Auto lze chránit za pár set korun i za desetitisíce

- Zabezpečení automobilu proti krádeži má odpovídat především jeho aktuální hodnotě a míře rizika, že bude odcizen. Pro standardní situace,kdy nehrozí zvýšené riziko krádeže,sestavili odborníci pro inspiraci motoristů modelové návrhy zabezpečení různých automobilů.
Zabezpečení automobilu proti krádeži má odpovídat především jeho aktuální hodnotě a míře rizika, že bude odcizen. Pro standardní situace,kdy nehrozí zvýšené riziko krádeže,sestavili odborníci pro inspiraci motoristů modelové návrhy zabezpečení různých automobilů.

ŠKODA 120 NEBO VAZ 2105 vyrobený kolem roku 1988 a v současné hodnotě zhruba 30 000 korun

Takový vůz zloději vyhledávají hlavně k rozebrání na náhradní díly. Experti se shodli, že k zajištění stačí to nejjednodušší, co je na trhu. »Radím páku na volant nebo na spojku asi za 350 korun a k tomu tajný vypínač, který lze i s montáží pořídit za tři stovky. Místo vypínače mohou skromnější řidiči vyndávat z parkujícího auta kabel cívky,« upřesnil Michal Roček.

VOLKSWAGEN GOLF III z roku 1991 v ceně asi 80 000 korun

Krade se k rozebrání na díly nebo pro změnu identity s využitím jiných dokladů. »Zajištění bych sestavil z páky zamykající volant či spojku za 350 korun, bezpečnostního kódování skel s určením země původu (značka CZ) a policejní registrací za 800 až 1400 korun a z alarm u PULS CA-O1 za 3400 korun. Je to nejlevnější zařízení tuzemské výroby, které střeží otevření dveří a kapot a lze doplnit o přídavné senzory,« uvedl Michal Roček. Jaroslav Bartoň by raději vsadil na dálkově ovládaný alarm CA 10 REX, který je o tisícovku dražší.

ŠKODA FELICIA roku výroby 1994 v hodnotě 130 000 korun

Patří k nejkradenějším osobním autům. Michal Roček to vysvětluje tím, že odcizené Felicie často dostávají čísla z bouraných vozů, mnohdy jsou zdrojem náhradních dílů. »Imobilizér se montuje sériově, ale je snadno překonatelný. Proto bych auto zajistil ještě mechanismem k zamykání ruční brzdy s řadicí pákou za 500 až 900 korun a kódováním skel s policejní registrací za 800 až 1400 korun,« pokračoval Michal Roček. »Z imobilizérů bych přidal Clifford 2P za 4500 korun, bezporuchové zařízení, které v autě blokuje dva okruhy. To vše bych doplnil ještě blikající LED-diodou, která stojí 60 korun a červeným blikáním imituje mnohem dražší alarm.« Martin Pajer by naopak druhý imobilizér nepřidával. »Raději bych investoval 6000 korun do zamykání řadicí páky,« prohlásil. Jaroslav Bartoň by volil tuzemský tříokruhový imobilizér CA-322 Akcent, který má dálkové ovládání centrálního zamykání a stojí 4000 korun. »Ale do vozů od Škody Felicie výš už doporučuji CA-320 Akcent za 6000 korun, opravdu komfortní a se zahraniční technikou naprosto srovnatelný dálkově ovládaný autoalarm s vestavěným ultrazvukovým snímačem a víceokruhovým imobilizérem. Jedná se o nejprodávanější zařízení svého druhu v tuzemsku,« konstatoval Jaroslav Bartoň.

FORD MONDEO z roku 1996 v ceně kolem 250 000 korun

Zloději vyhledávají vůz hlavně pro vývoz do zahraničí. »Doporučuji zamykání pedálů za 1600 korun, kódování skel CZ s registrací u Policie České republiky za 800 až 1400 korun a k tomu autoalarm Viper CS 820 asijské výroby za 4900 korun,« sdělil Michal Roček. »Jedná se o dálkově ovládané zařízení s jednookruhovou blokací a s možností dalších funkcí.« Jaroslav Bartoň by se i v tomto případě při volbě autoalarm u rozhodl pro tuzemský CA-320 Akcent za 6000 korun. »A kdyby motorista chtěl ušetřit, tak může vzít o 1000 korun levnější CA-321, který je bez ultrazvukového a otřesového snímače,a nehlídá tedy interiér vozu,« poradil Jaroslav Bartoň. Martin Pajer navrhl dvě cesty: »V prvním případě bych kombinoval zamykání řadicí páky za 6000 korun s autoalarmem CA-32O Akcent za dalších 6000 korun. U pojištěného auta bych už ale uvažoval o jednodušším z monitorovacích a vyhledávacích systémů Sherlog Lite za 15 000 korun. Je to sice dražší, ale na druhé straně lze na pojištění ušetřit až 70 procent,« informoval.

FIAT BRAVA ročníku výroby 1999 asi za 380 000 korun

Krade se rovněž většinou pro zákazníky v cizině. »V tomto případě bych vsadil na pákové zamykání volantu a na kódování skel CZ s registrací u policie za 800 až 1400 korun. K tomu bych vůz vybavil autoalarmem Meta M870A za 8900 korun. Chybět by neměl ani imobilizér - doporučuji už zmíněný Clifford 2P za 4500 korun,« vypočítal Michal Roček.

MERCEDES S 350 TD z roku 1994 a v ceně 650 000 korun

Zajímá zpravidla specializované zlodějské skupiny, které pracují zejména na objednávku. Předem tipují parkování auta a zvyky majitele,není vyloučeno přepadení, aby získali ovladače alarm u a klíčky. Michal Roček by takový vůz jistil kódováním skel CZ s policejní registrací a alarmem Bridge Cobra za 10 900 korun nebo Concept 60 za 15 000 korun. »Oba typy patří ke špičce - Concept 60 dokonce dává po otevření dveří a nastartování motoru řidiči blikáním nebo pípáním signál, že při prvním zabrždění vypne motor, pokud z přepínače na palubní desce nedostane signál, který zná jen povolaný člověk. Mohou to být například dvě přepnutí vlevo a tři vpravo. Dál bych pořídil pager,který je připojen k alarm u a majiteli dává na 300 až 1000 metrů signál o napadení vozu, a o tříokruhový imobilizér Clifford 3P,« navrhl Michal Roček. Jaroslav Bartoň by se opět nebál použít se zahraniční technikou srovnatelný tuzemský autoalarm CA-320 Akcent za 6000 korun. »Ale také bych ho doplnil o pager v ceně od 2400 korun,« dodal. Martin Pajer rovněž doporučil tuzemský autoalarm CA-320 Akcent. »Nic lepšího vlastně není. K tomu radím Sherlog Standart za 28 000 korun, za jehož použití je až sedmdesátiprocentní sleva na pojistném vozu,« připomněl Martin Pajer.

VŠECHNA AUTA v hodnotě nad 700 000 korun

Nikdy je nekradou náhodní zloději, nýbrž specialisti pracující na objednávku, která obvykle zahrnuje i barvu, rok výroby a typ motoru. Boj s nimi je tvrdý a odborníci se shodují, že zabezpečení takových vozů stojí v celém souboru zahrnujícím kódování skel, špičkový imobilizér i alarm také nejmodernější vyhledávací a monitorovací systémy až 80 000 korun.

Příště zodpovíme dotazy čtenářů k zabezpečení automobilů

Tým oborníků, kteří pro redakci zpracovali návrhy zabezpečení různých osobních automobilů, tvořil ředitel významné pražské firmy zaměřené na prověrky původu vozidel a jejich zabezpečení Martin Pajer, vedoucí obchodního úseku nejvýznamnější tuzemské firmy vyrábějící autoalarmy Jaroslav Bartoň a Michal Roček, představitel pražské společnosti, která se zabývá bezpečnostní identifikací motorových vozidel.
(hč)

Mechanismus k zamykání řadící páky doporučují experti v kombinaci s kódování skel.