Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta už nemusí za dne svítit

  10:31aktualizováno  10:31
Ručičky na hodinách už ukazují od neděle letní čas. Je o hodinu víc. Spolu se zimním časem skončila také řidičům povinnost rozsvěcet světla vozu i za dne. Nicméně odborníci doporučují řidičům, kteří chtějí být vidět, nechat rozsvíceno přes den celoročně.

Novinku v podobě celodenního svícení v období od října do března, zavedla nová pravidla silničního provozu v roce 2000. Dřív se svítilo jen za snížené viditelnosti. Celodenní svícení má přispívat ke snížení rizik v dopravě.

"Řidiči se lépe vidí," vysvětluje Václav Špička z organizace BESIP a varuje, že neosvětlený vůz mezi svítícími snadno zanikne. Zahraniční výzkumy také dokazují, že chodci daleko rychleji registrují osvětlený než neosvětlený objekt v pohybu. V období zimního času měli mít rozsvíceny světla i ve dne za nesnížené viditelnosti osobní i nákladní automobily, traktory, autobusy, motocykly a ostatní motorová vozidla, včetně trolejbusů, dále tramvaje a nemotorová vozidla, jako jsou jízdní kola, ruční vozík, potahová vozidla (ať už tažená koňmi, jinými zvířaty nebo lidmi) nebo koloběžky používané v silničním provozu.

Odpůrci celodenního svícení často argumentují zvýšením spotřeby paliva. To je však podle odborníků zanedbatelné, větší zátěži je vystaven akumulátor a žárovky. I to však platí především pro starší vozy.  "Předpokládám, že potíže se špatným dobíjením akumulátorů budou mít velmi rozšířené Škody 105/120 a ještě starší Škody 100/110," říká autoelektrikář Diesel servisu v Plzni Pavel Korelus, který se svému řemeslu věnuje tři desetiletí. "Problémy čekám také u letitých vozů vybavených dynamy, například u trabantů.

V těchto případech postačí nedostatečně napnutý klínový řemen pohonu alternátoru nebo dynama či špatně seřízené relé a potíže jsou na světě. Motor se totiž při malé kapacitě autobaterie nedá nastartovat. Řada řidičů to zjistí až nyní, neboť jízdu s rozsvícenými světlomety prakticky neznali. Jezdili totiž většinou jen ve dne." Automobilový závodník a mistr republiky na okruzích Jan Schwarz, který je povoláním rovněž autoelektrikář, doporučuje majitelům postarších aut preventivní kontrolu a údržbu elektrosoustavy.

"Základem správně fungující elektrické výbavy je dobře napnutý klínový řemen, který pohání alternátor. Pokud řemen prokluzuje, alternátor se neroztočí do potřebných otáček. Řemen má být napnutý tak, aby při pokusu ručně otočit řemenicí alternátoru neproklouzl. Při utahování pozor, aby řemen nebyl příliš napnutý. To ničí ložiska. Důležité je, aby akumulátor byl dostatečně dolitý. Čisté musí být jeho kontakty, které je dobré ošetřit vazelínou odpuzující vodu, k dostání jsou i speciální spreje. Seřízení regulačního relé nebo výměna uhlíků alternátoru už je práce pro odborníka."

Autoelektrikáři se shodují také v tom, že citlivější na stav elektrické soustavy jsou auta s dieselovými motory, které vyžadují ke startu více elektrického proudu. "Co platí pro benzinový motor, to platí pro vznětový agregát dvojnásobně. Pokud je diesel špatně seřízený či opotřebovaný, tak má jeho majitel při horším stavu dobíjení rázem velkou starost," prohlašuje Pavel Korelus. Potíže s elektrosoustavou si mnozí řidiči způsobí sami - tím, že při odstavení staršího auta zapomenou zhasnout světla. "Motoristům radím, aby auta - pokud to nemají z výroby - vybavili zařízením, které pípáním dává najevo, že řidič zapomněl světla vypnout. Takový výrobek stojí necelou stokorunu a montáž zvládne každý kutil. Obrátit se lze i na autoelektrikáře."         

Autor:




Nejčtenější

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.