Auto může být po útoku kroupami jako nové, oprava ale bude drahá a dlouhá

  • 3
Po krupobití, které se prohnalo nad Českem začátkem týdne, má mnoho aut karoserii důlkovatou jako golfový míček. Tomu prohlubně vylepšují aerodynamiku, karoserie auta ale má být rovná. A mnohdy nepřízeň počasí odnesly nejen plechy. Počítejte s tím, že oprava bude drahá a hlavně budete čekat dlouho.

Co s autem poničeným krupobitím? Škody, které kroupy způsobily, se většinou nehradí z povinného ručení. Výjimkou je, pokud máte v povinném ručení pojištění proti živelným pohromám (více o pojistkách proti kroupám čtěte ZDE). O náhradu škody mohou žádat ti, kdo mají havarijní pojištění nebo pojištění přírodních rizik.

Kroupy, které poničily auta na pražském ChodověKroupy, které poničily auta na pražském Chodově

Kroupy, které poničily auta na pražském Chodově

Majitelé aut s dobrou pojistkou tedy nechají škody ohodnotit a zdokumentovat technikem a odvezou ho do servisu. O víc se nestarají. Hůře pojištěné a méně movité čeká běhání, shánění a hlavně nemalé investice.

Na karoserie nových aut lze použít neinvazivní metodu opravy karosářských dílů PDR. Šikovný autoklempíř tak umí vyrovnat důlky bez zásahu do karoserie a poškození laku.

Auto po krupobití

Jenže tuto proceduru se vyplatí použít u aut mladších. Je vcelku drahá a u starších aut, která mají "vytvrdlý" lak, je tento způsob narovnávání plechů náročnější. Specialisté, kteří metodu označovanou jako PDR (Paintless Dent Repair) umí, mají teď hodně napilno. U některých budete čekat na opravu až šest týdnů. Za vyrovnání jednoho důlku vybírají firmy, které se na PDR specializují, kolem tisícovky. Ceny větších oprav jsou vždy na dohodě. Oprava celého kroupami potlučeného auta vyjde od třiceti tisíc výš. Je tedy otázkou, zda se u starých aut vyplatí.

povinné ručení na kroupy nestačí

Je třeba mít havarijní pojistku - čtěte ZDE

Při použití PDR technik vytlačuje deformace ze spodní strany dílu karoserie. Má na to speciální háky z oceli s různým zakřivením, kterými se dostane i do zdánlivě nepřístupných skulin. Vytlačit plech zpátky jde na velkých plochách, na místech, ke kterým se nedostane zevnitř, se naopak plech "vytahuje". Speciálním lepidlem se na místo přichytí jakási přísavka a zvláštním přípravkem se promáčklina vyrovná. Na závěr se ještě zvláštním trnem zahladí výstupky, které vznikly po rovnání. Potíž ale čeká v případě, že je v poškozeném místě hrana, promáčklina má ostré okraje nebo je v daném místě narušený lak (poškrábaný, prasklý). V tom případě je třeba místo vybrousit, zatmelit a přelakovat.

Auto po krupobití

Zkuste vrakoviště

Když vaše auto už něco pamatuje, bude oprava náročnější. Kapotu a další plechy je asi nejjednodušší vyměnit. Pokud nechcete nebo nemůžete investovat do originálních nových náhradních dílů, můžete zkusit díly z druhovýroby. U těch ale počítejte s tím, že už nebudou tak kvalitní. Zkusit můžete štěstí i na internetu a skoro určitě pořídíte na vrakovištích. Tam se také můžete poohlédnout po různých plastových součástkách, zrcátkách nebo světlech, které kroupy také ničily. Při shánění mezi použitými díly můžete zkoušet štěstí a hledat díl ve "své" barvě, čímž ušetříte za lakování.

Auto po krupobití

Pokud neseženete díly v jednotném odstínu můžete se namísto lakování obrátit na firmy oblékající auta do samolepících fólií. Převlek auta se dá pořídit od nějakých 15 až 20 tisíc.

Velké kroupy dokázaly i rozbít okna aut. Na obvyklé modely běžných značek je specializované firmy mají skladem. Výměna skel zabere maximálně půlden. I u specialistů na autookna jsou ale teď návaly, takže budete muset počkat, než na vás přijde řada.