Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta se musí stát smartphony na kolech, aby zaujala mladé

aktualizováno 
Narodili se s laptopy, tablety, smartphony a gamepady v rukou a nedokážou je odložit. Jak je přimět, aby se zajímali o auto? Změnit ho na jezdící smartphone. Nejde přitom o to, zabudovat do něj telefon s hlasitým odposlechem nebo navigaci, protože to je dnes banalita. Jde o to, aby se celý automobil stal smartphonem.

Tesla Model X P90D Ludicrous | foto: Lukáš Hron, Mobil

Sociologové je nazývají našinci z digitálního světa, také se jim říká generace Y. Je jim kolem dvaceti a jsou úplně jiní než předchozí generace.

Automobilové koncerny se snaží nalézt odpověď na otázku, jaká mají být auta, která by je zaujala. Intenzivně řeší otázku, jaká mají vůbec být auta za 15 až 20 let. Budou to smartphony na kolech? táže se polský týdeník Polityka.

Mladé více než síla motoru zajímají digitální aplikace a nejdůležitější je širokopásmové připojení. Odhaduje se, že na světě je již kolem 20 milionů takových aut a každoročně přibývá dalších deset milionů. Podle firmy Everis bude mít do konce desetiletí 90 procent prodávaných aut přístup na internet.

Internet věcí, tedy možnost, že spolu budou komunikovat stroje navzájem, otevírá desítky uplatnění, která si dnes lze jen stěží představit. Auto získá inteligenci a schopnost koordinovat pohyb s jinými auty na silnici. To zvýší bezpečnost, sníží počet kolizí i přes stále hustší provoz. A umožní rozšíření robotických aut bez řidiče. Přeměna auta v jezdící smartphon způsobuje, že elektronika dnes představuje již 30 procent ceny vozu.To staví producenty před stále náročnější výzvy. Protože elektronika se rozvíjí rychleji než mechanika. V důsledku i stárne mnohem rychleji než mechanika.

Pro uživatele z digitálního světa je to velký problém. Při analýze chování klientů generace Y si výzkumníci trhu všimli, že při rozhodování o koupi postupují velmi racionálně. Proč bych si měl kupovat auto nadupané elektronikou, když mi ty samé funkce nabízí můj smartphone, který měním každý půlrok? Proto některé automobilky jako například Honda a Toyota plánují propojení smartphonu řidiče s automobilem. Osoba usedající za volant telefonem otevře dveře, a poté jej položí na palubní desku. Smartphonová aplikace převezme nejen obsluhu spojení nebo navigace, ale i jiné funkce jako monitorování kamer pro couvání a pro mrtvý úhel.

Lynk & Co 01

Nová čínská značka Lynk & Co jde vstříc aktuálním trendům. Přednější je elektronická výzbroj, než automobil samotný.

Automobilový průmysl se snaží přizpůsobit se novým časům, protože digitální svět jej může co chvíli převálcovat. Internetoví giganti diktují svá pravidla i zde. Příkladem je Google. Jeho Relay Rides je síťová carsharingová platforma, která slouží k půjčování osobních aut. Konstrukcí plně automatizovaného vozu jezdícího bez řidiče se zabývá společnost Google Self-Driving Car. Koncern investoval i do slavné firmy Uber, která vytvořila nový model taxislužby. polský list také přípomíná Waze, neboli aplikaci pro výměnu informací o situaci na silnicích.

A ani jiné firmy ze Sillicon Valley nespí a také investují do automobilové branže, zvláště pak Apple. Nepřekvapí proto, že na letošním březnovém autosalonu v Ženevě znepokojený Klaus Fröhlich z představenstva BMW sliboval, že jeho firma vsadí na informatiku a polovinu vývojové divize budou tvořit IT specialisté Jde o to, aby BMW neskončilo jako vykonavatel nějakého giganta ze Sillicon Valley typu Applu.

Smartphonové pokolení je pro automobilové koncerny velkou záhadou. Mladí mají úplně jinou hierarchii hodnot než jejich rodiče a prarodiče. Po vlastním autě neprahnou, jeho značka už neslouží jako informace o společenském statusu. Jistě, znají výhody auta, ale nemusejí ho mít. Dá se přece on-line půjčit, nebo sdílet formou carsharingu. Je to levnější a praktičtější. Jako se rodiče vypravovali autem o dovolené na daleké výpravy, tak dávají děti přednost levným letům, protože to je pohodlnější a méně to stojí. Když bude potřeba, auto se dá vypůjčit na místě.

Výzkumníci také upozorňují, že generace Y je svázaná s místem. Možná je to reakce na zkušenosti rodičů a prarodičů, jejichž snem bylo bydlet v malém domku se zahrádkou za městem. Splnění takového přání s sebou neslo závislost na autě a noční můru hodin trávených denně v kilometrových kolonách. Mládež si váží výhod života ve městě. Města ale nemají osobní automobily ráda a dělají vše pro to, aby motorizovaným obyvatelům ztížila život. Proto mladí dávají přednost hromadné dopravě a rádi jezdí na kole.

Automobilové koncerny pozorují jako lakmusový papírek situaci v USA, zemi nejvíce motorizované. Roste tam počet mladých, kteří na vlastní auto rezignují a dokonce nemají řidičský průkaz. Poměr jeho majitelů mezi lidmi ve věku 16-24 let činil v roce 2000 celých 76 procent, ale snížil se na 71 procent. A to v zemi, kde je řidičský průkaz často základním průkazem totožnosti. Co nastane, když se tento trend udrží? Končí doba, kdy automobilové koncerny prodávaly auta. Přicházejí časy, kdy se zbožím stane mobilita. Nebude rozhodující, jak se jí dosáhne: pomocí tradičního auta, smartphonového vozu, auta z půjčovny, či taxíku Uber.

Autoři: ,




Nejčtenější

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Řidička najela v Petrohradu do protisměru
VIDEO: Řidička najela do protisměru, řešení bylo jednoduché

Řidička v Petrohradě najela na rušném průtahu městem do protisměru. Po nešikovném couvání a několika nebezpečných manévrech nakonec ze situace vyvázla, chvíli...  celý článek

Situace u Měšína, na 116. kilometru ve směru na Prahu.
Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.