Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nenastartovali jste? Autobaterii vám zabil mráz, ale může za to horko

aktualizováno 
Zimní období je pro akumulátory kritické. Ke koupi nové baterie se však řidiči většinou rozhodnou, až když mrazy trvají delší dobu nebo jsou opravdu tuhé. Většinou je k výměně akumulátoru donutí až to, že ráno prostě nenastartují.

Autobaterie | foto: Škoda Auto

Když je akumulátor nabitý, zima mu rozhodně nevadí. Pokud ovšem jezdíte převážně krátké trasy, pravidelně ho dobíjejte. Servismani doporučují před zimou nechat překontrolovat jeho stav. Servisy na to mají speciální přístroj, který provede zátěžový test. Ten umí určit, jestli je baterie jen vybitá, nebo opotřebená a zralá na výměnu.

Jak vybrat

Rozměry: Baterie má v autě vyhrazený prostor, do kterého se musí vejít. U některých aut je to opravdu na milimetry. V hobbymarketech a dalších nespecializovaných prodejnách obvykle narazíte na jeden standardní rozměr autobaterie. Výrobci aut ale často používají specifické menší baterie. „Proslavené“ jsou kvůli tomu hlavně asijské automobilky. Často je pak složitější takovou menší baterii sehnat a hlavně bývají výrazně dražší než srovnatelný akumulátor obvyklého rozměru. U aut z Japonska také dejte pozor na orientaci pólů, často je mívají prohozené. Většina aut má kladný pól umístěný vpravo, „Asiaté“ velmi často vlevo. Přívodní kabely k autobaterii bývají akorát dlouhé, nelze tedy pólování otočit.

Napětí: Velikost napětí je u většiny osobních aut 12V. Trabanty mívaly 6V, ale majitelé je často přestavovali na 12V.

Kapacita: Udává, kolik proudu (ampér) baterie umí dodávat za jednotku času. Čím je větší kapacita baterie, tím déle umí živit palubní elektroniku. Pro většinu benzinových motorů stačí kapacita kolem 60Ah. Diesely potřebují asi 70Ah a výš.

Startovací proud: Udává, kolik Ampér je schopna baterie dodat krátkodobě pro startování vozidla. Benzinovým motorům obecně stačí nižší startovací proud než dieselům.

„Když je akumulátor nabitý, nevadí mu ani osmnáct, dvacet stupňů pod nulou,“ říká Petr Semerád, odborník na autobaterie českého zastoupení firmy Bosch.

Dnešní baterie do aut jsou stoprocentně lepší než ty, které jste dostali před patnácti lety do auta z výroby. Ale stále jim vadí stejné věci. Největším zabijákem je teplo. Podle Semeráda jsou nejhorší výjezdy na dovolenou k moři, kde auto stojí čtrnáct dní v horku.

Teplem totiž dochází k velkému samovybíjení, následně k sulfataci desek, které tímto jevem následně ztrácejí kapacitu. Sulfatace je hromadění či usazování síranu olova na povrchu a v pórech aktivního materiálu akumulátorů - olověných elektrodách.

Současné uzavřené motory vydávají více tepla na akumulátory ve vozidlech. „Zatímco před 20 lety nepřesahovaly teploty v motorovém prostoru 50 °C, v současné době často dosahují 100 °C i více,“ uvádí Bosch. Není neobvyklé, že auta mívají akumulátory umístěné mimo motorový prostor. Časté je umístění baterky v kufru z důvodu lepšího vyvážení vozu. Známé jsou tím vozy BMW, ale baterku ve dně kufru má i redakcí dlouhodobě sledovaná Škoda Rapid 1,6 TDI. Některá auta mají autobaterii dokonce pod sedadlem řidiče, takové mají upravenou konstrukci a při nákupu dávejte pozor, aby splňovaly specifikaci pro montáž do interiéru vozidla.

Zima ho dorazí

„To, že horko akumulátoru ublížilo, se bohužel projeví až v zimě, kdy potřebujeme roztočit studený motor, jehož vnitřní odpor je větší než v letních měsících,“ vysvětluje odborník.

Výměna autobaterie

Autobaterie bývají v motorovém prostoru často natěsno. Někdy bývají zakrytované tak, že póly k připojení startovacích kabelů bývají vyvedené zvlášť.

Zima je naopak pro baterii podle Petra Semeráda lepší i proto, že nedochází k velkému samovybíjení. Také pro skladování akumulátorů při dlouhodobé odstávce auta je dobré sucho a chladno (15 až 20 stupňů je ideálních). Nevadí mu ale ani hodnoty hluboko pod nulou. Nabitý akumulátor snese teploty do -50 °C, vybitý může zmrznout již při teplotě lehce pod 0 °C.

Nejproblémovější automobilista je ten, který často startuje, popojíždí jen na malé vzdálenosti a k tomu například zapne vyhřívání sedaček a používá další elektrospotřebiče. Akumulátor se v takových situacích nemá šanci pořádně dobít.

Stále nabito

Pro autobaterii je nejlepší, aby byla stále a co nejvíc nabitá. Pokud se vybila třeba kvůli zapomenutým rozsvíceným světlům, je třeba ji ihned nabít, dříve než začne sulfátovat.

Odběr zvyšují komfortní spotřebiče, hlavně ty, které vyhřívají a chladí (nezávislé topení, ventilace, klimatizace, vyhřívaní sedaček, oken, světla). Snížení teploty způsobuje tuhnutí oleje v motoru a převodovce. Zvětšují se tak vnitřní odpory, které musí startér při startu překonat, a tím roste odběr proudu z baterie. Při poklesu pod nulu tak musí na roztočení motoru baterka vydat až násobně víc energie.

Akumulátor a zima

Kapacita zcela nabité baterie:

  • 100% kapacita při teplotě +25°C
  • 80% kapacita při teplotě 0°C
  • 70% kapacita při teplotě -10°C
  • 60% kapacita při teplotě -25°C

Kapacita baterií částečně vybitých se s poklesem teploty proporčně snižuje. Stejné to je i se startovacím výkonem zcela nabité baterie:

  • 100% startovacího výkonu při teplotě +25°C
  • 65% startovacího výkonu při teplotě 0°C
  • 40% startovacího výkonu při teplotě -18°C

I bezúdržbové někdy potřebují nabít

Moderní akumulátory jsou bezúdržbové. Ve víku mají sice uzávěry pro jednotlivé články, které jsou překryty přelepem, ale ten nesmí být za žádných okolností stržen.

„Akumulátoru kromě tepla hodně škodí i nečinnost,“ připomíná Petr Semerád. Typicky víkendoví jezdci by měli nabití kontrolovat častěji, pokud jezdíte opravdu málo, sežeňte si takzvanou udržovací nabíječku, kterou můžete mít připojenou trvale.

Vyvarujte se úplnému „hlubokému“ vybití baterie, lehce pak může dojít k trvalému poškození. Pokud baterie není používána, zcela ji nabijte a pak alespoň jednou za tři měsíce. Pokud se s vozem jezdí zřídka, nabijte ji alespoň jednou za měsíc.

Baterku ničí zanedbaný servis

Mezi lidmi se povídá, že nejkvalitnější je akumulátor, který dostane auto z výroby. Každý další vydrží kratší dobu. Důvod bývá jiný, postupem času se na autě projevují závady, které narušují elektroinstalaci, ta je navíc u moderních aut stále rozsáhlejší a složitější.

Závady jsou v naprosté většině případů zapříčiněny špatnou údržbou. Akumulátor se často dostatečně nenabíjí, nebo naopak přebíjí. Nebo máte závadu na elektroinstalaci. Ta se snadno odhalí na pravidelné servisní prohlídce, pokud na ně jezdíte. Pokud ne, nechte si auto zkontrolovat alespoň sezonně, většina automobilek navíc před sezonou láká na lepší ceny. „Servisy Škoda nabízejí zákazníkům zimní a jarní servisní akce s důkladnou předsezonní prohlídkou. Ta zimní zahrnuje mimo jiné diagnostiku případných problémů s elektrickou výstrojí vozu a zátěžový test baterie s výpisem stavu,“ říká Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škoda Auto Česká republika.

Test autobaterie

Autoservisy mají speciální přístroj pro zátěžový test autobaterie.

Pokud vám tedy baterie „umře“, nechte si v servisu také proměřit dobíjení. Co se jeví jako nefunkční baterie, může být totiž ve skutečnosti problém v elektrickém systému vozidla a právě vada na dobíjení (alternátoru) je velmi obvyklým problémem.

Nechte ho proměřit

Velmi důležitým faktorem je také skladování autobaterií. Výrobci a autorizované servisy samozřejmě pečlivě dodržují podmínky skladování, u obchodníků, benzinek a hobbymarketů tuto jistotu rozhodně mít nemůžete.

Fotogalerie

Když akumulátor kupujete, nechte si od prodejce změřit nabití. Když je nabitý pod 70 procent (u dvanáctivoltových baterií pod 12,4 V), zvažte jeho nákup. A všímejte si taky, kde ho v prodejně skladovali. Nejhorší jsou ty, které mají prodejci vystaveny u benzinek venku na stojanu a řeknou vám, že si ho můžete rovnou vzít, takové akumulátory, které se „vaří“ na letním slunci, dlouhý život nečeká.

Nechte si poradit

Servisy i prodejci autobaterií mají speciální katalogy, které poradí, pokud nevíte, jak vybrat. Pro starší auto s nižšími energetickými nároky nemá smysl si v dobré víře kupovat „to nejlepší“, například gelové baterie určené pro moderní auta vybavená start/stop systémy nemají rády kolísání dobíjecího proudu od unaveného alternátoru. Pokud chcete pro své starší auto dobrou kvalitu, nabízejí i autorizované servisy baterky pro starší modely za přijatelné peníze. Na staré škodovky vyjde taková baterka na patnáct stovek.

A platí to i naopak: moderní auta s chytrými alternátory, které umí rekuperovat energii při brzdění a odpojují se, aby nezatěžovaly motor (a šetřily tak palivo), mají jiné nároky na autobaterie. Například právě auta vybavená start/stop systémem vypínajícím motor vyžadují akumulátory s vysokou odolností vůči cyklickému zatížení. Naopak obyčejnou baterku od benzinky brzy zničí. V tomto případě je tedy rozhodně lepší zajet pro radu a doporučení do značkové dílny.

„Startovací baterie vozu je pro bezproblémový zimní provoz naprosto klíčová věc. Originálním bezúdržbovým akumulátorům Volkswagen s minimální mírou samovybíjení nechybí ukazatel stavu nabití a cenou jsou prakticky na úrovni aftermarketových produktů. Navíc jsou k dispozici i v levnějším provedení Economy, určené pro vozy starší 5 let,“ uvádí Jan Špinar s Porsche Česká republika.





Nejčtenější

Fiamma Breschi
Čtení pro ženy: Enzo Ferrari dobýval svou životní lásku 30 let. Marně

Získal snad všechno, co si umanul, jen ženu svého srdce nikdy nedobyl. Dáma jménem Fiamma Breschi byla jednou z osobností v pozadí Scuderie Ferrari Formule 1....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Ještě kožený volant. Po nasazení airbagu zbývá zacvaknout středový kryt
Ukliďte si v autě, volant je špinavější než záchodové prkénko

Obecně se ví, že interiér vozu není zrovna nejčistší místo, ve kterém se pohybujeme. Nová studie specialistů čištění aut to potvrzuje. Automobil je zamořený...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Soumrak dieselů přichází. V Evropě už jejich podíl klesl pod polovinu

Rok a půl po vypuknutí aféry Dieselgate výrazně klesá v Evropě zájem o naftové motory. Poprvé jejich podíl v nových registracích klesl pod 50 procent.   celý článek

Triumph Bonneville Street Cup
Žlutý sršeň Triumph Street Cup ponouká k lumpárnám

Tradiční výrobce motocyklů z Velké Británie poslal do světa další hodně nabroušený café-racer. Triumph Street Cup je jedním ze strojů rozvinuté rodiny mašin se...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Citigo
Jednoduché způsoby, jak zjistit, že auto není v kondici

Včasné zjištění závady u auta může ušetřit nemalé peníze. Pokud totiž některé odhalíte příliš pozdě, spustí se řetězec dalších problémů a cena opravy pak roste...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat
Nákup nového auta: prodejci nabízejí plnou nádrž i vyřizování na úřadech

Přestože prodeje nových aut i v Česku stále rostou (loni se jich prodalo přes čtvrt milionu), stále je dost těch, kteří si nikdy nový vůz nekoupí. Jak to...  celý článek

Autobaterie
Tahák do auta: zapojení startovacích kabelů

Nízké teploty znamenají vyšší zátěž pro autobaterii. Ta se při krátké cestě městem nestihne pořádně dobít a problém je na světě. Jak byste měli správně oživit...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.