Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autem k Jadranu? Pozor na předpisy!

  16:27aktualizováno  16:27
Většina motoristů z České republiky, kteří chtějí trávit dovolenou u moře, míří k Jadranu. Trasy vedou zpravidla přes území tří států - Rakouska, Slovinska a Chorvatska. Před cestou na dovolenou se vyplatí zjistit, co na řidiče v jiných zemích čeká. Co nás může na cestě zaskočit? Jaké jdou rozdíly v předpisech?

Statisíce obyvatel České republiky míří každoročně touto dobou na dovolenou do Chorvatska, k nádhernému Jaderskému moři.

Vedle pláží prakticky při celém pobřeží si lze stejně dobře odpočinout na ostrovech Krk, Cres, Brač, Hvar, Vis, Pag a Korčula.

Krásná jsou i města na pobřeží s řadou historických památek: Rijeka, Zadar, Split, Dubrovník.

Nejdůležitější pro každého turistu je znát vstupní formality: při turistickém pobytu, pokud nepřekročí tři měsíce, nepotřebují občané České republiky vízum.

 Požaduje se buď finanční vybavení úměrné době a způsobu pobytu, nebo doklad o předplacených službách. Cestovní pas musí být platný po celou dobu pobytu a nejméně jeden měsíc od vstupu do Chorvatska.

Při cestě s motorovým vozidlem je nutné mít s sebou doklad o zaplaceném povinném ručení a zelenou kartu, kterou na trase z Česka vyžadují namátkově policejní orgány všech projížděných zemí (Rakousko, Slovinsko, Chorvatsko).

Dovoz potravin a nápojů do Chorvatska je omezen na „přiměřené množství vzhledem k délce cesty a počtu cestujících“ (jde skutečně o spotřebu během cesty, nikoliv po celou dobu pobytu v zemi).

Určení přiměřenosti je v kompetenci celních orgánů, které větší množství dovážených potravin nemusí propustit a mohou požadovat zaplacení cla. Výslovně je zakázán dovoz syrového masa.

Předměty vybavení pro sport a táboření i další cenné věci mají být přihlášeny při průjezdu na chorvatských hranicích a při odjezdu ze země opět vyvezeny. V Rakousku, Slovinsku i Chorvatsku platí některé odlišnosti v dopravních předpisech a pokutách za přestupky.


Rakousko

Pro jízdu po dálnicích je nutná dálniční známka - desetidenní stojí pro osobní automobily (motocykly) 260 Kč (147 Kč), dvouměsíční 730 Kč (370 Kč).

Na silnicích mimo obce mohou jet automobily do 3,5 t a motocykly až 100 km/h. Rychlostí 100 km/h může jet po silnici a dálnici i osobní automobil s karavanem, jehož hmotnost nepřesahuje 750 kg (s karavanem nad 750 kg na silnici 80 km/h, na dálnici rovněž 100 km/h).

Vodorovné dopravní značky na vozovce vyznačující jízdní pruhy, jsou ve dvou barvách - žluté a bílé. Žluté pruhy se vztahují na jedoucí vozidla, bílé se týkají stojících vozidel a vyznačují okraj jízdní dráhy.

Na světelné signalizaci se setkáváme se zeleným přerušovaným světlem. Toto světlo stále ještě signalizuje „volno“, ale již upozorňuje na blízkou změnu ve žluté světlo. Žluté nepřerušované světlo pak je signálem k zastavení s výjimkou situace, kdy již nelze zastavit bezpečně.

Na křižovatkách nerozlišených dopravními značkami mají tramvaje přednost. V dětské bezpečnostní sedačce musí být připoutáno každé dítě do 12 let a menší než 150 cm (osobě starší 12 let a přitom menší než 150 cm se použití bezpečnostní sedačky, podsedáku pouze doporučuje, dítě mladší 12 let, ale větší než 150 cm smí použít bezpečnostní pásy.

Povinnost používat sedačky se nevztahuje na vozidla starších výrobních ročníků, ve kterých nejsou na zadních sedadlech bezpečnostní pásy. Dítě nemusí být připoutáno v sedačce rovněž při zvláštní dopravní situaci, jako je například jízda krokem v koloně vozidel, nebo když to vyžaduje zdravotní stav dítěte.

Rakouská policie velmi přísně postihuje nepoužití bezpečnostní sedačky. Nejhorší je vézt ve vozidle nezajištěné dítě, ačkoli jeho zajištění bylo možné, nechat dítě stát mezi sedadly, připoutat příliš malé dítě bezpečnostními pásy pro dospělé, držet je v náručí nebo na klíně. V takových případech může být pokuta podstatně vyšší.

Jízda na červenou stojí 75 eur, nedání přednosti 35 až 70 eur (v obou případech ještě více, dojde-li k ohrožení jiného účastníka). Předjíždění v místě zákazu 70 až 145 eur. Jízda bez dálniční známky přijde dle druhu vozidla až na 2180 eur. Peněžitý trest za jízdu pod vlivem alkoholu do 0,8 promile je 220 až 3635 eur.

Je-li zjištěno více než 0,8 promile alkoholu, 585 až 5815 a policie může navíc odebrat řidičský průkaz až na 4 měsíce. Výše pokuty a případný další postih závisí na množství naměřeného alkoholu a dopravním přestupku, jehož se řidič dopustil.

„Pokud rakouská policie řidiči zjistí více než 1,2 promile alkoholu v krvi, řidičský průkaz mu může být soudním rozhodnutím odebrán doživotně,“ vysvětluje Miroslav Preclík z Ústředního automotoklubu České republiky. Pokud stav vozidla neodpovídá rakouským technickým normám, může policie odebrat značku a osvědčení o technickém průkazu.

Policie rovněž může požádat zahraničního motoristu o zaplacení zálohy z pokuty. Jestliže to řidič odmítá nebo není schopen zaplatit, může policista zabavit něco z jeho zavazadel či věcí až do výše hodnoty požadované zálohy.

Slovinsko

Na hranicích může být požadován seznam věcí uvnitř karavanu. Omezení rychlostí je stejné jako v Česku. Pozor: na kruhových objezdech je přednost zprava! Veškerá motorová vozidla musí mít i ve dne rozsvícená tlumená světla (předpis platí celoročně).

Soupravy musí být vybaveny dvěma výstražnými trojúhelníky, které se v případě závady stavějí asi 50 metrů za soupravou jeden vedle druhého. Je-li vozidlo taženo, musí být jeden trojúhelník viditelně umístěn vzadu ve vozidle taženém a druhý v přední části tažného vozidla.

Děti do 12 let a menší než 150 cm musí používat bezpečnostní sedačky. Zvlášť přísně se postihuje porušení rychlosti v obci - při překročení o 10 km/h nejméně 5000 tolarů (asi 690 Kč), o 20 km nejméně 15 000 tolarů, o 30 km/h až 50 000 tolarů (6870 Kč).

Jízda na červenou stojí 45 000 tolarů (6200 Kč). Za špatné parkování nutno počítat s pokutou 5000 tolarů a za nepoužití bezpečnostního pásu 10 000 tolarů za osobu.

Pokuta zaplacená na místě je zredukována na 50 procent. Při sebemenší nehodě s poškozením automobilu je nutno přivolat policii, která vydá „potvrzení o poškození vozidla“, aby mohlo být poškozené vozidlo na zpáteční cestě do Česka propuštěno ze země. Řidič je předvolán týž den nebo následující den k přestupkovému soudci, k zajištění účasti je mu přitom zákonně odebrán pas (proti potvrzení), případnou pokutu je třeba uhradit na místě.

Chorvatsko

Kempinkové vybavení, potápěčské vybavení a další cenné věci musí být deklarovány na hranicích a při odjezdu ze země opět vyvezeny. Je třeba dbát zvýšené opatrnosti při jízdě za deště.

Živičný povrch mnohých chorvatských silnic má jiné vlastnosti, než na jaké jsme zvyklí v Česku, a často může překvapit tím, že je za deště velmi kluzký. Předpisy o největších dovolených rychlostech jsou stejné jako v Česku, jen na silnicích pro motorová vozidla je povolena rychlost nejvýš 100 km/h.

Vozidlo s karavanem nebo přívěsem musí mít dva výstražné trojúhelníky, které je nutno v případě závady umístit za soupravou (asi 50 m) vedle sebe. Každou dopravní nehodu je nutno ohlásit policii - jinak mohou být potíže s vyvezením vozidla ze země.

Předpisy o parkování se neodlišují od českých. Chorvatští policisté jsou zvláště v sezoně velmi aktivní, často provádějí dechové zkoušky a sledují zejména dodržování rychlosti na hlavních turistických trasách.

Pokuty se nedávno razantně zvýšily. I například za špatné parkování může řidič zaplatit 400 až 500 HRK, za nezapnuté bezpečnostní pásy 400 HRK, použití mobilního telefonu za jízdy 500 HRK, překročení rychlosti o 10 až 30 km/h 800 HRK.

***

Jiný kraj, jiný mrav: odlišnosti v dopravních předpisech v ostatních zemích Evropy

***

Autoři:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.