Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta si budou sama vyrábět vodík, který budou spalovat

aktualizováno 
Britská společnost OM Energy vyvíjí elektro-vodíkový generátor, který umožní vyrábět v automobilu vodík za pomoci odpadního tepla. Vodík pak vůz použije jako příměs do paliva. Tím se sníží spotřeba a klesnou emise.

Motor BMW M3 | foto: BMW

Firma OM Energy svůj Electro hydrogen generator (EHG) vyvíjí již přes čtyři roky a před nedávnem získala na jeho další vývoj investici od společnosti Ultra Green Group. V průběhu tohoto roku bychom se tak měli dočkat prvních dvou testovacích vozů, které budou elektro-vodíkový generátor zkoušet v praxi. Vývoj bude nadále probíhat v nově vzniklé společné firmě Ultra Green OM.

EHG bude pro výrobu vodíku z vody používat energii z výfukových plynů, která se jinak běžně v automobilu ztrácí. Generátor bude z vody vyrábět vodík, který následně motor použije jako příměs do svého běžného paliva – nafty nebo benzínu. Podíl vodíku v palivu by měl být až 20%. O tuto hodnotu klesne spotřeba paliva, emise klesnou až o 30%.

Elektro-vodíkový generátor by měl v produkční verzi stát zhruba 1000 euro, tedy asi 26 000 korun. Kromě nových vozů by se generátor mohl objevit i v již provozovaných autech, majitel si jej bude moci dokoupit a do vozu nechat nainstalovat. V takovém případě bude řešení ale asi o něco dražší. První prototypy EHG budou zastavěny do běžného vozu s motorem 1,6 litru a pohonem všech kol a také do vojenského nákladního vozu s dvanáctilitrovým motorem. Kdy se výrobníku vodíku dočkáme v sériové podobě ovšem není vůbec jasné.

Firmy OM Energy a Ultra Green prezentují EHG jako jakousi alternativu do doby, než bude vodík zcela běžným palivem. Ve skutečnosti ale jejich generátor vodíku samotnému rozvoji vodíkové ekonomiky příliš nepomůže. Jde vlastně jen o další alternativu, která se snaží o zvýšení celkové účinnosti spalovacího motoru. Jde o to vytěžit prozatím nevyužitou energii paliva. Jednoduchá poučka říká, že její třetina se ztrácí ve výfukovém systému, třetina se ztrácí v chladícím systému a teprve poslední třetina je efektivně využita motorem. Reálná čísla jsou samozřejmě jiná, nicméně to nic nemění na faktu, že účinnost spalovacího motoru je relativně nízká a i po více než stoletém vývoji existuje stále velký prostor pro její zvyšování.

Nápad OM Energy tak připomíná jiné způsoby, které se snaží zkrotit energii ukrytou ve výfukových plynech. BMW třeba již před nějakým časem prezentovalo svůj koncept Turbosteamer, kde odpadní teplo z výfukových plynů slouží k ohřevu vody a následnému pohonu malého parního stroje, který pomáhá motoru. Další možností, která se v poslední době objevila, je instalace termočlánků, které z odpadního tepla budou vyrábět elektrickou energii.





Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.