Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta slavných: Čím jezdí Bond, Prdlavka a Krteček

  13:33aktualizováno  8. února 18:32
Bond, Fantomas, Bean, Prdlavka... Co mají tyto filmové postavy společného? Skutečnost, že filmové plátno proslavilo nejen je samé, ale také jejich auta. Automobily pronikají téměř do všech oblastí lidského života. Nevyhnuly se ani stříbrnému plátnu. Které vozy filmových hrdinů se staly legendárními?

Přehled: Čím jezdí Bond, Fantomas, Bean, Prdlavka a Krteček
Automobilové legendy ve filmu ...ZDE 

Stačí vzpomenout na slavné filmové grotesky, v nichž hrál například Charlie Chaplin či dvojice Laurel a Hardy - automobily se staly součástí filmu od jeho začátků.

Už tehdy byly důležitými aktéry zápletky. Současná kinematografie jde v této oblasti ještě mnohem dál. Auto se často stává hlavním motivem filmu. 

Z posledních let lze zmínit například americký film 60 sekund, jehož hlavním motivem je krádež 54 luxusních aut, která musí proběhnout během čtyř dnů. Porsche, ferrari, corvetty, mercedesy nebo BMW pak z plátna po celou dobu filmu prakticky nesjíždějí.

Filmy s automobilovou tematikou ovlivňují i běžné řidiče. "Vlnu zájmu o tuning výrazně posílil film Rychle a zběsile, ve kterém se to divokými jízdami upravených supersportovních aut jen hemží," říká prodejce automobilových doplňků Michal Kotál.

Všechna bondova auta ...ZDE

Bond ve Fiatu Panda?
V případě, že se budeme zamýšlet nad legendárními automobily ve filmech, nelze vynechat filmy s proslulým Jamesem Bondem, agentem Jejího Veličenstva s krycím kódem 007. Každý díl bondovky předcházejí diskuse o tom, jaká bude nová Bondova společnice a jakým asi vozem bude nesmrtelný hrdina jezdit.

Ve dvaceti dílech se objevila řada speciálně vylepšených vozů. Ačkoliv je James Bond mužem s úctou ke své zemi, její průmysl příliš nepodporuje. Vidět ho bylo možné nejenom v aston martinu, lotusu nebo bentleyi, ale také v japonské toyotě, francouzském renaultu či německém mercedesu a BMW.

Právě spolupráce s BMW v posledních vzpomínaných bondovkách zvedla vlnu protestů agentových fanoušků. Podle nich by měl James Bond řídit auto pocházející z britských ostrovů. Možná i proto agent s povolením zabíjet usedl za volant vozu Aston Martin Vanquish, s nímž absolvoval slavnou honičku v útrobách ledového paláce. Další protesty však patrně přijdou. Automobilka Fiat totiž tvůrcům chystané bondovky dodala dva modely vozu Fiat Panda.

***
Nový služebák pro 007
James Bond bude v nejnovější v praze natáčené bondovce jezdit
do Casina Royale v Aston Martinu DBS
...VÍCE ZDE
***

Automobil proslavili i další filmoví hrdinové. Čím jezdí Mr. Bean či legendární Fantomas, ví téměř každý. Zatímco věčný smolař a nešika Bean maličkatý Mini Cooper dokázal využít při stěhování či ranní očistě, tajemný Fantomas ve svém Citroënu DS dokonce i létal.

Nezapomenutelný Prdlavka
Za automobilovými legendami nemusíme chodit do světa. I filmy natočené v Česku mají svá nezapomenutelná auta. Jedním z nich je například velorex z filmu Vrchní, prchni. Nápad na jeho použití pochází z hlavy Zdeňka Svěráka, autora námětu i scénáře.

"K hlavnímu hrdinovi se to hodilo. Působilo to komicky a zároveň lítostivě. Na auto neměl a pro potřeby rodiny motorka nestačila. Tak si pořídil Velorex," vysvětluje Svěrák, který se za volant tohoto stroje nikdy neposadil.

 "Já jsem mohl jen roztlačovat. Měli jsme ho totiž půjčený od pána, který ho úzkostlivě hlídal. Jezdil v něm jen on a při ostrých záběrech Josef Abrhám, který hrál hlavní roli," říká Zdeněk Svěrák.

A jak na toto dnes už velmi ceněné vozítko vzpomíná hlavní hrdina filmu, jemuž sousedé podle zvuku Velorexu říkali Prdlavka? "Na Velorex vzpomínám rád. I když do něj táhlo a řízení mělo malý rejd. Na otočení bylo potřeba náměstí.

Řešilo se to tak, že ho dva chytili za zadní kolo a otočili ho ručně," Josef Abrhám, podle něhož nebyl problém ani s každodenním roztlačováním. "To jsem měl nacvičené. Dřív se motorky roztlačovaly zcela běžně. U velorexu šlo jen o to, abyste vychytal pravý okamžik, kdy se do něj dalo ještě naskočit."

Upír z Feratu
Slavným vozem se stal i prototyp škodovky, jenž se v roce 1981 objevil v českém sci-fihororu Upír z Feratu. Tento závodní vůz byl poháněn krví, kterou sál přímo z řidičovy nohy položené na plynovém pedálu. Jeho vzhled měl na starosti Theodor Pištěk.

"Spíš jsem ho přetvořil, než vytvořil. Nejprve jsme chtěli postavit zcela nový vůz, ale nedostatek peněz nás donutil použít prototyp škodovky," vysvětluje Pištěk.
Ovšem řídit tento vůz, který nebyl na takové úrovni, aby mohl bez problémů jezdit v běžném provozu, nebylo snadné. "Zvládali to jen dva lidé z vývojového střediska Škodovky," dodává Theodor Pištěk.

Přehled: Čím jezdí Bond, Fantomas,
Bean, Prdlavka a Krteček

Automobilové legendy ve filmu ...ZDE 

Citroën DS - Bohyně

Autoři:




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.