Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Autem na dovolenou: Co dělat, když přijdou problémy?

  • 8
Od dovolené v zahraničí každý čeká plno příjemných zážitků. Co však dělat, když se vybouráte, vůz vám ukradnou, nebo přijdete o doklady?

Čeští řidiči například v Chorvatsku nemají nejlepší pověst. Často jsou účastníky nehod, které mívají i tragické následky.

Problémy na silnici však nejsou tou věcí, na kterou před cestou na vytouženou dovolenou myslíme. A to je možná ta největší chyba.

Získejte maximum informací
Tím nejhorším, co se při cestě na dovolenou v cizí zemi může stát, je dopravní nehoda. Základem jejího řešení by mělo být přivolání policie. A to i v situaci, kdy se nikdo nezraní a škoda na autech není příliš vysoká.

Zabrání se tím problémům, kdy cizí řidič svoji chybu na místě uzná, ale druhý den už bude tvrdit něco jiného. Vyšetření nehody policií těmto nejasnostem zabrání.

I při jednání s policisty však mohou vzniknout problémy v komunikaci. Tady pomůže telefonát na klientskou linku pojišťovny, kde má řidič uzavřené havarijní pojištění nebo povinné ručení.

V rámci těchto služeb bývá nabízeno tlumočení po telefonu. Další možností je zavolat na zastupitelský úřad v dané zemi. Tlumočit pak pomohou úředníci. Obezřetnost se vyplatí při sepisování protokolu o nehodě. I tady platí jasná pravidla.

"Protokol by měl motorista podepsat jen tehdy, když mu rozumí a souhlasí s jeho obsahem. V opačném případě do něj doporučujeme dopsat vlastní vyjádření v češtině. Trvat by měl i na obdržení kopie protokolu," radí Kateřina Hamerská z ČSOB Pojišťovny.

Další samozřejmostí by mělo být zapsání registračních značek zúčastněných aut, jmen a adres jejich majitelů a řidičů včetně údajů o jejich pojištění. Hodí se i jména a adresy případných svědků. Po návratu z ciziny je nutné neprodleně kontaktovat svoji pojišťovnu, která bude vypořádání zúčastněných motoristů dále řešit.

Viník je cizinec
Problémem může být, když se stanete účastníkem nehody, kdy je cizí řidič, jenž nehodu zavinil, odvezen do nemocnice. Své o tom ví Bohuslav Sychra, který zažil takovou nehodu v Rakousku.

"Naboural nás řidič, jehož zranění si vyžádala odvoz do nemocnice. Proto jsem přímo po nehodě nemohl zjistit, kde a jestli vůbec má povinné ručení,! vzpomíná Sychra, který tuto informaci poté zjišťoval z Česka.

V této situaci je nejsnazší se obrátit na národní pojišťovací kancelář státu, v němž se dopravní nehoda stala. Adresy, telefonní a čísla pro státy Evropské unie, Švýcarska, Norska, Islandu a Lichtenštejnska jsou na zadní straně zelené karty, kterou motorista dostává při uzavření povinného ručení.

Pomůže i informační Česká kancelář pojistitelů, která na základě zadaných údajů, jako je registrační značka vozu, jeho typ či jméno řidiče, o viníkovi zjistí všechny dostupné informace. Nejvýhodnější je využít internetových stránek www.ckp.cz, kde je pro tyto případy připraven formulář. Radu lze získat i na telefonním čísle 221 413 111.

Při bouračce za českými hranicemi se také může stát, že po nehodě je nutné automobil nechat odtáhnout. V takové situaci je opět nutné volat na zákaznickou linku vaší pojišťovny. Podle sjednané pojistky pak pracovník na lince navrhne další postup a odtah vozu do nejbližšího servisu objedná.

Pokud se motorista do volání odtahové služby pustí sám, hrozí, že mu pojišťovna odtah auta po návratu do Česka neproplatí! Tato služba se u některých pojišťoven vztahuje i na povinné ručení, avšak s jistotou bývá u havarijního pojištění, které si ale mnoho řidičů kvůli jeho vysoké ceně nesjednává. Pro ně může být východiskem krátkodobé havarijní pojištění.

"Tuto službu nabízíme. Nejkratší je na jeden měsíc," říká Václav Bálek z České pojišťovny. Před odjezdem do ciziny tedy platí, že řidič by si měl zjistit, na co má podle uzavřeného povinného ručení či havarijní pojistky nárok.

Pojišťovací ústavy v případě nehody nabízejí například zajištění tlumočníka, právního poradce, servisu, noclehu, úhrady nákladů na cestu zpět do vlasti nebo náhradního vozidla. Podmínky čerpání těchto výhod jsou však v každé pojišťovně rozdílné.

Podobné služby mohou po celé Evropě až na výjimky čerpat všichni majitelé až dva roky starých aut; zákazníci při koupi auta totiž většinou dostávají i možnost po tuto dobu využívat asistenčních služeb dané automobilky.

Co když auto zmizí
Nemilou situací je krádež auta. Je třeba zavolat policii, která krádež vyšetří, sepíše protokol a poškozenému motoristovi vydá jeho kopii. Ta je nezbytná při náhradě škody v pojišťovně. Ale platí to jen tehdy, má-li řidič uzavřené potřebné pojištění.

V opačném případě majitel zmizelého auta žádné peníze bohužel nedostane.
Stejný postup funguje i při vykradení vozu. V rámci pojistky či asistenční služby lze bezplatně využít služeb tlumočníka, náhradního vozu nebo noclehu. To vše je zdarma.

Pojišťovny a asistenční služby však mají u každého úkonu pevně stanovený finanční strop, který umožňuje pouze základní vyřízení celé záležitosti. Navíc se vše děje ve spolupráci s pracovníkem informační linky, který klientovi říká, jak přesně má postupovat a na co má právě nárok.

Časté jsou i situace, kdy naši turisté v zahraničí přijdou o doklady. V případě cestovních dokladů musí kontaktovat zastupitelský úřad České republiky a následně se na něj dostavit osobně.

"Naši úředníci po ověření totožnosti občana a jeho občanství vystaví náhradní cestovní doklad, který je určen k jednotlivé cestě, zpravidla k návratu do vlasti. Doba platnosti tohoto dokladu je proto časově omezena," vysvětluje Vít Kolář z ministerstva zahraničních věcí.

Za vydání náhradního cestovního dokladu se platí poplatek 400 korun. V případech, kdy byl občan okraden o pas i hotovost, může zastupitelský úřad ve výjimečných případech poplatek odpustí. Snazší je vyřízení ztráty řidičského průkazu. Stačí se jen dostavit na místní policii, která vystaví náhradní doklad pro návrat domů.

Při nehodě v zahraničí

* trvejte na přivolání policie

* protokol o nehodě podepište tehdy, když s ním souhlasíte a rozumíte mu; pokud tomu tak není, česky připište své vyjádření

* trvejte na obdržení kopie protokolu o nehodě

* napište si registrační značky zúčastněných vozidel, jejich majitelů, řidičů, údaje o pojištění a jména a adresy svědků

* obraťte se na klientskou linku pojišťovny nebo asistenční služby

* v případě nejasností s pojištěním viníka nehody se obraťte na národní kancelář pojistitelů země, kde se nehoda stala (telefony jsou na zadní straně zelené karty)

* na národní kancelář pojistitelů se obraťte i tehdy, když nehodu nezaviníte, a domluvte se na dalším postupu (minimálně na provedení prohlídky poškozeného auta)

* po návratu kontaktujte pojišťovnu