Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta si vybíráme podle obličeje, zjistili vědci

aktualizováno 
Světla jsou oči a chladič ústa. Někoho láká mužná síla, dalšího usměvavá tvářička. Tým vídeňských psychologů zjistil, že i auta mají obličej.

Koncept Renault Ondelios | foto: Renault

Personifikace aut není ničím novým. Mluvící vozidla jsou v pohádkách i reklamách, ovšem spojení masky auta s obličejem živé bytosti není zcela náhodné. Podle vídeňských psychologů má tato podobnost pro marketing značek velký význam. Lidé totiž masku vnímají skutečně jako obličej a přitahuje, či odpuzuje je stejně jako lidská tvář v případě lidské přitažlivosti.

Celá teorie vychází z pudově řízené a vrozené schopnosti rozpoznat i po desetině sekundy z obličeje protějšku, zda je nenávistný, či vstřícný, zda se jedná o cizí osobu, či někoho známého. Tento reflex je vlastní i řadě ostatních savců, ale využívají ho, byť možná nevědomky, také konstruktéři automobilů.

Prokázat něco podobného se pokoušel tým profesora Karla Grammera z Universität Wien, který pracoval se čtyřicítkou mužů a žen. Dobrovolníci hodnotili přední masku 38 nejnovějších modelů aut různých značek, všechny stejné barvy.

Dobrovolníci hodnotili každou masku vozu podle devatenácti kritérií. Zda je maska víc dětská, či dospělá, jestli působí přátelsky, či nenávistně, zda je spíš mužná, či zženštilá, jestli působí arogantně, vesele, lítostivě, či agresivně. Muži i ženy hodnotili také to, zda jim maska vozu připomíná obličej, a když ano, zda spíš lidský, či zvířecí. Pak si z nabízených modelů vybrali tu masku, která se jim líbila nejvíce.

BMW 3

Více než třetina uvedla, že 90 procent vozů jim připomíná obličej. Světla pak respondenti vnímali jako oči a mřížku chladiče jako ústa.

Mužům i ženám se líbila auta, jejichž masky popisovali jako vyzrálé, dominantní, maskulinní, arogantní a hrozivé. To jsou charakteristiky vyjadřující souborně "sílu". Taková auta mají nízko položenou kapotu, širokou přední část – to odpovídá hranatým čelistem a výrazné bradě v obličeji maskulinních mužů. Sem patří vozy BMW a Chrysler 300C.

Jako submisivní, přátelské a dětské vozy hodnotili dobrovolníci Nissan New Micra, Volkswagen New Beetle a Kia Picanto.

Vědci se teď chtějí zaměřit na to, jak nás ovlivňují vlastnosti masky aut při jízdě a při koupi vozu.

Studie vídeňských odborníků byla publikována v odborném časopise Human Nature.

Kia Picanto

Autoři:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.