Klimatizace v autě se pomalu stává standardem

Klimatizace v autě se pomalu stává standardem | foto: Mazda

Auto bez klimatizace? Teď skoro neprodejné

  • 371
Lidí, kteří vystoupí v parných dnech ze svého auta se zpocenými zády a zařeknou se, že jejich příští auto bude mít rozhodně klimatizaci, přibývá.

Letošní parné léto podle odborníků výrazně zvýšilo poptávku po automobilech s klimatizací. Platí to nejenom u nových vozů, ale také u ojetin.

Naopak ten, kdo prodává svůj ojetý vůz bez klimatizace, musí počítat s tím, že cena bude v těchto měsících o dost nižší, než jakou by dostal na jaře.

"Snažím se prodat svoji dobře udržovanou octavii. Nasadil jsem, myslím, docela výhodnou cenu, ale auto je bohužel bez klimatizace. Projel jsem několik autobazarů, ale všude mi říkají, že musím ještě s cenou níž, protože auto bez klimatizace se teď prodává opravdu hodně špatně,“ říká Lukáš Polášek z Kopřivnice Vlčovic.

Za dobře udržovanou naftovou octavii chtěl původně sto padesát tisíc korun, ale už je na sto čtyřiceti a stejně se mu ji nedaří prodat. A proč se jí chce zbavit? "No, já chci taky auto s klimatizací,“ říká Lukáš Polášek.

"Toto extrémně teplé léto opravdu zájem o klimatizaci zvýšilo,“ říká prodejce vozů ostravské společnosti Autocentrála Jiří Zlotý. Do Autocentrály přišlo v minulých týdnech prodat své vozy několik zákazníků, kteří shánějí nový vůz s klimatizací.

"Někteří prodali zpět i opravdu zánovní automobily, které ještě mohly dobře sloužit, a proto byl jejich prodej ztrátový. Ale klimatizace je prostě letos tahák,“ říká prodejce Jiří Zlotý.

"Naše autocentra zaznamenala enormní poptávku po všech vozech s klimatizací, prodeje těchto aut se zvedly o více než 35 % a poptávka stále roste, “ uvedl ředitel prodeje AAA AUTO Matyáš Kořínek a dodal, že horké léto učinilo z obvykle klidného prázdninového období žhavou prodejní sezónu.

Podle odborníků již zákazníci při koupi nových vozů začínají považovat klimatizaci za standard.

"Například u octavií už je klimatizace automaticky, ale zákazníci už ji požadují takřka automaticky i u fabií. Továrna se proto snaží vozy s takovou výbavou nejrůznějšími způsoby zvýhodňovat,“ říká prodejce Autocentrály Jiří Zlotý.

Zlotý tvrdí, že mnohem více jdou také na odbyt ojeté automobily, které také Autocentrála nabízí.

"Pokud nabízíme dva ojeté vozy zhruba stejné kvality, tak ten s klimatizací je okamžitě pryč.“ Podobnou zkušenost zažívají také pracovníci autobazaru Autocentrum Sitta v Mošnově.

"Obecně se dá říci, že zájem o vozy s klimatizací roste už několik posledních let. Ale toto parné léto ten zájem ještě o dost zvýšilo,“ říká manažer Autocentra Sitta Tomáš Břežný.

Manažer tvrdí, že o automobily s klimatizací mají zájem především mladší zákazníci, ti starší se ještě dokážou smířit s vozem bez klimatizace. "Stále častěji se zákazníci na klimatizaci ptají a požadují ji jako standard. To také znamená, že ceny vozů bez klimatizace se budou dále snižovat,“ říká Tomáš Břežný.

Klimatizace také již není zdaleka tak nedostupná, jako tomu bylo před lety. Mnohé automobilky nabízejí klimatizaci zdarma nebo ve výhodných balíčcích slev, také doplnění klimatizační náplně už dávno není tak drahé, jako tomu bylo někdy před pěti lety.

"Například podnikatelé se již pro klimatizaci rozhodují automaticky. Ono asi nepůsobí moc dobře, když přijedou někam na jednání a vystoupí z auta se zpocenými zády,“ říká Tomáš Břežný.

Odborníci však varují, že klimatizace může být při nesprávném používání také nebezpečná zdraví.

Pokud je například venku pětatřicet stupňů ve stínu, pak by si řidič měl klimatizaci nastavit optimálně na osmadvacet stupňů. Velké teplotní rozdíly totiž hrozí nachlazením.