Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autem na dovolenou: aby se vám nezamotala hlava...

  13:45aktualizováno  13:45
Křížení cest pomocí kruhových objezdů je v Evropě stále oblíbenější, jednotlivé země se však neshodly na pravidlech pro tento typ křižovatky. Při cestě na dovolenou do zahraničí si tak musí dát řidiči před vjezdem na "kruhák" velký pozor.
Kruhový objezd. Ilustrační foto

Kruhový objezd. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Různá pravidla na kruhových objezdech mohou nejednomu dovolenkovému řidiči pořádně zamotat hlavu.

Německo
Česko a sousední Německo ctí jednoduché pravidlo. Auto jedoucí po kruhovém objezdu má přednost, bliká se jen pří výjezdu.

Česká legislativa o jízdě po "kruháku" píše toto: "Řidič vjíždějící na kruhový objezd označený dopravními značkami "Kruhový objezd" společně se značkou "Dej přednost v jízdě!" nebo "Kruhový objezd" společně se značkou "Stůj, dej přednost v jízdě" musí dát přednost v jízdě vozidlům a jezdcům na zvířatech jedoucím po kruhovém objezdu a organizovanému útvaru chodců a průvodci vedených a hnaných zvířat se zvířaty jdoucími po kruhovém objezdu.
 

Řada dalších evropských zemí však předepisuje jiné regule. Jejich přehled přinesl německý autoklub ADAC.

Rakousko
Podle jeho informací je všechno jinak například v sousedním Rakousku. Provoz na kruhovém objezdu se tam řídí pravidlem pravé ruky. Auta vjíždějící na okruh tak mají přednost. Často však toto přikázání mění přesně naopak dopravní značky. Směrovky se pouštějí při výjezdu.

Itálie
Podobně jako v Rakousku stanovují zákony jízdu po italských kruhových objezdech ve prospěch aut teprve přijíždějících. Podle ADAC však v praxi dochází na těchto italských křižovatkách ke zmatkům. Mnoho řidičů se tímto pravidlem neřídí, a proto autoklub doporučuje velmi ostražitý a pomalý průjezd italským objezdem.

Francie
Také francouzská pravidla jsou podobná rakouským a italským. Ale pozor! Dopravní značky velmi často přednost otáčejí a dávají ji autům jedoucím po kruhovém objezdu.

Švýcarsko, Polsko, Portugalsko, Španělsko
Ve Švýcarsku, Polsku, Portugalsku nebo Španělsku je třeba počítat se stejným pravidlem přednosti v jízdě na objezdu, jako je tomu u nás. Až na výjimky opatřené značkami má přednost provoz na okruhu před přijíždějícími auty.

Anglie
O dost zvýšenou pozornost si zaslouží anglické silnice. Jezdí se vlevo, na kruhovým objezd se odbočuje také doleva a auto jedoucí po objezdu má přednost.

ADAC nezapomíná ani na kruhové objezdy s více jízdními pruhy. Podle něj má platit, že kdo najíždí na kruhovou křižovatku jen na chvíli, aby ji na dalším sjezdu hned opustil, zůstává po celou dobu ve vnějším pruhu. Kdo pokořuje na objezdu alespoň 180 stupňů, měl by se už při nájezdu na vícepruhový objezd řadit do jeho vnitřní části. Až před sjezdem pak s pomocí směrovek opouští vnitřní pruh a odbočuje z kruhu ven.

V Anglii mohou řidiči narazit na "kruháku" ještě na zvláštnost s blikači. Kdo odbočuje hned na dalším sjezdu, bliká celou dobu od najetí na silniční kruh. Kdo využije druhého výjezdu od svého najetí, začne blikat až před odbočením. A ten řidič, který sjíždí až na třetím sjezdu, bliká celou dobu doprava. Až před samotným odbočením z kruhového křížení pak přepne blikač na levý.

Autoři:




Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.