Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autem na lyže: Itálie je o polovinu levnější než Francie

aktualizováno 
Uvažujete, že se vydáte autem do francouzských či italských lyžařských středisek ve Francii a Itálii, kde sníh nikdy v zimě nechybí? Snad přijde vhod zkušenost: cesta z Prahy pod francouzský ledovec městečka Les Deux Alpes a zpět přijde zhruba na osm tisíc korun, zatímco výlet do italského lyžařského střediska v Madonně di Campiglio a zpátky do Česka lze pořídit za polovic. Obě zmíněné trasy urazil v prvním prosincovém týdnu naprosto bez problémů devět let starý Opel Vectra 1.6, který se v redakci MF DNES podrobuje testu na 40 tisíc kilometrů.

Za finančně náročnějším cestováním do Francie stojí především větší vzdálenost, která tuto zemi dělí od Česka. Ale i vyšší poplatky na francouzských dálnicích, drahota švýcarské povinné nálepky a konečně i skutečnost, že na německých dálnicích neplatí rychlostní omezení, což sice cestu urychlí, ale na druhé straně zvýší spotřebu paliva. Výlet do bližší Itálie navíc zlevní i nižší ceny pohonných hmot v Rakousku.

Dálnice je dražší, ale lepší

Jestliže ve Francii platí motoristé za kilometr jízdy po dálnici mýtné v přepočtu asi pět korun, v Itálii vybírají méně než polovinu. V obou zemích se ovšem lze dálnicím vyhnout. "Našim zákazníkům doporučujeme, aby jezdili po dálnicích. Na tak dlouhé cestě se jízda po okresních silnicích ještě prodlouží a navíc objezdy dálnic většinou vedou po horských trasách, které bývají zasněžené," říká Daniel Malčík z cestovní kanceláře Rádio Zlín. Zkušenosti z italských silnic navíc říkají, že jejich značení není ideální a bloudění při objíždění dálnic tak může cestu k zasněženým kopcům ještě prodloužit. Rakousko a Švýcarsko řeší vybírání poplatků formou dálničních nálepek. V Rakousku však od 1. prosince dálniční známky podražily - desetidenní nyní přijde na 105 šilinků (266 Kč). V korunách to představuje vydání větší o necelou stokorunu. Ve Švýcarsku zůstalo vše při starém. Ceny se nezvedly, roční poplatek (jiná nálepka k dispozici není) stojí 40 franků (924 Kč).

Cest je několik

Do Francie i do Itálie je možné does urazila testovaná vectra i s prazit několika způsoby. Nejrychlejší cesta do francouzských lyžařských středisek vede německými dálnicemi po ose Česko - Německo - Švýcarsko - Francie. Přesně 1250 kilometrů mezi Prahou a městem Les Deux Alpes s přestávkami urazil testovaný opel za 12 hodin. Lze však jet i po trase Česko - Německo (nebo Rakousko) - Itálie - Francie. "Do Francie přes Itálii se jede pomaleji. Chy bějí panoramata typická pro švýcarské dálnice, ale silnice jsou obvykle sušší," míní Daniel Malčík. Cestování může zpomalit hustý italský provoz. Dokázala to i prosincová jízda s Oplem Vectra. Urazit několik kilometrů po dálničním obchvatu Milána znamenalo asi hodinové popojíždění v koloně. Návaly na dálnicích se nevyhýbají ani jiným městům a zemím na cestě do hor. Zpravidla platí, že kulminují během ranní a podvečerní dopravní špičky, když se lidé vydávají z domovů do práce či nazpátek. Také do italských hor vede několik cest. Moravští řidiči vyrážejí přes Vídeň, jejich kolegové z Čech zase řeší problém, zda se nevyplatí vyhnout poplatku za rakouskou dálnici a průjezd Brennerským průsmykem. Proto se rozhodují mezi trasami přes Linec nebo bavorský Mnichov. Pro obě varianty platí, že vyjde výrazně levněji než cesta do Francie, jízda do italských Dolomit je navíc kratší. Opel Vectra 1.6 urazil 770 kilometrů mezi Madonnou di Campiglio a Prahou za necelých deset hodin při výrazně nižší průměrné rychlosti než při cestě do vzdálenější Franc ie.

Itálie má špatné značení

Nejasné dopravní značky v Itálii znepříjemní a hlavně natáhnou dlouhou cestu. Důkazem může být italská Brescia, odkud míří silnice do horských oblastí. Kolem města vede dálnice, na které nelze najít odbočku směrem do hor. Když se pak řidič vydá hledat správný směr do městského centra, narazí na zákaz vjezdu s dodatkovou tabulkou v italštině. Jelikož nikdo z místních zákaz vjezdu nedodržuje, lze předpokládat, že značka nezakazuje vjezd do centra. Komplikovaný je i výjezd z italských hor, když se řidič blíží k Bolzanu. Z tohoto města vede dálnice do Rakouska. Ačkoliv je sousední země jen několik desítek kilometrů odtud, značku ukazující směr do blízkého zahraničí řidiči hned tak nenajdou. Ve Francii, Rakousku, Německu i Švýcarsku je značení mnohem lepší. Na cestě z Itálie projíždějí auta Rakouskem, kde narazí na značky ukazující směr do více než sto kilometrů vzdáleného Česka, a dokonce i do ještě mnohem odlehlejšího Slovenska a Maďarska.

Francie má drahý benzin

V přepočtu 40 korun za litr benzinu Super s oktanovým číslem 95 účtují u italských a francouzských čerpadel. V Německu a Švýcarsku se ceny pohybují okolo 37 korun a nejlevněji je v Rakousku, kde toto palivo přijde na zhruba 35 korun. S cenou nafty je to trochu jinak. Ta přijde nejdráž ve Švýcarsku, kde stojí jen o něco méně než benzin, 35 až 36 korun. U některých švýcarských čerpacích stanic může cena nafty i překonat benzin. V Itálii prodávají naftu za 35 a ve Francii za 34 korun. V Rakousku a Německu je diesel nejlevnější. Stojí mezi 31 a 32 korunami. Snad u všech západoevropských pump lze platit mezinárodní kartou. V tuzemsku se cena benzinu v době cesty do alpských zemí pohybovala mezi 28 a 30 korunami. Vyplatí se tedy vyjet na cestu s nádrží naplněnou po hrdlo. Ceny paliv se liší podle polohy čerpadla nejen u domácích čerpacích stanic, ale i v zahraničí. Zatímco ve městech se v případě Francie pohybuje cena benzinu okolo 7,50 franku (zhruba 40 korun), na dálnici je o dvacetník dražší (41 korun) a v alpských střediscích stojí přes osm franků (43 korun). Cena nafty se podle podobného klíče pohybuje mezi 6,30 a 6,60 francouzskými franky (33,70 a 35,30 koruny). V Itálii a ve Francii jezdí mnoho vozů přestavěných na plyn, proto jej také často čerpadla nabízejí. Ale jedná se většinou o velké pumpy na dálnicích, zato v Německu, Švýcarsku a Rakousku je plyn k mání spíše u menších čerpadel ve městech. Zjistit ještě doma aktuální ceny paliv u zahraničních čerpadel není jednoduché. Dobře poslouží internetové stránky velkých provozovatelů čerpacích stanic, v tuzemsku o cenách paliv v zahraničí informují oba autokluby - jak ABA, tak i ÚAMK. Informace poskytují telefonicky.

Je to Babylon značek

Stejně jako mají české hory svou značku s nápisem v češtině "použijte řetězy", které málokdo z cizinců porozumí, zažívá jazyků neznalý řidič stejné situace i v Alpách. "Risque d'avalanche" francouzsky, "Valanghe" italsky a konečně "Lawinen" na rakouských a italských silnicích prozrazují, že se na silnici mohou valit ze skal hromady sněhu. Ve Francii vybízejí značky, aby řidiči rozsvítili světla, píše se na nich "Allumez vos feux". Často se také narazí na cedulku "Verglas fréquent", která varuje před častým namrzáním vozovky. V Itálii se zase za mlhy musí jezdit pomaleji (In caso di neve e ghiaccio), ale tamní lidé se takovou značkou moc neřídí. Často je nezajímají ani rychlostní omezení před dlouhými horskými tunely. Naprosto srozumitelné jsou však značky se symboly pneumatik, které vybízejí k použití sněhových řetězů. Bez těch by se do Alp vyjíždět raději nemělo. Stejná zásada platí i pro zimní pneumatiky a zelenou kartu.


Povolené rychlosti (km/h) a ceny paliv 1)

země

obec

mimo obec

dálnice

super 95

nafta

LPG

Německo

50

100

neomezeno

2,10/37,60

1,75/31,30

1,10/19,70

Švýcarsko

50

100

120

1,60/37,00

1,50/34,70

-

Rakousko

50

100

130

13,60/34,40

12,45/31,50

8,50/21,50

Francie

50

90

130

7,60/40,30

6,45/34,20

3,90/20,70

Itálie

50

90

130

2180/39,50

1940/35,10

1100/19,90

Poznámka: 1) ceny paliv jsou orientační, první údaj je v národní měně, druhý v přepočtu na Kč
Pramen: MF DNES


Poslední dobou v tuzemsku přibývá motoristů, kteří se za sněhem a lyžováním vydávají do alpských zemí.

Trasu do francouzských i italských Alp projel dlouhodobě testovaný Opel Vectra v prvním prosincovém týdnu.

Autor:




Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.