Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto na vzduch vyjede ještě letos, stát bude 165 tisíc

aktualizováno 
Po 15 letech vývoje se chystá prodej auta na vzduch. Bublinovitý AirPod začneme od května potkávat na letištích v Paříži a Amsterdamu. Auto s dojezdem až 220 kilometrů natankuje plnou za dvě minuty a chybí mu volant.

AirPod - auto na vzduch | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Autosalon Ženeva 2009

Francouzská společnost MDI konečně začne vyrábět automobily na vzduch. Produkce má prý odstartovat začátkem letošního prosince. Jeden z prototypů stojí na autosalonu v Ženevě.

Tříkolka ve tvaru bubliny by neměla mít žádné emise a měla by na jednu stosedmdesátipětilitrovou nádrž se stlačeným vzduchem ujet až 220 kilometrů.

Vůz, který nese označení AirPod, si řidiči budou moci znovu naplnit vzduchem buď doma za osm hodin, během kterých auto zapojí do elektrické zásuvky, anebo u speciální čerpací stanice, kde "tankování" bude trvat méně než dvě minuty.

AirPod - auto na vzduch

AirPod odpovídá požadavkům na dnešní malá auta, která v 80% případů najedou denně do 80 kilometrů. Dvě stě kilometrů jízdy vyjde podle propočtů výrobce na 1 euro.

Vozítko by měly od května zkoušet aerolinky Air France a KLM ve svých ústředích v Paříži, respektive Amsterodamu. Další zkouška pak začne v prosinci ve francouzském Nice.

Potenciální řidič si ale prý na nový vůz bude muset chvíli zvykat, a to nejen kvůli inovativnímu pohonu. Vůz se totiž podobně jako počítačové hry ovládá joystickem a dveře se otevírají jenom dopředu a dozadu. Dvě sedadla pro další cestující jsou obrácena proti směru jízdy a lze je z auta vyjmout, aby se zvětšil nákladní prostor až na 500 litrů objemu.

Podle mluvčího MDI Sebastiana Brauda se AirPod nepotýká s hlavním problémem aut, které pohání elektřina - nemá totiž těžké a drahé baterie. Auto by se i díky tomu mělo prodávat za cenu  6000 euro (zhruba 165 000 korun).

Auto na vzduch
Auto poháněné vzduchem jménem Eolo představil Guy Négre v roce 2001 na autosalonu v Bologni.

Stlačený vzduch je uchováván za velmi nízkých teplot a vysokých tlaků v nádržích pod podlahou. Pro "nabití" je třeba auto připojit do elektrické sítě. Speciální systém pak při jízdě vzduch vstřikuje do válců. Z výfuku jde pouze studený vzduch.

Guy Négre pracuje na autě na stlačený vzduch od roku 1990, zahájení sériové výroby bylo plánováno na rok 2003, Négremu se ale nedařilo vyřešit problém s chlazením. Francouzský vynálezce v roce 2007 podepsal smlouvu s Ratanem Tatou o poskytnutí patentu pro vývoj indické "lidovky" Tata Nano.

MDI už zároveň plánuje nástupce svého vozítka. Měl by to být tří až pětimístný 3,4 metru dlouhý kabriolet OneFlow Air. A opět by jej měl pohánět stlačený vzduch. MDI už dokonce ví základní cenu otevřeného auta na vzduch. Základní model by měl stát 3500 euro, plně vybavený kabriolet dostane cenovku 5300 euro. Další, uzavřená verze auta na vzduch MiniFlowAir svým tvarem zase připomíná Smart, nebo Tatu Nano. Některé modely dostanou duální pohon, kromě "vzduchového" budou mít také tradiční spalovací motor, který dodá výkon pro dálniční jízdu.

AirPod v číslech

délka x šířka x výška (m)

2,07 x 1,6 x 1,74
pohotovostní hmotnost (kg) 220

maximální rychlost

60 - 70 km/h
emise CO2 0 g/km
dojezd v městském provozu 180 - 220 km
rám/karoserie kompozitová sendvičová konstrukce (skelné vlákno/polyuretanová pěna)

objem nádrže

175 litrů při 350 barech

doba tankování

méně než 2 minuty
cena na 100 km jízdy 0,5 euro
Poznámka: údaje uváděné výrobcem

 
Autoři: ,




Nejčtenější

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Další z rubriky

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Opel Insignia Sports Tourer
Lehčí a větší. Opel Insignia Sports Tourer bude fešácký kombík

Připravovaný Opel Insignia podle zatím zveřejněných fotek jasně kandiduje na „missáka“ roku mezi letošními premiérami. Po sportovně střiženém sedanu německá...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.