Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na poslední chvíli: zkontrolujte si techničák, ať vám úřad nezruší auto

aktualizováno 
V Česku stále jezdí kolem 100 tisíc vozidel, která sice mají platnou technickou kontrolu, ale nemají dokončený převod. „S prvním červencem budou vyřazena z registru a jejich další provoz bude nezákonný,“ varuje ministr dopravy Dan Ťok. Uvést věci do pořádku ještě stihnete, bude to ale stát čas.

Dokončit převod starého vozu znamená pro mnoho majitelů velkou investici. Za převod nejstarších aut se platí ekopoplatek deset tisíc korun. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

S letoškem se změnil postup při převodu aut, který umožňoval takzvaný polopřevod. To znamená, že auto bylo napsané ve velkém technickém průkazu na nového majitele, ale nebylo „dopřevedené“ v registru vozidel. Pro takzvaný „polopřevod“ je i graficky uzpůsoben technický průkaz. Při registraci vozidla už od 1. ledna 2015 není možné, aby někdo auto odhlásil, aniž by nový vlastník vozidlo zároveň nezaregistroval na sebe.

Ještě v červnu bylo v registru podle ministerstva dopravy přes sedm set tisíc aut v takzvaném polopřevodu. Čas na nápravu mají řidiči už jen do 30. června. Pokud do tohoto data nenavštíví úřad, od 1. července jejich vozidla administrativně zaniknou, nesmí na silnici a nepůjdou už znovu zaregistrovat. Ministerstvo předpokládá, že většina aut, která „visí“ v polopřevodu, už neexistuje, odhaduje se, že jich je asi půl milionu.

„Pro dokončení polopřevodu platí speciální právní úprava obsažená v čl. II bod 2 zákona č. 239/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích,“ vysvětluje právník specializovaný na dopravní právo Michal Dlabola.

Otázky a odpovědi

Jak poznám, že auto nemá dokončený převod?
„V malém technickém průkazu byste měli mít uvedeno své jméno, pak je auto převedené. Pokud v něm je ještě jméno předchozího vlastníka vozidla, měli byste zbystřit a přihlásit auto na sebe, tak abyste ho mohli nadále provozovat,“ radí ministr dopravy Dan Ťok. Toto přechodné období končí již 30. června. Administrativní stav vozidla můžete zkontrolovat také na webu www.dokonceteregistraci.cz.

Jak převod dokončit?
Dokončení registrace se provádí na úřadě obce s rozšířenou působností v bydlišti majitele a provozovatele vozidla. K žádosti se dokládá: občanský průkaz či jiný doklad totožnosti, doklady k vozidlu (technický průkaz + osvědčení o registraci vozidla - tedy malý „techničák“), doklad o zákonném pojištění (zelená karta prokazující uzavřené povinné ručení), protokol o evidenční kontrole a doklad o platné technické prohlídce. „Od předchozího vlastníka už není zapotřebí žádný podpis (ověřený ani neověřený). Stačí, když si nový vlastník zajde na ´svůj´ úřad,“ upřesňuje Michal Dlabola.

Úřady obstarávající agendu registru aut mají teď napilno, skoro určitě vás čeká fronta. Úřady navíc obvykle nemají otevřeno v pátek. Registrace na určitou hodinu, které je možné dělat přes internet, budou ve většině případů passé, protože úřady mívají plný kalendář. Například v Praze byla o uplynulém víkendu možná registrace na všechna pracoviště až na začátek července. Což je po termínu, do kterého je třeba vyřešit polopřevody.

Co se stane, když auto nedopřevedu?
Po 30. červnu bude vozidlům, u nichž nikdo nepožádal o dokončení registrace, vyznačen v registru administrativní zánik. Ten vyznačuje příslušný dopravní odbor obce s rozšířenou působností. V registru vozidel budou mít úřady k dispozici seznam aut v převodu. Prověří, u kterých z těchto aut byla ještě žádost podána a běží správní řízení, u ostatních postupně vyznačí zánik. U vozidel, u nichž bude otevřené správní řízení, úřady musí nejprve toto řízení uzavřít. Povinnost dokončit převod do 30. června 2015 platí i pro ty, kteří mají vozidlo dočasně vyřazené z provozu (s doklady v depozitu).

Kolik to bude stát?
Administrativní poplatek za dokončení převodu je 800 korun. Většina těch, kteří převod auta nedokončili, ale ví, že je pravděpodobně čeká výraznější investice. Velký počet aut v polopřevodu totiž lidé nenechávali z lajdáctví, ale čistě z ekonomických důvodů. Typicky jsou v polopřevodu nejlacinější vozy, u kterých by majitelé za dokončení převodu museli platit vysokou ekologickou daň, která se vztahuje na převod starších vozidel. Je to jednorázový poplatek placený při převodu staršího, méně ekologického auta. Ten u mnoha aut přesahuje hodnotu vozu - typicky u Škody Favorit, která slouží k dojíždění pár kilometrů do práce, činí deset tisíc korun. Bez jeho zaplacení není možné dokončit převod. Mnoho majitelů takových aut tedy čeká rozhodnutí, zda ekopoplatek zaplatit a převod dokončit.

Existuje „uniková“ varianta, jak neplatit ekopoplatek?
Existuje, týká se těch, kteří mají velmi staré auto s veteránským potenciálem. Řešením je nechat auto s posledním červnem „zrušit“ a přihlásit ho jako veterána do registru historických aut. To ale předpokládá, že je auto v bezvadném stavu a je starší 30 let.

Chci auto dopřevést, ale vůz nemá technickou kontrolu.
Do konce loňského roku platící úprava vyžadovala, aby auto při převodu mělo platnou technickou kontrolu. Tento požadavek ve stávající úpravě už není, platí ale stále pro auta v „polopřevodu“. Na registrech aut většinu dotazů odbudou konstatováním, že máte prostě smůlu, auto bez technické nepřihlásí. Zdeněk Neusar z ministerstva dopravy ale říká, že řešení existuje. Pokud máte doma rozebrané auto v polopřevodu, které renovujete, nebo vůz, na kterém vám záleží a chystáte se k jeho opravě, kterou ale do konce června nestihnete, odvezte ho na odtahovce na STK k evidenční kontrole, doklad o jejím absolovování (nesmí být starší 14 dnů) potřebujete v každém případě. Na registru pak auto s ostatními potřebnými doklady dopřevedete a zároveň vložíte auto (značky) do depozitu. To znamená, že nedostanete ani nové registrační značky, ani malý technický průkaz. Na takové auto není třeba platit povinné ručení, ale také s ním nemůžete jezdit. Do konce roku pak musíte úřadu nahlásit, kde se vůz nachází. Tento postup je podle Neusara legální a schválený, nenechte se úředníky na registru odbýt!

Co s auty v depozitu?
Pokud vlastníte auto, které bylo dočasně vyřazeno z provozu před 30. červnem 2013 (je v depozitu), musíte přijít do konce roku 2015 na úřad a sdělit, kde vozidlo je a jaký je účel jeho využití. Pokud termín nestihnete, vozidlo administrativně zanikne a už nepůjde přihlásit. V pozdějších případech dočasného vyřazení (po polovině roku 2013) máte rovněž povinnost nahlásit údaje o vozidlu, avšak nehrozí administrativní zánik vozu, nýbrž finanční sankce.

Je možné svěřit převod někomu jinému?
Nabídek na zprostředkování převodu vozidla je na internetu spousta. Lidi, kteří se tím živí, potkáte i přímo na registrech. Celý postup mají velmi dobře zvládnutý a zmapovaný, jejich služby vyjdou na několik stokorun. Aby mohli převod dokončit za vás, potřebují ověřenou plnou moc.

Proč to ministerstvo dělá?
Zastánci zrušení statusu polopřevodu tvrdí, že se nedá zjistit majitel auta v případě přestupku. To je nesmysl, i když je auto v polopřevodu, je v centrálním registru zaznamenaný člověk, na kterého původní majitel auto odhlásil, takže v databázi je osoba, která za vozidlo „odpovídá“, vždy zaznamenaná. Pravé důvody jsou jiné. Zaprvé si chce ministerstvo dopravy v registru udělat pořádek. Dalším důvodem je tlak na omlazení vozového parku. Průměrné stáří osobních aut v Česku je přes 14 let, ale jsou v tom i auta, která už neexistují, ale nejsou odhlášená, nebo veteráni. Dá se předpokládat, že většina aut, která „visí“ v polopřevodu, patří k těm nejstarším a ty zvyšují věkový průměr. Nedá se ale čekat, že by si ten, komu úřad „zruší“ starou felicii v ceně patnácti tisíc, koupil výrazně mladší (a dražší) nebo dokonce úplně nové auto.  





Nejčtenější

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka
VIDEO: Saze ve výfuku znamenají problém s filtrem pevných částic

Filtr pevných částic je dnes noční můra mnoha majitelů dieselových aut. Jednoduchým testem s rukavicí jsme ověřovali, v jakém stavu mají výfukovou soustavu...  celý článek

Neil Eamonn Smith na elektrickém skútru vycházejícím z legendárního stroje ČZ...
Českou motocyklovou legendu křísí Brit. Jeho prase jezdí na baterky

Brit Neil Eamonn Smith se nejdřív zamiloval do Prahy, pak si tu našel manželku i životní cíl: znovuobnovil ikonickou značku československých skútrů z 60. let. ...  celý článek

Filtr DPF (pevných částic)
Tahák do auta: kterých kontrolek na přístrojové desce se bát

Většina kontrolek na přístrojovém panelu auta se rozsvítí po nastartování, pak postupně zhasínají. Problém je, když nezhasnou, nebo když se rozsvítí za jízdy....  celý článek

Jak na rallye připravit Škodu Fabia R5
VIDEO: Jak se chystá rallyový speciál. Vše rozhodne šotolina

O nadcházejícím víkendu vystartují rallyové speciály na trať slavné „Bohemky“. První etapa pátého podniku Mistrovství ČR začíná v sobotu 1. července ve 14...  celý článek

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

Další z rubriky

Vůz prošel náročnou několikaměsíční renovací, během které získal úplně stejnou...
VIDEO: První dakarskou tatru obnovili v Kopřivnici do posledního šroubku

Celkem 270 dní a více než 2 800 hodin práce stálo vrátit první dakarskou tatrovku do podoby, v jaké v roce 1986 vyjížděla na slavnou africkou rally. Vůz se...  celý článek

De Tomaso Pantera
Utajený skromný génius zemřel. Americký Ital navrhoval slavná auta

Z toho, co začalo jako zábavná studentská práce, se pro Toma Tjaardu vyklubala letenka do Evropy a pozvánka do extraligy karosářského designu. Byl to jeho...  celý článek

UrSaab - Saab 92
Před 70 lety se představil první saab, byl to zelený dvoutakt

Svenska Aeroplan Aktiebolaget, tedy Švédská letecká akciová společnost vznikla před osmdesáti lety, roku 1937. Deset let na to představila svoje první auto....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.