Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta s majáky nikdo neeviduje. Kdo je smí používat a jak?

aktualizováno 
Na silnicích jezdí auta s majáky, jejichž řidiči na ně nemají povolení. Zneužívání výstražných světel vyvolává apatii řidičů, kteří často nechtějí pouštět spěchající vozidla záchranářů.

Ilustrační foto | foto: Michal ŠulaMF DNES

V pražských ulicích se prohánějí stovky aut s blikajícími modrými majáky a na tisíce lze počítat ta, která jsou vybavena oranžovými.

Kolik jich dohromady po jezdí, nikdo neví. Silniční zákon sice vymezuje, kdo smí užívat výstražnou signalizaci, ale kompletní evidenci nemá ani ministerstvo dopravy, ani magistrát.

"Nevíme, kolik vozů vybavených modrými majáky má pražská policie nebo záchranka, oranžové majáčky také neevidujeme,“ přiznal Karel Hanzelka z kabinetu ministra dopravy.

"V evidenci máme vozy, které byly dodatečně vybaveny majáčkem, ale pokud auto bylo vyrobeno už pro potřeby policie, záchranné služby nebo hasičů, tak to v evidenci zaneseno nemáme,“ řekl i Ladislav Krtička z odboru dopravně správních agend pražského magistrátu.

Výstražné světlo má kdekdo
Modré majáky mohou ze zákona kromě policistů, záchranky a hasičů užívat také celníci, Vězeňská služba, armáda, plynaři, energetici, kynologická služba, Hradní stráž, Dopravní podnik a sanitky převážející pacienty a zdravotníky.

Dohromady jde o stovky vozů. Například pražští celníci mají deset zásahových vozidel, pražská záchranka 120 vozidel a Dopravní podnik používá dvacet aut s modrými majáčky.

Ještě větší chaos vládne v provozu vozidel vybavených oranžovými výstražnými světly. Zatímco používání modrých výstražných světel musí povolit ministerstvo dopravy, oranžové majáčky a nápisy "pohotovost“ si na auta může dát kdokoli.

Často tak činí firmy s nonstop provozem. Jen pražský Dopravní podnik  jich má téměř dvě stě. Další stovky oranžových světel blikají na střechách stavebních strojů, vozidel bezpečnostních agentur nebo čisticích vozů.

Kolik řidičů těchto vozidel používá majáčky neoprávněně, si netroufá nikdo odhadnout. Hustý pražský provoz k zapnutí majáčku a sirény často láká a policisté podle slov jejich ředitele Zdeňka Bezoušky řeší desítky případů ročně, kdy řidič použil výstražné znamení neoprávněně.

Problémy jsou zejména se sanitkami, které převážejí pacienty na kontroly nebo zdravotnický materiál do nemocnic. Ty jsou vybaveny modrými majáky, přestože nepatří do integrovaného záchranného systému.

"Mě to hodně zlobí. Každé ráno mě cestou do práce míjejí sanitky z Berouna nebo Kladna se zapnutými majáčky, které nechtějí čekat v kolonách. Chápu, že mají na odvoz pacienta omezenou dobu, ale nejde o ohrožení života,“ zlobí se ředitel městské policie Vladimír Kotrouš.

Podle ministerstva dopravy od začátku července zneužilo modrý majáček v celé republice 14 řidičů. "Dalších 23 řidičů neoprávněně užilo oranžový maják,“ řekl Hanzelka.

Nachytat řidiče je problém
Policisté přiznávají, že nachytat řidiče, který zapnul maják neoprávněně, je problém. "Děláme pravidelné kontroly a odhalíme desítky případů ročně,“ řekl ředitel pražské policie Zdeněk Bezouška s tím, že nejčastějšími hříšníky jsou řidiči sanitek převážejících zdravotnický materiál nebo pacienty na kontrolu.

Policie prý sirénu nezneužívá
Policejní vozy jsou podle Bezoušky vybaveny systémem, který každé zapnutí majáčku zaznamená.
"Každé zapnutí je evidováno a policista ho musí zdůvodni. Je to zpětně dohledastelné," potvrzuje Bezouška.

Takové zařízení soukromé sanitky nemají. "Proto by jim měli modré majáky zakázat, povolil bych jim maximálně oranžové. Vždyť jsou to jen bílé taxíky,“ tvrdí ředitel záchranky Zdeněk Schwarz.

Neoprávněnému užívání výstražných světel u ostatních vozů by měla zabránit důkladná evidence. "Pokud policista vidí přespolní sanitku se zapnutým majákem, měl by mít možnost ověřit si na dispečinku záchranky, zda řidič majáček zapnul oprávněně,“ navrhuje náměstek primátora Rudolf Blažek.

Řidiči všech sanitek by tedy měli mít povinnost informovat pražskou záchrannou službu při každé jízdě se zapnutými majáky.

Modrý maják

Kdo ho může mít:

Policie ČR, městská policie, civilní obrana, Vězeňská služba, celní správa, vojenská policie, Hradní stráž, záchranná služba, doprava nemocných a rodiček, hasiči, poruchy plynu, energetické závody, Dopravní podnik, Státní plavební správa, politické špičky
Kdy ho smějí použít:
při plnění úkolů souvisejících s výkonem služby, při zásahu
Jaká mají práva:
přednost před ostatními vozidly a nemusí dodržovat mnoho dopravních předpisů

Oranžový maják

Kdo ho může mít:

stavební stroje, bezpečnostní agentury, čisticí vozy, doprovodná vozidla a další
Kdy ho smějí použít:
pokud by jízdou nebo pracovní činností vozidlo ohrožovalo ostatní řidiče
Jaká mají práva:
při pracovní činnosti nemusí dodržovat některé předpisy


Autoři: ,




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.