Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autem do zahraničí: pokuta přiletí dřív, než řeknete „sakrblé“

aktualizováno 
Na dovolené ve Francii jsme se přesvědčili, jak může fungovat dálniční policie. Ta francouzská je neuvěřitelně obezřetná, rychlá, přísná a přitom korektní. Na pár kilometrech jsme pochopili, že kdo často dělá přestupky, nemá prakticky šanci ujít trestu.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Jedu asi 140 km/h mezi Mylhúzami a Colmarem. Za sebou už šest hodin za volantem, jsem trochu unavený, obezřetnost ustupuje. Najednou je vidím za stromem. Měřili? Měl jsem tu jet 130, nebo jen 110? Za tři vteřiny už je to jasné. Jdou po mně.

Policista na silné motorce bleskově vyráží a zapíná výstražný majáček. Za 10 vteřin je přede mnou a začíná koncert pro gesta rukou v dlouhých černých rukavicích. Má to perfektně naučené. Ani náhodou nelze pochybovat o tom, že jsou určena mně. Levačka svírá řídítka, zatímco prst pravačky mi jasně ukazuje, že mám jet za ním. Žádné zastavování v odstavném dálničním pruhu. Jedeme pryč.

Na nejbližším sjezdu policista ukazuje, že mám odbočit. Těsně před nájezdem na kruhový objezd naopak levačka zastavuje provoz na okruhu, vzápětí pravačka vystřelí, že mám výjimečně přednost. Jedeme ještě asi 50 metrů a zastavujeme na bezpečném odstavném místě. Přede mnou jsou tři další hříšníci v péči policie. Můj policista přesně ukazuje, kam mám najet a kde a kdy zastavit.

Jako voják

Stahuji okénko a čekám. Seskakuje ze silné yamahy, sundavá rukavice a rázně přistupuje ke dveřím. Štít helmy má zvednutý, vidím mu dobře do tváře. Na oplátku vyměňuji černé brýle za normální.

Je mladý, nejvýš 30 let, modrá uniforma s pistolí, zásobníky, teleskopickým obuškem, na nohou černé naleštěné boty. Docela by byl sympatický. Ale tváří se rozhodně a přitom nerozeznám žádné emoce. Je perfektně vycvičený a nadrilovaný. Jako voják cizinecké legie. Spouští na mne francouzsky paragrafy, vysvětluje, co jsem spáchal, a žádá doklady. Porozumím, že jsem jel zřejmě 137 tam, kde jsem měl jet 110. Tak to je malér, pokuta může být drastická.

Francouzština není mou silnou zbraní. Ptám se proto francouzsky, zda může mluvit anglicky a vše zopakovat. Jednoduchou, ale naprosto srozumitelnou angličtinou s francouzským přízvukem mi v klidu opakuje, co jsem spáchal, a vysloví ortel: "Zaplatíte 90 eur."

Uff, to tedy mohlo být horší. Přesto trochu zkouším smlouvat. "Promiňte, jsem cizinec, neznám to tu přesně. Opravdu jsem jel 137? Ale na francouzských dálnicích se smí přeci jezdit 130?" ptám se.

"Ano, jel jste 137. Ale tady je aglomerace, jste mezi dvěma většími městy – Colmar a Mylhúzy – smí se tu jet jen 110. A pozor, až přijedete do Štrasburku, tam to bude jen 90. Teď zaplatíte 90 eur," říká.

Omlouvám se mu, že nemám takovou hotovost. "Lze zaplatit kreditní kartou?" Mezitím přijíždí další hříšník doprovázený dalším policistou. Ty motorky musejí mít nejméně tři.

"Opravdu nemáte hotovost? Pokuty ve Francii se platí pouze v hotovosti. Opravdu nemáte? Tak vás dovezu k nejbližšímu bankomatu," nenechá se vyvést z míry.

Kolegyně na zadním sedadle se slituje a půjčuje mi. Policista nehne brvou, bere bankovky a vypisuje papíry. Trvá to 20 vteřin, dává mi podepsat, co jsem spáchal a kolik jsem zaplatil. Pak mi podává doklady a dva papíry. "Toto je potvrzení a toto poučení. Na shledanou."

Kdybych se neptal, celé by to trvalo pět minut. Startuji a odjíždím. Za 20 minut jízdy míjím další měřící hlídku s další motorkou. A později ještě jednu. Tam nemohla uniknout ani myš.

Francouzská pravidla

Francouzské rychlostní limity jsou stejné jako v České republice. Majitelé řidičských průkazů, kteří ho mají do 2 let, mají limity rychlosti sníženy mimo obec na 80 km/h a na dálnici na 110 km/h. Pokuta za překročení rychlosti o 20 km/h se pohybuje od 90 eur, stejně jako za projetí na červenou. Za jízdu pod vlivem alkoholu nad povolený limit 0,5 promile je pokuta od 135 eur.

Za použití radarového detektoru (antiradaru) můžete dostat pokutu ve výši 1 500 eur (40 tisíc Kč) a riskujete zabavení auta. A pozor, Francouzi kontrolují i čas, za který jste dorazili od jedné mýtnice k druhé. Když jste tam moc brzy (tedy, jeli jste příliš rychle), zavolají na vás policii.

V Paříži a v dalších velkých městech a především ve středomořské oblasti je třeba dát pozor na krádeže. Není vhodné nechávat doklady a cenné věci na pláži a v zaparkovaných autech, nocovat na pláži. Turistům se nedoporučuje přespávat v automobilech mimo kempy a ubytovací zařízení, neboť hrozí vysoké riziko přepadení.

  • Mýto: průměrně 7,20 eura na 100 km; na dálnicích na severu země bývá dražší, některé dlouhé úseky kolem měst jsou bezplatné
  • Nejvyšší povolená rychlost pro osobní auto: dálnice/silnice/obec: 130/90/50 km/h
  • Nejvyšší povolená rychlost pro obytný vůz: dálnice/silnice/obec: 130/90/50 km/h
  • Pokuty: překročení rychlosti – méně než 20 km/h až 135 eur, nad 50 km/h 1 500 eur, alkohol do 0,8 promile 135 eur, nad 0,8 promile 4 500 eur, nebezpečná jízda 1 500 eur, telefonování za jízdy 35 eur, zakázané parkování 11 eur
  • Tolerance k alkoholu: 0,5 promile
  • Telefon - záchranná služba: 112
  • České velvyslanectví, konzulární pohotovost: 0033/607 764 394
  • Orientační ceny benzinu/nafty: 1,61/1,41 eura
  • Při silném dešti a horší viditelnosti je na dálnicích maximální rychlost omezena na 110 km/h, v mlze na všech typech silnic na 50 km/h
Autor:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.