Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Brně představili pneumobily, auta na stlačený vzduch

  14:19aktualizováno  14:19
Závodní vozítka poháněná vzduchem z tlakových lahví zkonstruovali studenti Vysokého učení technického v Brně. Dvě lehká jednomístná vozítka, která jezdí rychlostí asi 40 kilometrů v hodině, vyšlou koncem týdne na závody do Maďarska.

Závodní auta poháněná vzduchem z tlakových lahví vyráží na závody do Maďarska. | foto: ČTK

Do běžné výroby aut vzduch jako hlavní pohon asi zatím nepronikne. Stále to není tak efektivní, aby vozítko dokázalo ujet stejnou vzdálenost jako auto na fosilní paliva, nebo elektřinu, řekl jeden z brněnských konstruktérů David Smejkal. Je však možné, že stlačený vzduch poslouží jako doplňková, podpůrná technologie v kombinaci s jinými pohony. "Pomůže tak snížit spotřebu a omezit emise," uvedl Smejkal.

Fotogalerie

Závody v maďarském Egeru pořádá společnost Bosch Rexroth. Účastní se jich více než 40 týmů z pěti států střední Evropy. Brněnští studenti tentokrát věří v medailový úspěch. Před dvěma lety při první účasti získali ceny pro nejlepšího nováčka a za inovativní konstrukci. Loni se ve dvou závodních kategoriích umístili těsně pod stupni vítězů.

Nejlepší závodní speciály mají dojezd až deset kilometrů na vzduchovou lahev s objemem deset litrů a jezdí rychlostí až 45 kilometrů v hodině.

Projekt pneumobilu vznikl v ústavu konstruování brněnské techniky v roce 2011. Studenti se do něj pustili bez bližší znalosti problematiky, pouze s nadšením a touhou vyvíjet závodní vozidla. První vozítko sestavili přibližně z 350 dílů za 70 tisíc korun, část komponentů dostali zdarma od výrobce.

"Strávili jsme na tom stovky hodin," uvedl Smejkal, jenž nyní pracuje s mladšími studenty jako mentor. Praktické vědomosti podle něj pomáhají absolventům technických oborů při hledání uplatnění ve firmách.

Konstrukci vozítek ovlivňují technické předpisy a pravidla závodů, stejně jako bezpečnostní omezení. Každý pneumobil se skládá z tlakové lahve, válců a mechanismu pro převod lineárního pohybu na rotační. Vše kryje lehký hliníkový rám a kapotáž.

Studenti vozítka postupně vylepšují. Pro letošní závody například zdokonalili proces spotřeby vzduchu a změnili počet pístových válců. Do pneumatického obvodu přidali akumulátor a chladič vzduchu.

Autoři: ,




Nejčtenější

Ještě kožený volant. Po nasazení airbagu zbývá zacvaknout středový kryt
Ukliďte si v autě, volant je špinavější než záchodové prkénko

Obecně se ví, že interiér vozu není zrovna nejčistší místo, ve kterém se pohybujeme. Nová studie specialistů čištění aut to potvrzuje. Automobil je zamořený...  celý článek

Pagani Huayra
OBRAZEM: Bůh větru je v Česku, stojí 48 milionů

Toto automobilové veledílo je ve střední a východní Evropě jediné. Jmenuje se Pagani Huayra a bude hlavní hvězdou letošního ročníku motoristické slavnost...  celý článek

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Magistrátní kampaň odrazuje řidiče od nákupu SUV
Hon na SUV: jak ubližují velká auta Praze, vysvětlí muž z magistrátu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče v kampani Čistou stopou Prahou, kterou spustil loni na jaře. Kontroverzní video, která má odradit od jízdy...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.