Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Autem do zahraničí: pokuta přiletí dřív, než řeknete „sakrblé“

  • 327
Na dovolené ve Francii jsme se přesvědčili, jak může fungovat dálniční policie. Ta francouzská je neuvěřitelně obezřetná, rychlá, přísná a přitom korektní. Na pár kilometrech jsme pochopili, že kdo často dělá přestupky, nemá prakticky šanci ujít trestu.

Jedu asi 140 km/h mezi Mylhúzami a Colmarem. Za sebou už šest hodin za volantem, jsem trochu unavený, obezřetnost ustupuje. Najednou je vidím za stromem. Měřili? Měl jsem tu jet 130, nebo jen 110? Za tři vteřiny už je to jasné. Jdou po mně.

Policista na silné motorce bleskově vyráží a zapíná výstražný majáček. Za 10 vteřin je přede mnou a začíná koncert pro gesta rukou v dlouhých černých rukavicích. Má to perfektně naučené. Ani náhodou nelze pochybovat o tom, že jsou určena mně. Levačka svírá řídítka, zatímco prst pravačky mi jasně ukazuje, že mám jet za ním. Žádné zastavování v odstavném dálničním pruhu. Jedeme pryč.

Na nejbližším sjezdu policista ukazuje, že mám odbočit. Těsně před nájezdem na kruhový objezd naopak levačka zastavuje provoz na okruhu, vzápětí pravačka vystřelí, že mám výjimečně přednost. Jedeme ještě asi 50 metrů a zastavujeme na bezpečném odstavném místě. Přede mnou jsou tři další hříšníci v péči policie. Můj policista přesně ukazuje, kam mám najet a kde a kdy zastavit.

Jako voják

Stahuji okénko a čekám. Seskakuje ze silné yamahy, sundavá rukavice a rázně přistupuje ke dveřím. Štít helmy má zvednutý, vidím mu dobře do tváře. Na oplátku vyměňuji černé brýle za normální.

Je mladý, nejvýš 30 let, modrá uniforma s pistolí, zásobníky, teleskopickým obuškem, na nohou černé naleštěné boty. Docela by byl sympatický. Ale tváří se rozhodně a přitom nerozeznám žádné emoce. Je perfektně vycvičený a nadrilovaný. Jako voják cizinecké legie. Spouští na mne francouzsky paragrafy, vysvětluje, co jsem spáchal, a žádá doklady. Porozumím, že jsem jel zřejmě 137 tam, kde jsem měl jet 110. Tak to je malér, pokuta může být drastická.

Francouzština není mou silnou zbraní. Ptám se proto francouzsky, zda může mluvit anglicky a vše zopakovat. Jednoduchou, ale naprosto srozumitelnou angličtinou s francouzským přízvukem mi v klidu opakuje, co jsem spáchal, a vysloví ortel: "Zaplatíte 90 eur."

Uff, to tedy mohlo být horší. Přesto trochu zkouším smlouvat. "Promiňte, jsem cizinec, neznám to tu přesně. Opravdu jsem jel 137? Ale na francouzských dálnicích se smí přeci jezdit 130?" ptám se.

"Ano, jel jste 137. Ale tady je aglomerace, jste mezi dvěma většími městy – Colmar a Mylhúzy – smí se tu jet jen 110. A pozor, až přijedete do Štrasburku, tam to bude jen 90. Teď zaplatíte 90 eur," říká.

Omlouvám se mu, že nemám takovou hotovost. "Lze zaplatit kreditní kartou?" Mezitím přijíždí další hříšník doprovázený dalším policistou. Ty motorky musejí mít nejméně tři.

"Opravdu nemáte hotovost? Pokuty ve Francii se platí pouze v hotovosti. Opravdu nemáte? Tak vás dovezu k nejbližšímu bankomatu," nenechá se vyvést z míry.

Kolegyně na zadním sedadle se slituje a půjčuje mi. Policista nehne brvou, bere bankovky a vypisuje papíry. Trvá to 20 vteřin, dává mi podepsat, co jsem spáchal a kolik jsem zaplatil. Pak mi podává doklady a dva papíry. "Toto je potvrzení a toto poučení. Na shledanou."

Kdybych se neptal, celé by to trvalo pět minut. Startuji a odjíždím. Za 20 minut jízdy míjím další měřící hlídku s další motorkou. A později ještě jednu. Tam nemohla uniknout ani myš.

Francouzská pravidla

Francouzské rychlostní limity jsou stejné jako v České republice. Majitelé řidičských průkazů, kteří ho mají do 2 let, mají limity rychlosti sníženy mimo obec na 80 km/h a na dálnici na 110 km/h. Pokuta za překročení rychlosti o 20 km/h se pohybuje od 90 eur, stejně jako za projetí na červenou. Za jízdu pod vlivem alkoholu nad povolený limit 0,5 promile je pokuta od 135 eur.

Za použití radarového detektoru (antiradaru) můžete dostat pokutu ve výši 1 500 eur (40 tisíc Kč) a riskujete zabavení auta. A pozor, Francouzi kontrolují i čas, za který jste dorazili od jedné mýtnice k druhé. Když jste tam moc brzy (tedy, jeli jste příliš rychle), zavolají na vás policii.

V Paříži a v dalších velkých městech a především ve středomořské oblasti je třeba dát pozor na krádeže. Není vhodné nechávat doklady a cenné věci na pláži a v zaparkovaných autech, nocovat na pláži. Turistům se nedoporučuje přespávat v automobilech mimo kempy a ubytovací zařízení, neboť hrozí vysoké riziko přepadení.

  • Mýto: průměrně 7,20 eura na 100 km; na dálnicích na severu země bývá dražší, některé dlouhé úseky kolem měst jsou bezplatné
  • Nejvyšší povolená rychlost pro osobní auto: dálnice/silnice/obec: 130/90/50 km/h
  • Nejvyšší povolená rychlost pro obytný vůz: dálnice/silnice/obec: 130/90/50 km/h
  • Pokuty: překročení rychlosti – méně než 20 km/h až 135 eur, nad 50 km/h 1 500 eur, alkohol do 0,8 promile 135 eur, nad 0,8 promile 4 500 eur, nebezpečná jízda 1 500 eur, telefonování za jízdy 35 eur, zakázané parkování 11 eur
  • Tolerance k alkoholu: 0,5 promile
  • Telefon - záchranná služba: 112
  • České velvyslanectví, konzulární pohotovost: 0033/607 764 394
  • Orientační ceny benzinu/nafty: 1,61/1,41 eura
  • Při silném dešti a horší viditelnosti je na dálnicích maximální rychlost omezena na 110 km/h, v mlze na všech typech silnic na 50 km/h