Auta pro děti: noví piráti silnic?

  • 80
Výrobce motocyklů JAWA chystá nový hit: čtyřkolové vozy, jež budou moci řídit už děti od patnácti let. A první zájemci se hlásí. Malá auta, která mohou řídit už patnáctiletí, však vyvolávají bouři nevole dopravních policistů, psychologů i pedagogů.

Rychlost vozu, sice nepřesáhne 45 kilometrů za hodinu, odborníci jsou přesto na nohou.

Obávají se, že na českých silnicích by s příchodem aut pro patnáctileté mohl zavládnout ještě větší zmatek.

„Ani osmnáctiletí nejsou mnohdy připraveni na řízení auta, natož nezletilci,“ řekla dětská psycholožka Václava Masáková. Potíž je podle ní i v tom, že pubescenti nejsou trestně zcela odpovědní. „Pokud se vybourají nebo někoho zraní, nastane z právního hlediska dost velký problém. Zpráva o řízení aut i nezletilci ve mně vyvolává velké rozpaky,“ míní psycholožka.

DĚTSKÉ AUTO. Firma JAWA nabízí tento malý automobil i pro patnáctileté řidiče. Těm by stačilo řidičské oprávnění na malou motorku...více ZDE
Děti budou žárlit

Ani republikový šéf dopravní policie Zdeněk Bambas není auty pro patnáctileté nadšen. „Už tak napjaté poměry na českých silnicích to ještě vyhrotí a zhorší. A to i kvůli nedobrému stavu a průjezdnosti komunikací,“ tvrdí policista. Umí si představit situaci, v níž například vznikne kvůli tomuto pomalému autu kolona, v níž i sebevzornější řidič nakonec poruší předpisy a bude ho předjíždět v místech, kde se to nesmí.

Také jeden z účastníků diskuse na serveru www.motorkáři.cz Gustav L. si hned ulevil: „Jestli budu muset potkávat na silnici šestnáctiletý blbečky, co jim tatínek musel koupit novou hračku k mobilu, tak už budu jezdit jenom vlakem!“

Auta pro nezletilce mohou podle psychologů prohloubit i frustraci dětí, jejichž rodiče jim nemohou auto za 300 000 koupit. „Už tak značně rozevřené sociální 'nůžky' mezi dětmi se ještě více oddálí,“ míní psycholožka Masáková. „Když má tedy někdo mobil, neřkuli auto, a druhý ne, chce ho od rodičů okamžitě taky.“

Firma chystá i pronájmy

Antonín Charouz z firmy JAWA však tvrdí: „Podobná auta se ve velkém prodávají hlavně v Itálii a ve Francii, tak proč by to nemohlo jít i u nás?“ Kromě prodeje chce firma vozy i pronajímat. „Jsou totiž určeny lidem mezi patnácti a osmnácti lety, kteří si pak mohou koupit normální auto. My jim nabídneme pronájem na ty tři roky a poté vůz budeme moci nabízet dalším zájemcům,“ řekl Charouz.

Druhou cílovou skupinou budou starší lidé. „Výhodou auta je, že i přes vyšší pořizovací hodnotu je nenáročné na provoz. Spotřeba se totiž pohybuje do tří litrů na sto kilometrů a ježdění novou jawou tak nebude nijak drahé,“ dodal.

Co si o "mopedoautech" na našich silnicích myslí Pavel Skládaný z Centra dopravního výzkumu?

Bylo jen otázkou času, kdy se naplní předpoklad, že tato vozidla si najdou cestu i na české silnice (neboť legislativa to umožňuje). Definičně ale nejde o žádné "AUTO", definičně jde o "MOPED" ve smyslu zákona číslo 56/2001 Sb. Pro jeho konstrukci platí dost velká omezení, mj. nejvyšší rychlost 45 km/h a nejvyšší výkon 4 kW. Objem motoru nesmí činit více než 50 ccm, jestliže jde o motor benzínový (běžně se ale používají motory naftové s větším zdvihovým objemem).

Na jedné straně asi nelze očekávat, že tato vozidla zaplaví silnice, neboť bývají dost drahá a prakticky neexistuje trh ojetin. Navíc pro mladého člověka je více "sexy" jezdit na motorce, než v "nákupní tašce pro důchodce". Na druhé straně je obava, že lze oklamat omezovač otáček (a výkonu) a dosahovat podstatně vyšších rychlostí než 45 km/h.

Pavel Skládaný pro ilustraci dodává, jak přistupují k "mopedoautům" v sousedním Rakousku.

Některé státy (včetně Rakouska) mají pro řízení mopedu definováno samostatné řidičské oprávnění, nezávislé na klasickém "řidičáku". Tím může docházet k tomu, že řidič, kterému byl vysloven zákaz řízení např. za alkoholový delikt, si "poslouží" tímto náhradním "mopedautem", u něhož učiní úpravy pro vyšší výkon a rychlost (naftový motor o objemu okolo 350 ccm umožní docela slušné dynamické parametry).

Tím fakticky jezdí dál, běžně rychlostmi nikoli 45 km/h, ale třeba 80 km/h i více. To je hlavní důvod, proč je pověst těchto autíček v Rakousku nevalná.  Nejde však o žádný hromadný jev, jedete-li přes Rakousko, vidíte tak jedno až dvě tato vozítka za celý den.

Taktéž další státy si nijak zvlášť nestěžují, že by je problém vozítek nějak zvlášť tížil. Nicméně bude zajímavé sledovat, jakou cestou vykročí "mopedauta" v České republice a jakou pověst si vybudují. Např. kolik movitých patnáctiletých po nich zatouží.

Centrum dopravního výzkumu


V Itálii na obtíž nejsou

Vraťme se ještě k Itálii, kde bylo až donedávna možné řídit malou motorku (do 50ccm, v Itálii jim říkají "motorino") od 15 let bez jakéhokoliv řidičského oprávnění.

Téměř každý, kdo byl v Itálii, se vrátil nadšen z malých tříkolek - jakýchsi mininákladních aut, která jsou v Itálii hojně využívána.  Jako první je začala vyrábět firma Piaggio a tříkolka se dodnes jmenuje Ape. Poslední dobou se jich několik objevilo i na našich silnicích. Vzhledem k tomu, že Ape využívají vlastně "skútrové" motory, nebylo ani pro jejich řízení třeba řidičského oprávnění.

Dnes už Itálie objevila "řidičáky" i na maloobjemové skútry, má ale problémy s tím, jak donutit mladé, kteří na nich jezdí, aby si je "udělali".
 
Celá Evropa zná tato malá auta. V Itálii s nimi jezdí zelináři, řemeslníci a podobně. V autíčkách, která nabízí Jawa, jsou vidět v zahraničí téměř bezvýjimky důchodci. 

Vzhledem k astronomické ceně, na kterou si výrobce (či spíše dovozce) autíčko cení, lze předpokládat, že se Jawa v našich končinách prodejním "trhákem" nestane.

Web italského výrobce miniauta Jawy najdete ZDE.

Příklad městského "mopedoauta". Luzern, srpen 2004

Příklad městského "mopedoauta". Luzern, srpen 2004

Příklad městského "mopedoauta". Luzern, srpen 2004

Příklad městského "mopedoauta" - pohled do interiéru. Luzern, srpen 2004

Auto pro kočku. Vyfoceno v Horních Rakousích (Wels)

,