Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto na stlačený vzduch: revoluce nebo ekologický sen?

  8:37aktualizováno  8:37
Jedna malá francouzská firma vsadila na použití stlačeného vzduchu jako paliva a představila prototyp třímístného auta na světovém autosalónu, který se otevřel veřejnosti o víkendu v Paříži. Informovala o tom agentura AFP s tím, že by se mohlo jednat o převrat v automobilové dopravě.Fotogalerie a články z Pařížského autosalonu ZDE!

Plná nádrž stlačeného vzduchu má umožnit ujet 150 kilometrů a stát pouhých 1,5 eura. Pokud se tyto údaje slibované firmou MiniCAT v praxi potvrdí, mohlo by jít podle pozorovatelů o začátek revoluce. Prototyp je vyvinut pro městské užití. Designem připomíná Smart, ale pod kapotou má motor na stlačený vzduch.

Tato technika se krátce používala začátkem 20. století v tramvajích ve francouzských městech Nantes a La Rochelle. Její efektivní využití pro auta umožnil osmiletý výzkum, který vyústil ve schválení čtyřicítky patentů, uvedl konstruktér unikátního motoru Guy Négre.

Vysvětlil, že nový pohon spočívá ve třech dlouhých trubicích vyrobených z uhlíkových vláken a umístěných pod spodkem auta. Tyto trubice obsahují vzduch stlačený na 150krát větší tlak, než je v pneumatikách. Píst v motoru přihání venkovní vzduch a stlačuje ho na 20 barů, což ho zahřívá na 400 stupňů Celsia.
Vstříknutí stlačeného vzduchu nutí píst k pohybu společně s osou kol.

Váhu vozidla snižuje použití hliníkových trubic pro zhotovení podvozku. Jelikož venkovní vzduch musí být před svou kompresí filtrován, opouští nakonec auto ještě čistější, než byl. Pro naplnění nádrže stačí čtyři hodiny při použití napětí 220 voltů.
To by v levnějších nočních hodinách stálo asi 1,5 eura. 

Projekt však vzbuzuje pochyby. Dopravní expert v Evropské komisi Günter Hoermandinger soudí, že dosah 150 kilometrů je vzhledem k množství stačeného vzduchu těžko uvěřitelný. Podle něj by již dojezd deseti kilometrů byl ohromným úspěchem. Velcí konstruktéři při svých snahách o ekologickou dopravu zatím raději
investují do elektrických baterií a vodíkových motorů. 

Životaschopnost pohonu aut na stlačený vzduch ve městech se brzy ukáže, jelikož firma MiniCAT již oznámila, že její továrna u jihofrancouzského města Nice začne sériovou výrobu svých aut v prvním pololetí toku 2003. Cena jednoho auta se má pohybovat kolem 14.000 dolarů (asi 520.000 korun).

Autor:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.