Rolls-Royce Silver Wraith z roku 1954 patřící původně lordu Spencerovi

Rolls-Royce Silver Wraith z roku 1954 patřící původně lordu Spencerovi | foto: Fantastische Fahrzeuge

Zajímavé ojetiny: po diktátorovi za statisíce, po papeži za miliony

  • 33
Starý Volkswagen Golf německé kancléřky Angely Merkelové, který v pondělí záhadně zmizel z nabídky aukčního portálu eBay, není zdaleka jediným autem se zajímavým rodokmenem, jež je momentálně k mání.

Vozů, ve kterých si kdysi hověl významný pohlavár, je v nabídce víc než dost. Ceny se pohybují od stovek tisíc do desítek miliónů korun. Podle toho, jak byl který státník významný. A také, jestli byl mezi lidmi oblíbený.

Nejznámějším specialistou v oboru prominentních aut je düsseldorfský obchodník a šoumen Michael Fröhlich. Muž s vizáží a gesty herce Tomáše Hanáka je součástí snad každého německého dokumentu o automobilových veteránech. V některých radí lidem, jak mají správně investovat do aut, v jiných zase vymýšlí triky, jak v době ekonomické krize upravit auta značky Rolls-Royce tak, aby tolik neprovokovala.

Jaguar MK X z roku 1964, který býval v držení rumunského prezidenta Nicolae Ceausesca

Předvším se ale Fröhlichovi podařilo shromáždit do svého showroomu pozoruhodnou prodejní sbírku automobilů, ve kterých jezdily osobnosti světového formátu, na které historie jen tak nezapomene. Ať už v dobrém, nebo ve zlém.

Rolls po ruském carovi

Většina majitelů aut britské značky Rolls-Royce má za to, že prvním významným státníkem, který si tento vůz objednal, byl bolševický revolucionář Vladimír Iljič Lenin. Ve skutečnosti však Lenin zdědil příchylnost k britské automobilce po svém úhlavním "třídním nepříteli" caru Mikuláši II. Ten si už v roce 1914 v Anglii vyhlédl model Silver Ghost, který byl v červenci 1914 předán ruskému Ministerstvu války a jeho prostřednictvím carovi.

Rolls-Royce Silver Ghost po caru Mikuláši II.

Rolls-Royce Silver Ghost po caru Mikuláši II.

Když byl pak Mikuláš II i s rodinou povražděn, jeho rolls-royce s výrobním číslem 9AD zmizel za hranicemi v soukromé sbírce. Svět by na carské auto pravděpodobně úplně zapomněl, kdyby si jej o mnoho desítek let později nekoupil provozovatel lasvegaského kasína. Novopečený majitel britského skvostu postavil  rollse do své herny Imperial Palace hned vedle mercedesu Adolfa Hitlera a přetvořil jej v turistický magnet. Od jeho nešťastného údělu jej později vysvobodil utajený německý sběratel, který auto naopak uzamkl do protiatomového krytu své vily.

Teď je rolls-royce posledního ruského cara znovu na prodej. Současný majitel za něj žádá 5,5 milionu eur, tedy zhruba 136 milionů korun.

Auta zloduchů nejsou v oblibě

V porovnání s carským rollsem je mercedes po říšském maršálovi Hermannu Göringovi za pakatel. Auto po druhém muži Třetí říše je k mání za 200 000 eur, tedy necelých pět milionů korun. Nacistický pohlavár se zálibou v kradených starožitnostech a kokainu si služební kabriolet s výrobním číslem 446740 pořídil na apríla v roce 1940.

Mercedes 230 po říšském maršálovi Hermannu Göringovi.

V případě Göringova otevřeného Mercedesu 230, který mezitím prošel kompletní obnovou, mu jeho zločinecký rodokmen v prodeji příliš nepomáhá. Cenu by auto mělo vysokou i bez své temné minulosti, protože automobilka těchto aut vyrobila jen 34 kusů.

O tom, že auta diktátorů příliš netáhnou, by mohl vyprávět i tmavomodrý Jaguar MK X z roku 1964, který býval v držení rumunského prezidenta Nicolae Ceausesca. I když jen restaurování tohoto vozu vyšlo v roce 1993 na 70 000 německých marek, dnes marně vyhlíží kupce za 35 000 eur, tedy asi 870 000 korun.

Zrezivělá Warszawa za šest milionů

Naopak polorozpadlá polská Warszawa M20 z 50. let by dnes měla mezi sběrateli cenu maximálně několika tisíc korun, kdyby si ji 28. října 1958 nekoupil tehdejší biskup Karol Wojtyla. Právě ten, který byl o dvacet let později jmenován papežem.

Auto po Janu Pavlu II si prodejce cení na 250 000 eur (přes šest milionů korun) a novopečený majitel k němu získá i originální technický průkaz, záruční list i útržky od zaplacené pojistky. Ty dokládají, že Wojtyla svou šedomodrou warszawu užíval ještě v roce 1976.

Rolls-Royce Silver Wraith z roku 1954 patřící původně lordu Spencerovi

Rolls-Royce Silver Wraith z roku 1954 patřící původně lordu Spencerovi

Kdo si neví rady s restaurováním starého polského auta a ještě chce ušetřit, může si pořídit perfektně zachovalou britskou klasiku po otci princezny Diany. Rolls-Royce Silver Wraith z roku 1954 patřící původně lordu Spencerovi je podle prodejce ve stoprocentně originálním stavu a vypadá jako nový.