdu skvosty," přiznal jeden z hodnotících komisařů a bývalý ředitel muzea Tatry Kopřivnice, sedmdesátiletý Karel Rosenkranz.

Sběratelé si mohli vzácné stroje nejen prohlédnout, ale také si na veterán burze zakoupit chybějící díly. Výtěžek celé akce, kterou zaštítili starosta Hlučína David Maňas, VŠB - Technická univerzita Ostrava a Rotary Club International Ostrava, poputuje na charitativní účely do Rehabilitačního ústavu Hrabyně na podporu handicapovaných sportovců.

Veteráni: Velká cena Hlučína