Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta-neauta jezdí cestou-necestou

  16:30aktualizováno  16:30
Na počátku tohoto roku bylo v České republice evidováno 5 829 249 motorových vozidel. Některá však můžete potkat zatím jen ojediněle nebo je na silnici vůbec neuvidíte. Některá ze dvou, tří, čtyř, šesti, či dokonce ještě vícekolových vozidel patří svým určením jen do terénu, nemají ani příslušnou registrační značku (jak se dosud říkalo SPZ), která je k provozu na pozemních komunikacích opravňuje.

To nic nemění na tom, že mohou být užitečná.

E-SCOOTER

Elektrický skútr původem z Číny je poháněn nevelkým motorkem, který zásobují proudem čtyřiadvacetivoltové baterie skryté pod rámem.

Jejich energie stačí i na 20 kilometrů jízdy rychlostí až 25 km/h. Baterie jsou schopny minimálně 280násobného vybití a nabití, které trvá osm hodin.

Stroj, jehož předností je možnost poměrně snadného složení a uložení například do kufru auta, váží 26 kilogramů a uveze osobu do hmotnosti 80 kilogramů.

Slabinou skútru, vybaveného jinak i světlometem a směrovými světly, je málo účinná brzda.

To jej odsuzuje spíše k jízdě po rovině, či ještě lépe k překonávání vzdáleností ve velkoprostorových objektech.

Stojí 4000 korun, ale teď už je postupně nahrazován novým, silnějším, výkonnějším a citelně dražším modelem E-Scooter II.

ARROW

Má v dokumentu zvaném osvědčení o schválení technické způsobilosti typu vozidla (což mu tedy umožňuje provoz na pozemních komunikacích) uvedeno, že to je motocykl kategorie lehká čtyřkolka.

Firma dovážející tento elektrický dopravní prostředek původem z Německa do České republiky jej nazývá vozidlem budoucnosti. A jaké jsou argumenty pro toto tvrzení? Chrání životní prostředí - nezpůsobuje žádné exhalace a je téměř bezhlučné, má moderní design a snadnou obsluhu, dobré jízdní vlastnosti nabízející požitek ze spolehlivé a bezpečné jízdy.

Důležitý je i hospodárný provoz: podle údajů prodejce představují náklady asi jednu korunu na deset kilometrů jízdy. Čtyřkolka jede rychlostí až 45 km/h, dojezd na jedno nabití akumulátorů má zhruba 60 kilometrů. Uveze i dvě osoby do maxima hmotnosti 150 kilogramů, bez pasažérů váží 190 kilogramů. Nabíjecí čas je při plném vybití pět hodin. Cena od 156 000 korun.

HAVEL SPYder 6x6

Obojživelník umí zdolat jakýkoliv terén - sníh, bažinu i vodní plochu. Vozidlo má široké možnosti využití při zásobování těžko dostupných obydlí a míst. Poslouží v lesích, v zemědělství, ale i při rekreaci. Zastane roli motocyklu, terénní čtyřkolky, a dokonce i sněžného skútru či člunu!

Je vybaveno čtyřdobým dvouválcem o výkonu šestnácti koní, elektrostartérem a variátorem umožňujícím plynulý rozjezd jen s postupným přidáváním plynu. Karoserie je laminátová, má čtyři čalouněné sedačky.

Podvozek má šest kol na třech osách, hydraulické kotoučové brzdy. Spyder může být vybaven i sněžnými pásy, sněžnou radlicí, navijákem či vlekem třeba pro tažení klád, ale také lodním motorem. Spyder totiž také plave. Váží 350 kilogramů a přesně tolik i uveze. Jede rychlostí až 35 km/h. Cena kolem 300 000 korun.

MEGA

O tom, že lehký užitkový vozík může vypadat i jinak, než jsme byli dosud zvyklí, vypovídá pohled na stroje značky Mega. Původem jsou z Francie, nabízejí se ve čtyřech základních modelech (dodávka, 2x pick-up a truck - podvozek pro nejrůznější nástavby), ve dvou velikostech a se třemi typy pohonných jednotek (2x diesel, 1x elektromotor).

Vozíky, které uvezou podle provedení 275 až 695 kilogramů, mají v případě pohonu na naftu sympatickou spotřebu: ve městě u dvouválcových motůrků o objemu 400 cm3 nebo 479 cm3 mezi 3,5 až 4 l/100 km.

Elektrická verze s motorem o výkonu 4 kW má dojezd na jedno nabití až 100 kilometrů. S automatickou převodovkou s plynulým přenosem výkonu umí jet rychlostí 45 až 75 km/h - podle použité pohonné jednotky. Cena začíná na 279 000 korun (bez DPH).

ARROW Vyloženě ekologické vozítko, které nekouří a není ho téměř slyšet

E-SCOOTER I takovéto vozítko lze spatřit na cestách

HAVEL SPYder 6x6 Pásová verze jinak šestikolového vozítka se uplatní v zimě v horách

MEGA S motorem jaké používají i zahradní traktůrky, případně i na eklektrický pohon mohou do městských ulic vyrazit tato malá užitková vozidla

Autoři:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.