Auta už nemusí za dne svítit

  • 284
Ručičky na hodinách už ukazují od neděle letní čas. Je o hodinu víc. Spolu se zimním časem skončila také řidičům povinnost rozsvěcet světla vozu i za dne. Nicméně odborníci doporučují řidičům, kteří chtějí být vidět, nechat rozsvíceno přes den celoročně.

Novinku v podobě celodenního svícení v období od října do března, zavedla nová pravidla silničního provozu v roce 2000. Dřív se svítilo jen za snížené viditelnosti. Celodenní svícení má přispívat ke snížení rizik v dopravě.

"Řidiči se lépe vidí," vysvětluje Václav Špička z organizace BESIP a varuje, že neosvětlený vůz mezi svítícími snadno zanikne. Zahraniční výzkumy také dokazují, že chodci daleko rychleji registrují osvětlený než neosvětlený objekt v pohybu. V období zimního času měli mít rozsvíceny světla i ve dne za nesnížené viditelnosti osobní i nákladní automobily, traktory, autobusy, motocykly a ostatní motorová vozidla, včetně trolejbusů, dále tramvaje a nemotorová vozidla, jako jsou jízdní kola, ruční vozík, potahová vozidla (ať už tažená koňmi, jinými zvířaty nebo lidmi) nebo koloběžky používané v silničním provozu.

Odpůrci celodenního svícení často argumentují zvýšením spotřeby paliva. To je však podle odborníků zanedbatelné, větší zátěži je vystaven akumulátor a žárovky. I to však platí především pro starší vozy.  "Předpokládám, že potíže se špatným dobíjením akumulátorů budou mít velmi rozšířené Škody 105/120 a ještě starší Škody 100/110," říká autoelektrikář Diesel servisu v Plzni Pavel Korelus, který se svému řemeslu věnuje tři desetiletí. "Problémy čekám také u letitých vozů vybavených dynamy, například u trabantů.

V těchto případech postačí nedostatečně napnutý klínový řemen pohonu alternátoru nebo dynama či špatně seřízené relé a potíže jsou na světě. Motor se totiž při malé kapacitě autobaterie nedá nastartovat. Řada řidičů to zjistí až nyní, neboť jízdu s rozsvícenými světlomety prakticky neznali. Jezdili totiž většinou jen ve dne." Automobilový závodník a mistr republiky na okruzích Jan Schwarz, který je povoláním rovněž autoelektrikář, doporučuje majitelům postarších aut preventivní kontrolu a údržbu elektrosoustavy.

"Základem správně fungující elektrické výbavy je dobře napnutý klínový řemen, který pohání alternátor. Pokud řemen prokluzuje, alternátor se neroztočí do potřebných otáček. Řemen má být napnutý tak, aby při pokusu ručně otočit řemenicí alternátoru neproklouzl. Při utahování pozor, aby řemen nebyl příliš napnutý. To ničí ložiska. Důležité je, aby akumulátor byl dostatečně dolitý. Čisté musí být jeho kontakty, které je dobré ošetřit vazelínou odpuzující vodu, k dostání jsou i speciální spreje. Seřízení regulačního relé nebo výměna uhlíků alternátoru už je práce pro odborníka."

Autoelektrikáři se shodují také v tom, že citlivější na stav elektrické soustavy jsou auta s dieselovými motory, které vyžadují ke startu více elektrického proudu. "Co platí pro benzinový motor, to platí pro vznětový agregát dvojnásobně. Pokud je diesel špatně seřízený či opotřebovaný, tak má jeho majitel při horším stavu dobíjení rázem velkou starost," prohlašuje Pavel Korelus. Potíže s elektrosoustavou si mnozí řidiči způsobí sami - tím, že při odstavení staršího auta zapomenou zhasnout světla. "Motoristům radím, aby auta - pokud to nemají z výroby - vybavili zařízením, které pípáním dává najevo, že řidič zapomněl světla vypnout. Takový výrobek stojí necelou stokorunu a montáž zvládne každý kutil. Obrátit se lze i na autoelektrikáře."