Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta z Kolína budou levnější než fabie

  11:33aktualizováno  11:33
Nová malá auta z Kolína, jejichž výrobu už šéfové továrny kompletně odzkoušeli, mají díky levné výrobě a úsporám u dodavatelů zabodovat nízkou cenou. Podle viceprezidenta továrny Jeana-Pierra Chantossela bude cílem stlačit cenu pod úroveň, na které se prodává větší Škoda Fabia.

Ta v Česku začíná na 224 900 korunách.

Šéfové společného podniku značek Toyota, Peugeot a Citroën včera oznámili, že ostrá výroba všech tří modelů začne přesně za měsíc, kdy se také auta ukážou světu na autosalonu v Ženevě.

Po půlročním testování už je vše odzkoušeno na ostrou výrobu a za měsíc začnou rozvážet auta do světa. „Jsme připraveni,“ prohlásil šéf továrny Masatake Enomoto.

Auta zevnitř sdílí naprostou většinu dílů, zvenčí se však liší designem a mírně odlišné jsou i jejich rozměry.

V Kolíně se budou vyrábět jen největší kusy karoserií, jinak se všechno bude přivážet od dodavatelů. Kvůli tomu bude denně do továrny jezdit přes 400 kamionů. Enomoto včera oznámil, že kvůli protestům v Kolíně se vzdá vládní výjimky a kamiony nebudou jezdit v neděli a v létě ani v sobotu.
Spojení konkurenčních značek pod jednou střechou mělo zlevnit výrobu a výrazně stlačit náklady na jeden vůz. Pařížská centrála Peugeotu a Citroënu oznámila, že podobně chce spolupracovat s japonskou značkou Mitsubishi při vývoji nového terénního vozu.

Podle Chantossela se v Česku podařilo část peněz ušetřit, a také výroba vyjde levněji, než se při plánování před čtyřmi lety očekávalo. "Celková investice bude zhruba o 200 až 300 milionů eur nižší," uvedl včera druhý nejdůležitější muž kolínské továrny a hlavní zástupce francouzských značek Peugeot a Citroën.

Úspory podle něho souvisejí mimo jiné s oslabením japonského jenu, za který se kupovaly stroje a mzdy vývojových pracovníků v Japonsku. Další úspory souvisejí také s tím, že za automobilkou přišlo do Česka více dodavatelů, než se původně plánovalo.

Peugeot 107

Tři trpaslíci z z Kolína se už nemohou dočkat své ženevské premiéry. Prozatím se spíše schovávají pod bílými plachtami a utíkají před zvědavými objektivy fotoaparátů...více ZDE
"Nejdůležitějším nákladem nejsou mzdy, ale nákup dílů, v tom máme v Česku velkou výhodu," uvedl nejvyšší šéf automobilky Masatake Enomoto. Jen z Japonska podle něho přistěhovalo za Toyotou čtyřicet nových dodavatelů, celkem se přes 80 procent dílů bude dodávat z Česka. Koncentrace dává Kolínu podle Enomota velkou výhodu oproti jiným továrnám.

Na jedno pracovní místo přímo v Kolíně mají připadnout čtyři další u dodavatelů, takže ostrý start v únoru a následný rok trvající rozjezd na plný výkon dá do pohybu hustou síť dalších českých podniků. "Uvažujeme o náboru 120 až 210 nových zaměstnanců," uvádí Jaroslav Antoš, personální šéf firmy Aisan Bitron, která z Loun bude do Kolína vozit palivová čerpadla.

Celkem je v Česku v automobilovém průmyslu zaměstnáno skoro sto tisíc lidí a auta a součástky představují nejdůležitější výrobní obor. Mladoboleslavská Škoda chce brzy zvednout výrobu na půl milionu aut ročně, Kolín má už příští rok dosáhnout plného výkonu 300 tisíc.

Do Kolína přicházejí stovky nových obyvatel - zaměstnanců TPCA a dalších firem, které sem přišly za automobilkou. Kvůli tomu do Kolína přicházejí i obchodní řetězce, Tesco a OBI. Svoje hypermarkety budou mít v sousedství 300 bytů, které se nyní stavějí pro zaměstnance automobilky. Dalších 550 bytů vznikne letos.

Zevnitř i zvenčí si budou velmi podobné, mají stát těsně přes 200 tisíc korun a skoro všechny budou putovat na západní trhy. Až pojede linka naplno, bude chrlit jedno auto za minutu.

UŠETŘILI JSME. Namísto původních 1,5 miliardy bude investice do kolínské automobilky a vývoje nového auta činit jen 1,2 až 1,3 miliardy korun, řekli včera její šéfové Masatake Enomoto (vlevo) a Jean -Pierre Chantossel. Sníží se tím i investiční pobídky od české vlády.

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Další z rubriky

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.