Autem po Evropě bez nemilých překvapení

  • 12
Vstup do Evropské unie se samozřejmě promítá i do života českých motoristů. Ve většině případů v kladném smyslu slova. Nadšení se rozhodně nevyplatí přehánět. Záleží také na tom, jak byli motoristé na změny a novinky připraveni.

Stačí občanský průkaz
Na cestu do členských států by nám měl stačit pouze občanský průkaz, ale může se stát, že například španělští policisté mohou mít s rozlišením desítek průkazů všech nově přistoupených členů problémy.

Alespoň pár měsíců je proto lepší mít pas pro jistotu s sebou. Pokud na cestu do unie svěřujete svůj vůz příbuznému či kamarádovi, měli byste ho vybavit úředně ověřeným prohlášením v českém i světovém jazyce (ke stažení ZDE), které potvrzuje skutečnost, že vůz byl řidiči zapůjčen.

Nezletilý potřebuje pas
Posíláte-li nezletilého potomka za hranice, pořiďte mu pas. Cestovní pas zůstává povinný pro člověka, jemuž ještě nebylo patnáct let a který se sám chystá vycestovat například na výměnný pobyt.

"Protože ještě nemá nárok na občanský průkaz, musí svoji totožnost, a tedy i fakt, že je občanem členského státu EU, prokázat cestovním pasem," vysvětluje Petr Vorlíček z tiskového odboru ministerstva vnitra.

Důležité číslo
Univerzální trojčíslí pro krizové situace (hasiči, policie, záchranná služba) platné ve všech státech Evropské unie
:
112

Cesta dětí s rodiči
Pro cestu dítěte s rodiči by teoreticky mělo stačit zapsání potomka do občanského průkazu rodiče (trvá až 30 dnů), zpočátku si je však raději nechte zapsat do cestovního pasu.

V občanském průkazu totiž není uvedeno pohlaví a datum narození dítěte, pouze jeho jméno a rodné číslo, které může být pro cizí úřady nesrozumitelné. Zapsání dítěte do pasu rodiče vyjde na 50 korun, za druhé dítě už zaplatíte rovnou stokorunu. V tomto případě už si alespoň jeden z rodičů musí svůj pas vzít na cestu s sebou.

S výměnou řidičských průkazů nespěchejte
Ministerstvo dopravy zdůrazňuje, že všechny dosud platné řidičské průkazy zůstávají v platnosti i nadále. Řidičské průkazy jednotné pro všechny státy EU v podobě plastové karty se budou vydávat postupně v několika vlnách. 

Nejstarší platná česká řidičská oprávnění vydaná nejpozději v červenci 1964 platí až do konce roku 2007. Kompletní seznam dosud neschválených termínů, dokdy je potřeba si nový průkaz vyřídit, je možné nalézt na internetových stránkách ministerstva dopravy na adrese www.mdcr.cz. Mezinárodní řidičský průkaz není v zemích EU potřeba, plně ho nahradí běžné řidičské oprávnění a o několik let později jednotný průkaz pro všechny země EU.

Zelenou kartu vzít s sebou
U pojištění automobilu vstup do unie nic nového nepřináší. Zelenou kartu, která jednak umožní majiteli automobilu prokázat, že má v pořádku pojištění odpovědnosti za způsobené škody, a jednak umožní vstup a provoz vozidla na území cizího státu bez nutnosti uhradit takzvané hraniční pojištění, většina evropských zemí nevyžaduje.

Výjimku tvoří noví členové, jako je například Estonsko nebo Lotyšsko. Do těchto zemí je potřeba cestovat se zelenou kartou v peněžence.

Nutné cestovní připojištění
Pokud se v důsledku dopravní nehody v EU zraníte, bude vaše ošetření hrazeno z pojistného odváděného v České republice. "Od 1. června bude možné na pobočce zdravotní pojišťovny, u níž je plátce přihlášen, požádat o vydání Evropské karty zdravotního pojištění, kterou se český občan prokáže při ošetření v jiné zemi EU," říká tiskový mluvčí VZP Jiří Suttner.

Nicméně mezinárodní dohoda o ošetření se nevztahuje na převoz pacienta zpět do České republiky či na finanční spoluúčast, která je nejen na západ od našich hranic poměrně běžná. Opět tedy nezbývá než sáhnout po cestovním připojištění.

Vyplatí se zajet pro vůz do zahraničí
Zajet si pro nový automobil například do Polska či na Slovensko se může opravdu vyplatit. Navíc administrativní problémy zde nejsou téměř žádné.

Úřady považují za nový takový vůz, jenž není starší než šest měsíců a nemá najeto více než 6000 kilometrů. "Při dovozu takového automobilu jeho majitel neplatí žádné clo. V České republice pouze zaplatí daň, a to ve výši devatenácti procent," vysvětluje Lenka Códlová z tiskového odboru ministerstva dopravy.

***

Dovoz auta: radost i starost. Čtěte TADY.

***

Výhodný je například nákup Škody Octavia Ambiente s motorem o objemu 1,6 litru, která v Polsku, kde je DPH stejně vysoké jako v Česku, vyjde o více než 70 000 korun levněji. Tyto vozy si bude možné pořizovat i formou leasingu. "Takový případ jsme sice ještě neřešili, ale nevidím důvod, proč by to nešlo," uvedl Milan Vaněcký ze společnosti ČP Leasing.

Nová pravidla při nákupu ojetého vozu
Novinkou je povinnost splnění globální homologace ES. Pokud ojetý vůz tomuto požadavku vyhoví, jeho nový majitel zaplatí dvousetkorunový evidenční poplatek a může začít jezdit. Dovoz starého automobilu bez homologace podle směrnic ES je omezen věkem osmi let.

"Tato auta navíc musí mít doklad o schválení technické způsobilosti, případně jeho ověřenou kopii, vydaný jiným státem. Následně je potřeba, aby vůz prošel kontrolou v české zkušební stanici, tedy pověřené STK, jež ověří, zda splňuje technické požadavky platné v České republice," informuje Lenka Códlová.