Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na poslední chvíli: zkontrolujte si techničák, ať vám úřad nezruší auto

aktualizováno 
V Česku stále jezdí kolem 100 tisíc vozidel, která sice mají platnou technickou kontrolu, ale nemají dokončený převod. „S prvním červencem budou vyřazena z registru a jejich další provoz bude nezákonný,“ varuje ministr dopravy Dan Ťok. Uvést věci do pořádku ještě stihnete, bude to ale stát čas.

Dokončit převod starého vozu znamená pro mnoho majitelů velkou investici. Za převod nejstarších aut se platí ekopoplatek deset tisíc korun. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

S letoškem se změnil postup při převodu aut, který umožňoval takzvaný polopřevod. To znamená, že auto bylo napsané ve velkém technickém průkazu na nového majitele, ale nebylo „dopřevedené“ v registru vozidel. Pro takzvaný „polopřevod“ je i graficky uzpůsoben technický průkaz. Při registraci vozidla už od 1. ledna 2015 není možné, aby někdo auto odhlásil, aniž by nový vlastník vozidlo zároveň nezaregistroval na sebe.

Ještě v červnu bylo v registru podle ministerstva dopravy přes sedm set tisíc aut v takzvaném polopřevodu. Čas na nápravu mají řidiči už jen do 30. června. Pokud do tohoto data nenavštíví úřad, od 1. července jejich vozidla administrativně zaniknou, nesmí na silnici a nepůjdou už znovu zaregistrovat. Ministerstvo předpokládá, že většina aut, která „visí“ v polopřevodu, už neexistuje, odhaduje se, že jich je asi půl milionu.

„Pro dokončení polopřevodu platí speciální právní úprava obsažená v čl. II bod 2 zákona č. 239/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích,“ vysvětluje právník specializovaný na dopravní právo Michal Dlabola.

Otázky a odpovědi

Jak poznám, že auto nemá dokončený převod?
„V malém technickém průkazu byste měli mít uvedeno své jméno, pak je auto převedené. Pokud v něm je ještě jméno předchozího vlastníka vozidla, měli byste zbystřit a přihlásit auto na sebe, tak abyste ho mohli nadále provozovat,“ radí ministr dopravy Dan Ťok. Toto přechodné období končí již 30. června. Administrativní stav vozidla můžete zkontrolovat také na webu www.dokonceteregistraci.cz.

Jak převod dokončit?
Dokončení registrace se provádí na úřadě obce s rozšířenou působností v bydlišti majitele a provozovatele vozidla. K žádosti se dokládá: občanský průkaz či jiný doklad totožnosti, doklady k vozidlu (technický průkaz + osvědčení o registraci vozidla - tedy malý „techničák“), doklad o zákonném pojištění (zelená karta prokazující uzavřené povinné ručení), protokol o evidenční kontrole a doklad o platné technické prohlídce. „Od předchozího vlastníka už není zapotřebí žádný podpis (ověřený ani neověřený). Stačí, když si nový vlastník zajde na ´svůj´ úřad,“ upřesňuje Michal Dlabola.

Úřady obstarávající agendu registru aut mají teď napilno, skoro určitě vás čeká fronta. Úřady navíc obvykle nemají otevřeno v pátek. Registrace na určitou hodinu, které je možné dělat přes internet, budou ve většině případů passé, protože úřady mívají plný kalendář. Například v Praze byla o uplynulém víkendu možná registrace na všechna pracoviště až na začátek července. Což je po termínu, do kterého je třeba vyřešit polopřevody.

Co se stane, když auto nedopřevedu?
Po 30. červnu bude vozidlům, u nichž nikdo nepožádal o dokončení registrace, vyznačen v registru administrativní zánik. Ten vyznačuje příslušný dopravní odbor obce s rozšířenou působností. V registru vozidel budou mít úřady k dispozici seznam aut v převodu. Prověří, u kterých z těchto aut byla ještě žádost podána a běží správní řízení, u ostatních postupně vyznačí zánik. U vozidel, u nichž bude otevřené správní řízení, úřady musí nejprve toto řízení uzavřít. Povinnost dokončit převod do 30. června 2015 platí i pro ty, kteří mají vozidlo dočasně vyřazené z provozu (s doklady v depozitu).

Kolik to bude stát?
Administrativní poplatek za dokončení převodu je 800 korun. Většina těch, kteří převod auta nedokončili, ale ví, že je pravděpodobně čeká výraznější investice. Velký počet aut v polopřevodu totiž lidé nenechávali z lajdáctví, ale čistě z ekonomických důvodů. Typicky jsou v polopřevodu nejlacinější vozy, u kterých by majitelé za dokončení převodu museli platit vysokou ekologickou daň, která se vztahuje na převod starších vozidel. Je to jednorázový poplatek placený při převodu staršího, méně ekologického auta. Ten u mnoha aut přesahuje hodnotu vozu - typicky u Škody Favorit, která slouží k dojíždění pár kilometrů do práce, činí deset tisíc korun. Bez jeho zaplacení není možné dokončit převod. Mnoho majitelů takových aut tedy čeká rozhodnutí, zda ekopoplatek zaplatit a převod dokončit.

Existuje „uniková“ varianta, jak neplatit ekopoplatek?
Existuje, týká se těch, kteří mají velmi staré auto s veteránským potenciálem. Řešením je nechat auto s posledním červnem „zrušit“ a přihlásit ho jako veterána do registru historických aut. To ale předpokládá, že je auto v bezvadném stavu a je starší 30 let.

Chci auto dopřevést, ale vůz nemá technickou kontrolu.
Do konce loňského roku platící úprava vyžadovala, aby auto při převodu mělo platnou technickou kontrolu. Tento požadavek ve stávající úpravě už není, platí ale stále pro auta v „polopřevodu“. Na registrech aut většinu dotazů odbudou konstatováním, že máte prostě smůlu, auto bez technické nepřihlásí. Zdeněk Neusar z ministerstva dopravy ale říká, že řešení existuje. Pokud máte doma rozebrané auto v polopřevodu, které renovujete, nebo vůz, na kterém vám záleží a chystáte se k jeho opravě, kterou ale do konce června nestihnete, odvezte ho na odtahovce na STK k evidenční kontrole, doklad o jejím absolovování (nesmí být starší 14 dnů) potřebujete v každém případě. Na registru pak auto s ostatními potřebnými doklady dopřevedete a zároveň vložíte auto (značky) do depozitu. To znamená, že nedostanete ani nové registrační značky, ani malý technický průkaz. Na takové auto není třeba platit povinné ručení, ale také s ním nemůžete jezdit. Do konce roku pak musíte úřadu nahlásit, kde se vůz nachází. Tento postup je podle Neusara legální a schválený, nenechte se úředníky na registru odbýt!

Co s auty v depozitu?
Pokud vlastníte auto, které bylo dočasně vyřazeno z provozu před 30. červnem 2013 (je v depozitu), musíte přijít do konce roku 2015 na úřad a sdělit, kde vozidlo je a jaký je účel jeho využití. Pokud termín nestihnete, vozidlo administrativně zanikne a už nepůjde přihlásit. V pozdějších případech dočasného vyřazení (po polovině roku 2013) máte rovněž povinnost nahlásit údaje o vozidlu, avšak nehrozí administrativní zánik vozu, nýbrž finanční sankce.

Je možné svěřit převod někomu jinému?
Nabídek na zprostředkování převodu vozidla je na internetu spousta. Lidi, kteří se tím živí, potkáte i přímo na registrech. Celý postup mají velmi dobře zvládnutý a zmapovaný, jejich služby vyjdou na několik stokorun. Aby mohli převod dokončit za vás, potřebují ověřenou plnou moc.

Proč to ministerstvo dělá?
Zastánci zrušení statusu polopřevodu tvrdí, že se nedá zjistit majitel auta v případě přestupku. To je nesmysl, i když je auto v polopřevodu, je v centrálním registru zaznamenaný člověk, na kterého původní majitel auto odhlásil, takže v databázi je osoba, která za vozidlo „odpovídá“, vždy zaznamenaná. Pravé důvody jsou jiné. Zaprvé si chce ministerstvo dopravy v registru udělat pořádek. Dalším důvodem je tlak na omlazení vozového parku. Průměrné stáří osobních aut v Česku je přes 14 let, ale jsou v tom i auta, která už neexistují, ale nejsou odhlášená, nebo veteráni. Dá se předpokládat, že většina aut, která „visí“ v polopřevodu, patří k těm nejstarším a ty zvyšují věkový průměr. Nedá se ale čekat, že by si ten, komu úřad „zruší“ starou felicii v ceně patnácti tisíc, koupil výrazně mladší (a dražší) nebo dokonce úplně nové auto.  





Nejčtenější

Chyby ve videu Tesly
Testovací drahou autonomních aut bude dálnice mezi Brnem a Bratislavou

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Shodli se na tom ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a...  celý článek

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda představí do roku 2025 pět elektroaut, Vision E bude první

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, která zde prodá nejvíce svých vozů. Na autosalon v Šanghaji...  celý článek

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

Tento exemplář veyronu je v ČR dva roky. Drahý je nejen nákup, ale především...
Konec génia světa aut. Vládce Volkswagenu nutí jít na odpočinek

Ferdinand Piëch je jednou z nejvýraznějších osobností historie automobilismu. Muž, který 17. dubna oslaví osmdesátiny, definitivně ztrácí vliv v koncernu...  celý článek

Další z rubriky

Ročně se prodá až 40 % aut se stočenými kilometry. Nenechte se nachytat!
Balkán místo Německa. Prodejci lžou o původu ojetých aut, tvrdí firma

Téměř třetina ojetých aut pochází z jiné země, než tvrdí prodejci, uvedla společnost Cebia. Zpráva firmy zaměřující se na ověřování původu vozidla vyvolala...  celý článek

SdKfz 2 je také známé jako Kleines Kettenkraftrad HK 101 nebo Kettenkrad. Lehké...
Autofotka týdne: Motorka křížená s pásákem řidítka má, ale nepotřebuje je

SdKfz 2 je také známé jako Kleines Kettenkraftrad HK 101 nebo Kettenkrad. Lehké polopásové vozidlo zkonstruované a vyráběné firmou NSU v Neckarsulmu používal...  celý článek

Speciální vůz Tatra na cestě kolem světa.
Expedice Tatra kolem světa začala před 30 lety. Doplatila na změnu režimu

Expedice Tatra kolem světa přitahovala koncem 80. let velkou pozornost. Výprava, která vyrazila 18. března 1987 z pražského Staroměstského náměstí, se po více...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.