Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autem k moři: kudy nejlépe do Chorvatska

  16:00aktualizováno  16:00
Žádné bloudění i bez mapy, cesta většinou po dálnici a při správně zvoleném času odjezdu jen minimální zdržení v kolonách. Tak vypadá cesta do tisíc kilometrů vzdáleného Splitu.

Ilustrační foto | foto: Fiat

Chystáte se jet na dovolenou do Chorvatska? Vyzkoušeli jsme, jak vypadá cesta k moři, na kterou se letos vydají tisíce Čechů.

Většina turistů mířících do Chorvatska udělá chybu už na začátku. Na cestu vyrazí v pátek vpodvečer s tím, že v sobotu dopoledne už budou na pláži.

Namísto toho však budou popojíždět v koloně na chorvatské dálnici a na pobřeží přijedou dlouho po poledni. Tip MF DNES proto zní: vyjeďte v sobotu ráno, vyhnete se nejhorším zácpám, k moři dorazíte k večeru a o zaplacenou noc v hotelu nepřijdete.

popisekČtěte také
K moři do Itálie

O uplynulém víkendu jsme zjišťovali, kde na trase Praha-Hatě-Vídeň-Graz-Maribor-Záhřeb-Split můžete narazit na kolony.

První zdržení hrozí už na českém území. Stačí nehoda na dálnici D1 a jste v pasti. My však projíždíme bez komplikací. Podobné je to po vyjetí z Jihlavy.

Koktejl smíchaný z jednoho traktoru, supícího kamionu a silnice plné zatáček vaše tempo na hodinku ustálí na průměrné rychlosti 70 kilometrů za hodinu.

Vídeň bez záludností
Po třech hodinách jsme u českorakouských hranic, kde tankujeme. Další doplnění pohonných hmot se vyplatí v levnějším Slovinsku.

U české pumpy se ptáme po rakouské desetidenní dálniční známce. Její nákup se při cestě na noc nevyplácí odkládat. Rakouské čerpací stanice u hranic totiž nemají nonstop provoz. Jenže narážíme i my.

"Máme je vyprodané, ale zkuste to v prostoru mezi hranicemi,“ radí obsluha benzinky. A má pravdu. O pár stovek metrů dál jsme úspěšní, kupujeme známku za 290 korun, pro jistotu vyhovujeme požadavku rakouských zákonů a reflexní vestu přendáváme z kufru do interiéru auta a míříme na Vídeň.

U hlavního města Rakouska jsme po čtyřech hodinách, provoz tu sice houstne, ale nikde nestojíme. Na začátku prázdnin to však může být horší.

Řidiče, kteří mají obavy z jízdy ve velkém městě, můžeme uklidnit - žádné záludnosti je ve Vídni nečekají. Stačí jen sledovat ukazatele na Graz a Slovinsko (SLO). Ty vás bez problémů navedou na správnou dálnici.

Na ní jsme však cestou kvůli opravám narazili na dvě omezení, která na deset kilometrů omezují rychlost na 80 kilometrů za hodinu a provoz svádějí do jednoho pruhu. Nicméně po dálnici se dál jede přes rakousko-slovinské hranice až do Mariboru.

Za Mariborem zpomalíte
Na slovinských hranicích chtěli policisté jak při cestě do Chorvatska, tak zpět vidět veškeré doklady od vozu. Zřejmě se chtěli přesvědčit, jestli jsme zapůjčené Volvo XC90 neukradli.

Jinak byl průjezd bez čekání. Opět však platí, že hlavně v prvním červencovém týdnu se s pár desítkami minut strávených v koloně počítat vyplatí.

Kousek za hranicemi platíme mýtné. Je to jen 0,75 eura. Než lovit drobné v peněžence, je lepší platit kartou. Obsluha nevyžaduje podpis účtu, celá transakce zabere patnáct sekund.

V Mariboru znovu tankujeme. Ale počítejte s tím, že v noci je většina čerpacích stanic zavřená. Stálý provoz má například benzinka Petrol za autosalonem Toyota a restaurací McDonald’s. Pokud nesjedete z trasy, prakticky ji nelze minout.

Po výjezdu z Mariboru přichází největší trápení. Dálnice totiž končí a před námi je asi šedesát kilometrů po úzké silnici s poměrně hustým provozem, která vede ke slovinsko-chorvatské hranici. Provoz je na ní trvale velmi hustý, navíc ji využívají i kamiony.

Lepší to není a v dohledné době také nebude přímo na hranicích. Přechod je v úzkém údolí a silnice zde nestíhá pojmout velké množství osobních a především nákladních aut. Přesto, že celníci kontrolu berou velmi formálně - z okénka stačí ukázat občanské průkazy, s hladkým průjezdem nepočítejte.

Situaci ještě ztěžují práce ihned za přechodem, kde se staví nový přivaděč na chorvatskou dálnici.

Nový úsek dálnice
Nejpříjemnější novinkou na cestě k pobřeží je nový úsek dálnice o délce 19 kilometrů mezi hraničním přechodem a Krapinou, který byl zprovozněn začátkem června. Tam, kde jsme se ještě loni zdržovali za kamiony, nyní můžeme předjíždět. Na několika místech se však stále musí jezdit v jednom pruhu.

To platí i při průjezdu jednoho z tunelů. Zkušenost z dalších podobných tunelů za Záhřebem říká, že tady se ve špičce bude stát v koloně velmi dlouho.

Cesta dál na Záhřeb po dříve otevřené dálnici ubíhá hladce. Méně příjemné je zdražené mýto 35 kun, které platíme - znovu raději - kartou u Záhřebu. Teď už je před námi jen a jen pohodlná jízda po nejmodernější dálnici v Evropě.

Znepříjemnit ji mohou dvě místa: 112 kilometrů od Záhřebu vzdálený tunel Mala Kapela a o 100 kilometrů dál vyhloubený tunel Sveti Rok. Oba jsou dlouhé téměř šest kilometrů a projíždět se dá jen jedním tubusem.

Doprava je tedy z dálnice svedena do jednoho pruhu. Tady jsou i několikahodinové kolony na začátku prázdnin téměř pravidlem.

Pozor na poryvy větru
Další dopravně-stavební záludnosti už na řidiče nečíhají. Po výjezdu z tunelu Sveti Rok se však připravte na změnu klimatickou. Z často deštivého vnitrozemí se najedou ocitnete v typicky středomořské krajině.

Není nic neobvyklého, když se teplota na obou stranách tunelu liší o deset stupňů Celsia. Na přímořské straně počítejte se silným větrem vanoucím od moře.

Kvůli němu je na dlouhém úseku tříproudé dálnice rychlost omezena na 80 kilometrů. Za pěkného počasí se to může jevit jako zbytečné, ale naše "větrná“ zkušenost dokazuje, že silné poryvy dokážou jízdu hodně zkomplikovat.

Mýtné platíte při sjezdu
Dál po cestě už stačí jen sledovat ten pravý sjezd, který vás navede do pobřežního letoviska. Cestou je samozřejmě možné si odpočinout na odpočívadlech či čerpacích stanicích, které jsou na Dalmatině, jak Chorvaté své dálnici říkají, každých šedesát kilometrů.

Při sjezdu se vybírá mýto. Obsluze u závory odevzdáte lísteček, který jste v automatu dostali při vjezdu na dálnici. Platí se podle ujeté vzdálenosti. My po 14 hodinách sjíždíme až ve Splitu, kde dálnice končí.

Obsluze platíme 157 kun (640 korun). I s poplatkem za dálnici od hranic do Záhřebu jsme za jednu cestu po chorvatských dálnicích dali necelých 800 korun. Celkové náklady na cestu nás vzhledem k větší spotřebě auta stály přes 4000 korun. U vozu se spotřebou okolo sedmi a půl litru na sto kilometrů by se celková cena za jednu cestu měla pohybovat okolo 3500 korun.

INFORMACE O dopravních předpisech Rakousku, Slovinsku a Chorvatsku

Rakousko

Rychlostní limity
V obci 50 km/h
Mimo obec 100 km/h
Dálnice 130 km/h

Svícení
Svítí se po celý den.

Mýtné
Platí se formou dálniční známky.
Desetidenní vyjde na 7,60 eura (přibližně 220 Kč).

Reflexní vesta
V Rakousku musíte mít reflexní vestu v kabině auta, nestačí ji mít v kufru, a při problémech na silnicích si ji musíte obléct.

Pokuty
jízda bez dálniční známky 65-2180 eur
překročení rychlosti do 30 km/h 11-36 eur, nad 30 km/h individuálně
špatné parkování 58-72 eur
telefonování bez handsfree 25 eur
alkohol v krvi 218-5813 eur

Pomoc v nouzi
Autoklub ÖAMTC - tel: 120
Policie, záchranná služba, hasiči - tel: 120

Slovinsko

Rychlostní limity
V obci 50 km/h
Mimo obec 90 km/h
Dálnice 130 km/h

Svícení
Svítí se po celý den.

Mýtné
Za použití dálnice se platí formou mýtného. Výběrčí přijímají eura i platební karty.

Pokuty
překročení rychlosti v obci do 30 km/h 252 eur
překročení rychlosti mimo obec do 40 km/h 126 eur
nesprávné parkování 42 eur
nesvícení během jízdy 42-126 eur
telefonování bez handsfree 84 eur
alkohol v krvi 378 eur

Pomoc v nouzi
Autoklub AMSZ - tel: 1987
Policie - 113
Záchranná služba a hasiči - 112

Chorvatsko

Rychlostní limity
V obci 50 km/h
Mimo obec 100 km/h
Dálnice 130 km/h

Svícení
Svítí se po celý den.

Mýtné
Za použití dálnice se platí formou mýtného. Platí se na sjezdech z dálnice. Výběrčí přijímají místní kuny, eura i platební karty.

Pokuty
překročení rychlosti v obci do 30 km/h 500 kun
překročení rychlosti mimo obec do 30 km/h 300 kun
špatné parkování 300-500 kun
nesvícení během jízdy 300 kun
telefonování bez handsfree 500 kun
alkohol v krvi 3000 kun

Pomoc v nouzi
Autoklub HAK - tel.: 987,
z mobilního telefonu 01987
Záchranná služba, policie, hasiči - tel: 112

Zdroj: www.uamk.cz

Jak dojet do Chorvatska k moři

Trasa km čas
Praha-Pula

Praha

0 00:00
Č. Budějovice 150 02:00
D. Dvořiště (CLO) 193 02:35
Linz 258 03:50
Vorchdorf 297 04:15
Salcburk 388 05:05
Villach 570 06:55
Karawankentunnel (CLO) 592 07:05
Ljubljana 664 08:03
Koper 762 09:10
Dragonja (CLO) 777 09:25
Pula 857 10:45

Vzdálenost

857 km
Doba jízdy 10:45
Celkové náklady 2900 Kč

Praha-Split

Praha

0 00:00
Jihlava 120 01:20
Hatě (CLO) 216 02:35
Vídeň 297 04:00
Graz 491 05:55
Spielfeld (CLO) 532 06:40
Maribor 553 06:45
Zgornje G. (CLO) 588 07:20
Krapina 608 07:50
Karlovac 697 08:50
Dlugopolje 1035 12:35
Split 1055 12:55

Vzdálenost

1055 km
Doba jízdy 13:00
Celkové náklady 3500 Kč

Ostrava-Split

Ostrava 0 00:00
Brno 182 02:10
Mikulov (CLO) 232 02:45
Vídeň 315 04:15
Graz 506 06:10
Spielfeld (CLO) 548 06:35
Maribor 568 07:05
Zgornje G. (CLO) 605 07:35
Krapina 624 08:05
Karlovac 712 09:05
Dlugopolje 1050 12:50
Split 1070 12:55

Vzdálenost

1070 km
Doba jízdy 13:10

Celkové náklady

3700 Kč

Kde hrozí zpoždění

Na trase Praha-Split
* úsek za Jihlavou na Znojmo a hraniční přechod Hatě
* ráno a odpoledne při průjezdu okolo Vídně
* úsek na dvouproudé silnici z Mariboru k chorvatsko-slovinské hranici
* tunel v úseku chorvatská hranice-Záhřeb
* tunel Mala Kapela (112 km od Záhřebu)
* tunel Sveti Rok (220 km od Záhřebu)

Na trase Praha-Pula
* silnice z Prahy na hraniční přechod Dolní Dvořiště je trvale přetížena; špatně se na ní předjíždí
* dálnice mezi Salcburkem a Villachem - před placenými tunely se zde často tvoří dlouhé kolony

Poplatky v Chorvatsku
(Platí se při sjezdu z dálnice)

Dálnice Záhřeb-Split

Jastrebarsko

8
Karlovac 16
Bosiljevo 27
Vrbovsko 33
Ravna Gora 38
Delnice 42
Vrata 45
Oštrovica 49
Rijeka 56
Ogulin 37
Brinje 49
Žuta Lokva 53
Otočac 60
Perušić 72
Gospić 76
G. Ploča 85
Sveti Rok 87
Maslenica 100
Posedarje 103
Zadar zapad 105
Zadar istok 109
Benkovac 117
Pirovac 126
Skradin 130
Šibenik 134
Vrpolje 140
Prgomet 146
Vučevica 151
Dugopolje 157

Poznámka: ceny se platí při výjezdu z dálnice na mýtných branách.
Uvedeny jsou v chorvatských kunách (HRK) a platí pro osobní vozy a motocykly,
kurz: 1 HRK = 4,05 Kč

Rady na cestu
* Desetidenní dálniční kupon se vyplatí koupit u čerpacích stanic v českém pohraničí. Na rakouské straně bývají v noci benzinky většinou zavřené. Za jízdu bez známky hrozí pokuta až do 2000 eur.
* Pokud jedete do Chorvatska vypůjčeným autem, musíte mít od majitele plnou moc ověřenou notářem, nejlépe v chorvatštině a angličtině. Policisté ji po vás mohou požadovat. Nejpříjemnější novinkou na cestě do Splitu je 19 kilometrů nové dálnice od chorvatských hranic do Krapiny
*Nechte to na sobotu: Pokud nechcete trávit dlouhé hodiny v kolonách, nevyjíždějte v pátek odpoledne, kdy se vydávají na cesty nejen Češi, ale i Němci a Rakušané. V sobotu ráno už bývá situace na silnicích přece jen lepší.

Ceny benzinu 95 nafty
Chorvatsko (HRK/Kč) 7,75/31,38 7,20/29,16
Rakousko (Eur/Kč) 1,110/31,91 0,980/28,18
Slovinsko (Eur/Kč) 1,099/31,59 0,959/27,57
Poznámka: ceny z minulého týdne



Autoři:




Nejčtenější

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Další z rubriky

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Trable na dovolené? Návod, co dělat při bouračce nebo nehodě

Tisíce Čechů vyrážejí v létě autem na dovolenou. Přinášíme pár užitečných rad, jak se zachovat, když dovolenou překazí krádež auta, zavazadel a cenností či...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Na dovolené ve Francii pozor, pokuta za vámi dorazí do Česka

Francie a Česká republika začnou ode dneška sdílet informace o dopravních přestupcích, informovalo francouzské ministerstvo vnitra. K českým řidičům, kteří se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.