Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto, které se neporouchá: německé nebo mazda

  14:40aktualizováno  17:16
Nepatří návštěvy servisů k vašim zálibám? Kupte si mazdu nebo porsche. Přetrvávající nadvládu japonských a německých aut potvrzují nejčerstvější statistiky stanic technické kontroly TÜV. Škodovky si polepšily. Naopak, pokud vám stojí v garáži Kia Carnival nebo Renault Laguna, pravděpodobně si už se svým servismanem tykáte.

Královské třídě aut do tří let věku vévodí duo mazd. "Nejmladší kategorii přikládá TÜV velkou váhu, právě v ní se objevují nové modely automobilek," vysvětluje Gunter Dettelman, automobilový expert německého TÜV SÜD.

Mezi 25 modely, které ovládly prvních pět míst pěti hodnocených kategorií, je 14 německých a 12 japonských vozů. Nejlepší je Mazda 3 s 1,2 procenta závažných závad, následuje Mazda 2 s 1,4 %. O třetí místo se dělí VW Golf a Ford Fusion (2,2 %).

Škoda Octavia je společně s Audi TT a Smartem Fortwo na 35. místě s 3,8 procenta závad. Což je ve srovnání s loňským 52. místem (5,5 %) výrazné zlepšení. Fabia skončila na 49. místě (4,3 % závažných závad). Superb je na příčce 68 s pěti procenty závad, které mohou znamenat nebezpečí.

Na opačném konci tabulky skončila Kia Carnival s 19,7 % závad. O málo lépe si vedl Chrysler PT Cruiser. Carnival, stejně jako čtvrtá od konce laguna, se na chvostu tabulek TÜV objevují pravidelně.

popisek VÝSLEDKY
STATISTIKA TÜV REPORT

Ke "králům" dalších kategorií patří Porsche 911 a Boxster nebo Toyota RAV4. Propadlíky pak doplňují Renault Twingo, Alfa Romeo 145/146 nebo Chrysler Voyager.

Ve všech věkových třídách jsou na předních místech hojně zastoupeny následující značky: Toyota desetkrát, Porsche devětkrát, Mercedes osmkrát, Mazda a Subaru sedmkrát a Ford a Honda dvakrát.

"Němci začali pečovat o svá auta a jezdí s nimi pravidelně do servisu," říká Gunter Dettelman z německého TÜV SÜD. "Stále ale jezdí také auta, která znamenají nebezpečí. Mají neočividné, ale závažné defekty na brzdách, podvozku..."

"Pět procent nehod, při kterých dochází ke zraněním, má na svědomí špatný technický stav vozidel," dodává odborník TÜV SÜD Auto service.

Zlepšování kvality výroby ilustruje příkladem Oleg Spružina, šéf českého TÜV SÜD Auto CZ: "Ford Fusion, který byl loni v královské kategorii druhý se 2,6 procenty závažných závad, by letos se stejným výsledkem byl až 13."

Na argument, že Porsche 911 jeho majitel opečovává a vyjíždí s ním pouze párkrát do roka na víkendový výlet a naopak Renault Laguna je v provozu každý den, Dettelman namítá, že se na předních místech umísťují také modely, které slouží každodenně jako rodinná auta a takovým množstvím poruch stejně netrpí. Příkladem může být Toyota RAV4 - vítězná mezi auty stáří 6 - 7 let.

"Zdá se, že řidiči berou údržbu svých vozů vážněji. Kromě toho se u nových vozidel snížila poruchovost," vysvětluje Oleg Spružina z TÜV SÜD Auto CZ.

Gunter Dettelman, automobilový expert TÜV, vysvětluje: "Statistiky vycházejí z údajů, které přijdou ze stanic technické kontroly. Data pocházejí ze sedmi milionů technických kontrol, které proběhly na všech pracovištích v Německu."

Tabulky TÜV reportu byly sestaveny  na základě analýzy 50 procent z nich, což je stále velmi dobrý statistický vzorek. Do přehledu se dostalo 194 modelů aut, která se na kontrolu dostavila v alespoň deseti tisícovkách exemplářů v období od června 2006 do června 2007. "Technickou kontrolou musejí procházet nová osobní auta po třech letech a následně každé dva roky," říká Dettelman.

TÜV report pomáhá při rozhodování o koupi ojetiny. Gunter Dettelman ovšem dodává, že je také vodítkem pro automobilky při zlepšování kvality výroby.

Technici německých zkušeben dělí závady na lehké, vážné a nebezpečné. Ze statistik vyplývá, že 0,3 procenta z 55 milionů aut, která se pohybují na německých silnicích, trpí poslední kategorií závad, které mohou znamenat nebezpečí nejen pro řidiče, ale i pro ostatní účastníky provozu.

Na německých stanicích technické kontroly sledují víc než 100 kontrolních bodů. Statistiky zajímají čtyři základní oblasti auta: výfuková soustava, podvozek, osvětlení a brzdy.

Téměř polovina aut, která dorazila na technickou, měla nějakou závadu. 15,7 procenta jí neprošlo a muselo do servisu (loni to bylo 18,5 procenta). 33,5 % aut si odváželo poučení, že trpí lehkými nedostatky.

Průměrně trápí 2-3letá auta 4,8 % závažných závad. V kategorii osmi- až devítiletých je to ale už 18,1 procenta, v loňském roce to bylo 21,6 %. "Stejně pozitivní trend vývoje lze vysledovat i v dalších kategoriích," říká Dettelman.

Všímá si také častých problémů se světly. V kategorii 10 - 11letých aut má problémy se světly čtvrtina aut, u nejmladších vozů je to 7,9 procenta.

Autor:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.