Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto může i vám zacvičit se zdravím

  16:06aktualizováno  16:06
Představa, že dopravní nehoda je tím nejhorším, čím se vám jízda v automobilu může podepsat na zdraví, je mylná. Zdraví si lze v autě ničit i dlouhodobě systematicky. A dobrovolně. Zatímco dopravní nehody v České republice znamenají úhonu na zdraví ročně pro desítky tisíc osob, statisíců se týká dlouhodobě negativně působící vlivy jízdy v autě.
Páteř

Možná že i vám se to s příchodem jara přihodilo. Zase po čase se vám ozvala záda... přesněji řečeno bolesti v kříži. Jen málokdo si připustí, že velice nepříjemný neduh bude nějak souviset s automobilem. A přece tu může být souvislost zcela přímá - přes zimu jste jezdili méně, teď už zase pravidelně namáháte tělo poněkud netypickým posezem za volantem. "Nejčastější problémy řidičů souvisí s pohybovým ústrojím," říká Miloslava Hartmanová, praktická lékařka z Prahy-Vršovic. Má pro své tvrzení pádné argumenty již dlouho se stará o zdraví profesionálních řidičů z velkého pražského závodu automobilové dopravy. Samozřejmě lze oponovat, že ten, kdo sedí denně za volantem třeba půl dne, na tom bude hůř než vy, když jezdíte autem jen do práce, trochu referentským a pak o víkendu. Jenomže problém je v tom, že některé zdravotní problémy mohou narůstat pomalu, ale jistě jako milimetry na krápníku. A tak profesionální řidič začne trpět "na záda" už třeba za dva tři roky za volantem, zatímco na vás to přijde po deseti patnácti letech. Ale přijde. "Chápu sice, že mnozí chlapi by se před kolegy v práci styděli, kdyby si měli pár minut o přestávce rozhýbat tělo několika cviky, které uvolní nerovnoměrně namáhané svalové partie i páteř," říká doktorka Hartmanová, "ale ono skutečně nic lepšího než alespoň nejjednodušší rehabilitační cvik zatím neexistuje. A když už tedy ne během směny, pak aspoň pár minut ráno a večer."

Vysoký tlak

Příčinnou souvislost "hexenšusu", bolestí od krční páteře a kloubních komplikací ve vztahu k nesprávnému sezení v autě, to ještě dokážeme pochopit. Proto je ostatně tak důležitá volba správného sezení v autě. Ovšem druhému nejobvyklejšímu problému, jak se promítá svou četností v ordinaci Miloslavy Hartmanové, asi už budeme rozumět méně... "Hodně řidičů trpí na hypertenzi neboli vysoký tlak," uvádí praktická lékařka. "Ona ta souvislost je poněkud složitější než v prvém případě. Je dána celým souborem vlivů, které na řidiče působí. Ze všech nejmarkantnější je nesprávná životospráva v kombinaci se stálým stresovým prostředím, ve kterém se řidič většinu své pracovní doby pohybuje. U profesionálů - a teď mám na mysli především ty, kteří jezdí v malých soukromých podnicích je to samozřejmě ještě podstatně umocněno i strachem o udržení zaměstnání. Řidičů je dost, moc placeni zpravidla nejsou, a tak honí hodiny za volantem bez ohledu na potřebu pořádného odpočinku a spánku." Vy si asi takové stakilometrové šňůry ordinujete zpravidla jen při cestě na dovolenou k moři. Ale pokud máte k vyššímu tlaku dispozice, můžete si docela dobře zatápět pod pekelným kotlíkem průšvihů pravidelně už tím, že si nedokážete odpustit odjezdy na chaty a chalupy v pátek večer, ještě zmoženi doháněním pátečních pracovních restů. Ráno už je přece potřeba být na chalupě a dělat... Ovšem jen potud, dokud vám vaše zdraví neřekne STOP!

Hlava

Bylo by možné jmenovat ještě celou řadu negativních vlivů, se kterými se při řízení auta více či méně dobrovolně utkáváte. Jsou to především poruchy trávicího traktu dané opět souběhem špatné životosprávy a stresu. I když na druhou stranu naštěstí přibývá řidičů, kteří si natolik váží stavu svého žaludku, že už opustili systém housky a krájeného salámu servírovaného na mastném papíře a raději pár desítek minut věnují slušnému obědu v restauraci u silnice. "Jedno pozitivum přece jen u řidičů musím konstatovat," usmívá se lékařka. "Jsou na tom zpravidla z hlediska duševního stavu a sociálních vztahů lépe, než je průměr populace, která mi prochází ordinací. Lépe se s nimi komunikuje, jako by díky své činnosti uměli lépe vnímat okolí, prostě nejsou to špatní pacienti." Když budete dodržovat některé rady lékařů a vlastním přičiněním si neuženete za volantem žaludeční vředy či srůsty páteře, možná se dožijete svého řidičského důchodu docela duševně svěží...


Ráno a večer pár minut pěkně zvolna překlápět v kolenou pokrčené nohy vlevo (1-2) a vpravo (3-4). "Ovšem pozor," upozorňuje MUDr. Miroslav Procházka, přední odborník na rehabilitaci, "to je jen jeden ze souboru spinálních cviků, které mají svou hodnotu především tehdy, cvičí-li se jako celek. Pokud to bude někdo cvičit jen samostatně, nemůže být výsledný efekt nikdy dokonalý."

Autor:




Nejčtenější

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.