Autem po Evropě ... BELLA ITALIA

  16:11
Na agresivitu a neukázněnost tuzemských řidičů si stěžuje kdekdo, řidiči a chodci počínaje a policisty konče. V nehodovosti se chlubíme pozicí kdesi na chvostu statistik vyspělých států, podívejme se tedy, jak "na to jdou" řidiči za za hranicemi.
Itálie & auta

Itálie & auta

Itálie je zemí automobilům zaslíbenou. Legendy typu Fiat 500, Lancia Delta, Alfa Romeo, Ferrari, Lamborghini... nepřestanou asi nikdy vzrušovat všechny, kteří alespoň někdy přičichli k benzínu.

Lhostejno jedná-li se o auto pro "spodních" 50 milionů, nebo luxus pro několik málo vyvolených, vždy se jedná o individualitu - sochu na kolech, která potvrzuje fakt, že Italové auta prostě a jednoduše umí.

Při myšlence na jízdu po italských autostrádách, silnicích, silničkách a ulicích však popadne našeho řidiče třas a po dlouhé úvaze si raději koupí letenku, nebo lístek na autobus.

Nutno poznamenat, že po úvodním šoku a dojmu neuvěřitelného chaosu je chování Italů za volantem mnohem zodpovědnější a čitelnější, než leckterého řidiče s naším pasem.

Zdůrazněme, že italský řidič se za posledních několik málo měsíců velmi změnil k lepšímu. Za obratem v chování stojí bezpochyby zavedení bodového systému, který možná zanedlouho poznají na vlastní kůži i naši řidiči. Strach o "papíry" dokázal ochladit i horké italské hlavy a přispěl k razantnímu zvýšení bezpečnosti na silnicích.

***

Zkušenosti sesumírované v článku jsou z výpravy podniknuté Škodou Octavia combi 1,9 TDI 66kW na trase Praha - Benátky - Florencie a zpět. 

***

Vlevo hleď, vpravo hleď a pak jeď
Základním předpokladem bezpečné jízdy "all´italiana" je obezřetnost. Naši "piloti" se sebevražednými sklony se kolikrát neobtěžují ani podívat do zpětného zrcátka, natož sledovat, co se děje vlevo, vpravo.

Ital, chce-li přežít, musí být neustále ve střehu. Když se kolem vašeho auta valí lavina motorin (malých motorek povětšinou do 50 ccm), kol a chodců, kteří viděli zebru naposledy v televizi nebo v ZOO, rozmyslíte si pořádně každou akci za volantem.

Doporučení
Před jízdou si řádně zkontrolujte řidičský průkaz. Nemáte-li poslední verzi, která platí po celé Evropě (mimo Turecka, Albánie a Řecka), mohou po vás Italové chtít také mezinárodní řidičský průkaz, nebo alespoň notářsky ověřený překlad národního ŘP. Výměnu starého za nový udělají na příslušném úřadu bez poplatku (pokud vrátíte ten starý) a na počkání. Stačí jen nové fotografie, občanský průkaz a vyplněný formulář. (Ke stažení ZDE.)

Upozornění
Na italských silnicích můžete nezřídka zahlédnout auto, které má za zadním sklem nalepen papír (přibližně formátu A4) a na něm velké P. Přibrzděte a buďte ohleduplní, je to autoškola. Italové totiž mohou "dělat autoškolu", samozřejmě pod dohledem školitele i v soukromém autě. O kvalitě výchovy řidičů v Itálii toho moc nevíme. Máme ale tušení, že jim instruktoři zatajují funkci levé páčky pod volantem. Dávat dopředu vědět směrovkou, že budu měnit směr jízdy, se v Itálii (možná pouze letos) nenosí.

Dodržování rychlostních limitů si v Itálii osvojili rychle. Věc, ze které si naopak tamní ridiči příliš vrásek na čele nedělají, je plná čára. Plná čára není zeď a dvojitá "tuplem ne".

Přestože jsou italská ramena zákona jinak velmi tolerantním k autům s cizími poznávacími značkami, našinec by trpělivost policistů pokoušet neměl.

Itálie - základní informace

Info
Nejaktuálnější informace o cenách pohonných hmot najdete na internetu. Je ale dobré mít na paměti, že minimálně při cestě přes Rakousko se vyplatí natankovat právě zde (ušetříte něco málo, ale ušetříte). Za padesátilitrovou nádrž nafty zaplatíte v Itálii přibližně o 400 korun více než v ČR.

Rychlostní limity jsou stejně jako v našich končinách. Hladina alkoholu v krvi, kterou italské zákony u řidičů tolerují, je 0,5 promile.  

Vysvětlení
Téměř každé druhé auto v Itálii má na zádi ve výšce asi 120 - 150 cm (přibližně v místech horní hrany prolisu na poznávací značku) libovolné množství svislých promáčklin. Vysvětlení tohoto "přírodního úkazu" je jednoduché. Itálie doslova přetéká malými městskými skůtry a koly, které mají přesně v této výšce řidítka, občas to za některým autem nedobrzdí a... a Italové už se ani příliš neobtěžují k podobným triviálnostem volat policii.

Dálnice
Italská síť dálnic je velmi rozsáhlá. Vždyť  má také Itálie v jejich stavbě nejdelší tradici (první dálnice na světě - úsek Milano - Laghi).

Protože už za 11 kilometrové překročení rychlosti strhávají policisté dva body (z maximálních 20) + vám naúčtují pokutu minimálně 138 euro, je standardní a opravdu dodržovanou rychlostí na autostrádách stotřicítka/stočtyřicítka. Praxi získanou na českých dálnicích, že jedete-li po dálnici pod 140 patříte k těm nejpomalejším, raději nechte doma. Jenom občas se okolo vás prožene "letec" s ambicemi protlačit se na místo Michaela Schumachera u Ferrari. Pro italského řidiče totiž není ani vlastnictví "nadupaného fára" důvodem k tomu, aby atakoval nadzvukové rychlosti.

A když už budete hodně zlobit a šlapat na plynový pedál, Lamborghini Gallardu, které si italská policie před nedávnem pořídila, stejně neujedete.

Doplňme ještě, že na italských dálnicích je vybíráno mýtné, které rozhodně není nejlevnější. Ovšem při pohledu na kvalitu italské dálnice alespoň řidič tuší, za co platí. Pro spořivějšího řidiče ale není problém najít solidní silnici, kopírující trasu dálnice a šetřit eura na vstup do italských památek.

Značení po italsku
Řidičovi zvyklému na orientační bojové hry na našich komunikacích by italské značení nemělo dělat větší problémy. Občas ale trochu překvapí když vás na křižovatce posílají ukazatele do všech známých světových stran. V tomto případě je základní poučkou: držet se směru nejvýše umístěného ukazatele.

O něco delší praxi vyžaduje zvyknout si na jejich umístění. Je téměř pravidlem, že ukazatele bývají až za křižovatkou.

Italská správa komunikací pravděpodobně nemá v lásce značku označující hlavní silnici. Kupříkladu v okolí Benátek je jich vidět opravdu pomálu a povětšinou umístěných až za odbočkou či křižovatkou - to že jste na hlavní, zjistíte až když ji projedete. O bezpečnost v tomto případě pečuje množství STOPek ve vedlejších ulicích.

Město - mamma mia!
Z místa spolujezdce působí situace v ulicích měst jako neuvěřitelný chaos. Jak už ale bylo řečeno, po chvilce zvykání jsou Italové za volantem velmi čitelní a především, chovají se opravdu gentlemantsky - oproti zvířecím instinktům našich řidičů hotový balzám.

Kruhové objezdy jsou hitem dopravního inženýrství posledních let a Italové je neváhají postavit ani ve středu města. Nejpříjemnějším zjištěním je, že i když se omylem dostanete do čtvrtého vnitřního pruhu "kruháku" (opravdu, i takové v Itálii najdete), víte že se z něj opravdu dostanete na tom výjezdu, na kterém chcete i bez několikerého objíždění. Prostě na něj z jedné ulice vjedete a na výjezdu rovnou vyjedete - plynule, "s očima jak ostříž", ale ihned.

Přestože aut po městech jezdí přibližně tolik jako při ranní Praze, pojem stojící zácpa příliš neznají. Vše se sice odehrává za mnohem menších rychlostí - auto jedoucí pětašedesátkou po městě už je opravdu to z nejrychlejších, dopravní proud se ale stále plynule pohybuje.

Oblíbeným kouskem italských řidičů je "maximální vytěžování jízdní dráhy". Při čekání na zelenou se do jednoho standardního pruhu (max. 3,5 metru) vedle sebe naskládají dvě auta a 1 - 2 motorina. Řekněme si ale také, že této úspornosti odpovídá formát městských aut Italů. S naší octavií jsme v městském provozu patřili k opravdovým obrům.

Á propos křižovatka. Upozorněme, že červenou se především motocyklisté a cyklisté příliš nezabývají - mají-li volno prostě jedou. Dobrý postřeh se vyplatí mít i v tomto případě. Klasická sekvence zelená-oranžová-červená je snad každému držiteli řidičského oprávnění jasná. Horší to už je zpět, Italové se nechtějí zdržovat a proto občas vynechávají oranžovou. Domorodci jsou na akci připraveni s zařazenou jedničkou. Cizinec si tento zvyk osvojí poté, co jej párkrát domácí z křižovatky doslova vyženou troubením - to je pravděpodobně v italské autoškole Lezione numero UNO.

Takže BUON VIAGGIO a štastnou cestu!

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...