Auta se kdysi podobala nábytku

Dřevo jako materiál pro karoserii automobilu zažilo poslední rozkvět po druhé světové válce. Od té doby jsou auta nejčastěji plechová, někdy se objeví vozidla z plastu nebo hliníku. Automobily z kmenů jasanu nebo javoru byla především doménou Spojených států. Američané dřevěným vozům říkali "woodies".
Díly karoserie ze dřeva měly šanci na autech jen do doby, než se s definitivní platností prosadila velkosériová výroba. Ta automobilové produkty lesa odsoudila navždy do důchodu. Dřevo přitom stálo u zrodu prvních vozů na konci 19. století. Pionýři automobilismu se totiž nejprve zabývali motory a první auta hodně připomínala kočáry bez koní. Renesance dřeva přišla po druhé světové válce. Američtí vojáci se vrátili domů, zakládali rodiny a rázem se zvýšila poptávka po limuzínách s velkým kufrem. Na sklonku čtyřicátých let přišly navíc do módy zmíněné vozy právě v kombinaci s ušlechtilým dřevem. Velká americká trojka - Ford, General Motors a Chrysler - začala dřevem vykládat i ostatní typy aut, například kupé a kabriolety. Dřevo však bylo dražší než plech. Například javorové nebo jasanové dveře přišly tehdy na 300 dolarů, stejné plechové jen na 75 dolarů. Celý vůz přitom stál mezi dvěma a třemi tisícovkami. Mimo jiné i drahota dřevěných částí tak časem přispěla ke konci kariéry "woodies". Drahé a náročné byly jejich opravy po haváriích, nákladná byla i běžná údržba. Stejně jako dřevo na domech potřebovalo i na autech pravidelně lakovat. Kromě jasanu a javoru se na vozidlech často uplatňoval i honduraský mahagon. Koncem šedesátých let se dřevěné koráby pomalu přemístily ze silnic do dvorů a garáží, na cestách se objevovaly méně a méně. Tím klesala jejich cena, což pomohlo poslednímu vzkříšení těchto vozů: o levná a přitom díky dřevu netuctová auta projevila zájem americká mládež. Zvláště kalifornský dorost prý potřeboval ke svým plážovým radovánkám laciná a prostorná vozidla. "Woodies" neboli dřeváci zase v nadšené generaci šedesátých let našly trpělivé udržovatele těchto dnes již naprostých automobilových rarit. Konec dvacátého století přežilo už jen několik dřevěných aut, a to zásluhou truhlářů, kteří při rekonstrukci zbývajících kusů museli použít až šedesát vrstev laků pro obnovu vzácných dřevěných dílů. Malé množství dochovalých exemplářů ovlivnila i skutečnost, že v době největší slávy "woodies" byla automobilová produkce mnohem skromnější než nyní. Například dřevěných Fordů Sportsman se během tří let vyrobilo necelé čtyři tisíce. Dodnes se jich uchovala stovka a pouze jeden zůstal v evropské sbírce.

Fiat Topolino

Autor:
Témata: Fiat, Ford, Chrysler
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Diář petrolheada: Do Mostu za klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...