Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto, které jezdí bez řidiče, bouralo. Může za to řidič

aktualizováno 
Na auta bez řidičů si budeme muset začít zvykat. Vozy vybavené speciálním softwarem a kamerami, které za volantem nahradí člověka, mají za sebou týdny testování a v jednom americkém státě si už dokonce vyžádaly i změnu dopravních předpisů.

Bezpilotní Toyota Prius firmy Google | foto: chrisescars.com

Pokusné Toyoty Prius od firmy Google brázdí silnice už několik měsíců a mají za sebou téměř půl milionu kilometrů najetých v ostrém silničním provozu. Auta vybavená videokamerami, radarovými senzory a měřícími lasery využívají  pro orientaci a navigaci podrobné mapy, které vznikají při projektech Google Maps a Street View. Více o této unikátní technologii si přečtěte ZDE.

Vozy bez řidičů nejsou jen pouhým testem nebo rozmarem pološílených profesorů. Svoji konkurenceschopnost prokázaly v hustém provozu San Francisca nebo Las Vegas a zdárně si vedly i ve tmě.

Počítač nehodu nezpůsobil

Ne každému jsou ale vozy bez řidičů po chuti. Když se objevily informace o nehodě Toyoty Prius patřící právě Googlu, byl to pro mnohé skeptiky důvod k radosti. Kolem nehody se navíc vynořily protichůdné informace.

Google - auto bez řidiče

Podle jednoho z očitých svědků totiž nehodu způsobila právě toyota a selhání vozidla odneslo hned pět aut, z nichž tři patřila Googlu. Firma okamžitě zareagovala a v oficiálním vyjádření sice nehodu potvrdila, ale podle ní šlo jen o menší kolizi dvou automobilů.

A navíc tvrdí, že bezpilotní prius byl ve chvíli nehody ovládán skutečným řidičem a ne počítačovým softwarem. Pokud má Google pravdu, zůstává její systém po více než půl milionu kilometrů stále bez nehody.

I přes tento incident si ale americký gigant připsal už dříve obrovský triumf. Sebevědomému Googlu, který je na výsledky testů patřičně hrdý, se totiž podařilo přesvědčit zákonodárce ve státě Nevada, aby oficiálně povolili provoz vozidel bez řidičů na silnicích.

Po měsících intenzivního lobbingu tak mají vzniknout nová pravidla a opatření, která budou provoz těchto aut regulovat. Prakticky to znamená, že Američané musí s bezpilotními automobily na silnicích počítat už v hodně blízké budoucnosti.

Rychlejší než člověk

Americké firmě ale roste významný konkurent v Číně. Bezpilotní sedan s názvem Hongqi HQ3  je stejně jako jeho americký kolega vybavený softwarem a kamerami, ale na rozdíl od něj nepoužívá při jízdě údaje z GPS.

A už má za sebou také první testovací jízdu v silničním provozu. Trasu mezi dvěma provinciemi dlouhou 248 km zvládl za 3 hodiny a dvacet minut při průměrné rychlosti 87 km/h. Jeho největší síla pak spočívá v reakční době. Zatímco člověk potřebuje ke správnému rozhodnutí 500 milisekund, čínskému sedanu k tomu stačí sotva desetina (40 milisekund).

Vůz je majetkem čínské vojenské univerzity (National University of Defense Technology) a své okolí sleduje s pomocí dvou kamer a laseru. S pomocí senzorů dokáže reagovat na rychlostní limity, sledovat okolní provoz a s jistotou zastaví i před nečekanou překážkou.

I když oba vozy využívají na první pohled stejnou technologii a v testech vykazují podobné výsledky, předpokládá se, že technické a finanční zázemí Googlu bude posouvat Američany o krok napřed. Úspěch ale už teď slaví obě země.

Autor:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.