Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta se kdysi podobala nábytku

aktualizováno 
Dřevo jako materiál pro karoserii automobilu zažilo poslední rozkvět po druhé světové válce. Od té doby jsou auta nejčastěji plechová, někdy se objeví vozidla z plastu nebo hliníku. Automobily z kmenů jasanu nebo javoru byla především doménou Spojených států. Američané dřevěným vozům říkali "woodies".
Díly karoserie ze dřeva měly šanci na autech jen do doby, než se s definitivní platností prosadila velkosériová výroba. Ta automobilové produkty lesa odsoudila navždy do důchodu. Dřevo přitom stálo u zrodu prvních vozů na konci 19. století. Pionýři automobilismu se totiž nejprve zabývali motory a první auta hodně připomínala kočáry bez koní. Renesance dřeva přišla po druhé světové válce. Američtí vojáci se vrátili domů, zakládali rodiny a rázem se zvýšila poptávka po limuzínách s velkým kufrem. Na sklonku čtyřicátých let přišly navíc do módy zmíněné vozy právě v kombinaci s ušlechtilým dřevem. Velká americká trojka - Ford, General Motors a Chrysler - začala dřevem vykládat i ostatní typy aut, například kupé a kabriolety. Dřevo však bylo dražší než plech. Například javorové nebo jasanové dveře přišly tehdy na 300 dolarů, stejné plechové jen na 75 dolarů. Celý vůz přitom stál mezi dvěma a třemi tisícovkami. Mimo jiné i drahota dřevěných částí tak časem přispěla ke konci kariéry "woodies". Drahé a náročné byly jejich opravy po haváriích, nákladná byla i běžná údržba. Stejně jako dřevo na domech potřebovalo i na autech pravidelně lakovat. Kromě jasanu a javoru se na vozidlech často uplatňoval i honduraský mahagon. Koncem šedesátých let se dřevěné koráby pomalu přemístily ze silnic do dvorů a garáží, na cestách se objevovaly méně a méně. Tím klesala jejich cena, což pomohlo poslednímu vzkříšení těchto vozů: o levná a přitom díky dřevu netuctová auta projevila zájem americká mládež. Zvláště kalifornský dorost prý potřeboval ke svým plážovým radovánkám laciná a prostorná vozidla. "Woodies" neboli dřeváci zase v nadšené generaci šedesátých let našly trpělivé udržovatele těchto dnes již naprostých automobilových rarit. Konec dvacátého století přežilo už jen několik dřevěných aut, a to zásluhou truhlářů, kteří při rekonstrukci zbývajících kusů museli použít až šedesát vrstev laků pro obnovu vzácných dřevěných dílů. Malé množství dochovalých exemplářů ovlivnila i skutečnost, že v době největší slávy "woodies" byla automobilová produkce mnohem skromnější než nyní. Například dřevěných Fordů Sportsman se během tří let vyrobilo necelé čtyři tisíce. Dodnes se jich uchovala stovka a pouze jeden zůstal v evropské sbírce.

Fiat Topolino

Autor:


Témata: Fiat, Ford, Chrysler


Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.