Cesta z Průhonic do centra Prahy normálně nezabere moc času. Když vyjedete z obchodní zóny Průhonice - Čestlice, tak na magistrálu k Václavskému náměstí dorazíte ani ne za dvacet minut.
Včera ráno to bylo jinak - řidiči po dálnici D1 a magistrále popojížděli skoro hodinu.
Problémy měli Pražané i na některých dalších místech v hlavním městě - MF DNES to zjistila, když na vlastní kůži testovala dopravu v pražských ulicích v první den po prázdninách.
Vybrala si tři trasy: z Průhonic do centra Prahy, odtud na ruzyňské letiště a pak na Smíchov.
Je půl deváté ráno, po dálnici D1 na šestém kilometru sviští jedno auto za druhým. Míří na Prahu. Sotva však přejedou sjezd na Průhonice, musí prudce brzdit.
Dálnice se beznadějně ucpává, auta stojí ve třech dlouhých hadech za sebou. Není divu, podle odborníků je doprava v metropoli v měsíci září nejhorší za celý rok.
Cyklista by to zvládl třikrát
Trvá to zhruba třicet minut: zařadíte jedničku, pak hned dupnete na brzdu a zase na pár vteřin zařadíte jedničku... A pořád dokola.
První řidiči vytahují mobilní telefony, zřejmě volají do práce, že se opozdí. Za chvíli už telefonuje skoro každý.
V tom okamžiku se z rádia ozývá ženský hlas: "Na prvním kilometru dálnice D1 ve směru na Prahu se v levém jízdním pruhu srazila dvě osobní auta. Nehodu vyšetřuje policie.“
Velká světelná šipka v nejrychlejším pruhu dálnice už z dálky upozorňuje na překážku. Modrá octavia má zmuchlaný celý předek, černý Range Rover vypadá, že vyvázl s několika škrábanci.
"Nic vážného, nikdo se nezranil,“ komentoval později nehodu policista z dálničního oddělení v Mirošovicích. Podobně skončilo včera v hlavním městě jen do patnácté hodiny přes osmdesát dalších dopravních nehod.
Přesto srážka dokázala během několika minut ucpat čtyři kilometry dálnice. Projet je trvalo půl hodiny - cyklista by stejnou vzdálenost zvládl třikrát.
A problémy na cestě do centra nekončí, za další zdržení může ucpaná Jižní spojka, na kterou se snaží dostat další auta z magistrály. Jenže se tam nevejdou, a tak čekají v dlouhé frontě - jen kamionů je tady seřazeno za sebou dvaapadesát. Dál už je silnice průjezdná, kolona se tvoří jen před Nuselským mostem.
Výsledek prvního testu MF DNES: patnáct kilometrů po Praze za padesát minut.
Před půl desátou vyráží redaktorkaMF DNES na další cestu pražskými ulicemi: z Wilsonovy ulice na Ruzyň, což je 12 kilometrů. Přesto jízda trvá pětačtyřicet minut.
Nejhorší je dostat se za Hlávkovým mostem do ulice Veletržní -když na semaforu přeskočí zelená, stačí pokaždé projet jen pár aut, ve frontě jich přitom stojí minimálně třicet. Posunují se po centimetrech. Naprostý chaos panuje na Vítězném náměstí, kruhový objezd je narvaný auty i autobusy. Dále po Evropské už se dá jet normálně, což je příjemná změna. Hustý provoz však nedovolí zrychlit ani na padesát kilometrů v hodině.
Nejklidnější je úsek z Ruzyně na Anděl, který měří 13 kilometrů. Včera dopoledne ho bylo možné projet za 20 minut. Jen v Bělohorské ulici komplikuje jízdu oprava, auta jsou zde svedena do jednoho pruhu. Technická správa komunikací slibuje, že žádnou z letních oprav už nebude protahovat. „Všechny skončí včas,“ tvrdí mluvčí TSK Jana Girgašová.
V září je v metropoli nejhorší cestování "Samozřejmě, že včera byl v ulicích zvýšený provoz, vždyť bylo první pondělí v září, Pražané se vrátili zpět do práce a na obvyklých místech začaly kolony, od kterých jsme si přes prázdniny odvykli,“ prohlásil Ladislav Pivec, ředitel Ústavu dopravního inženýrství. Dá se přesně určit, v kterých měsících v roce je v Praze nejhorší doprava? Jak se liší doprava v Praze o prázdninách a po prázdninách? Je nějaký rozdíl v hustotě dopravy během týdne? Má na dopravu vliv počasí? Dá se v nejbližší době očekávat nějaké zlepšení dopravní situace v Praze?
|
Dopravní servis: doprava.idnes.cz |
|