Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto, nebo kolo? Šlapací elektromobil je obojí

  16:44aktualizováno  16:44
Má čtyři kola a elektromotor, ale šlape se na něm. Vozítko PodRide se pohybuje někde mezi autem a kolem. Vynalezl jej Švéd Mikael Kjellman a do světa by jej rád vypustil na konci roku. Šetří přírodu, potrénuje svaly, lehce zaparkuje a nemělo by stát více než osmdesát tisíc.

Mikaela Kjellmana trápily emise a ucpaná města, a tak přišel s neotřelým nápadem vyrobit napůl auto a napůl kolo. Z každého si vzal to dobré a vymyslel PodRide. Je to jednomístné vozítko se čtyřmi koly, elektromotorem, pedály i blinkry. Je malé, ale stabilní.

Fotogalerie

Dvaačtyřicetiletý inženýr má zatím jen prototyp, ve kterém se přes rok dopravuje do práce. Ekologické vozítko používá Kjellman téměř po celý rok, tedy do doby než na silnice a cyklostezky napadne více než deset centimetrů sněhu. Před silnými švédskými zimami a špatným počasím jej při těchto cestách chrání plátěný plášť a čelní sklo.

„Topení zabudované do elektrokola je nastavené tak, aby se v případě potřeby sepnulo hodinu před tím, než Kjellman opustí svou kancelář a vydá se na cestu domů,“ napsal list The Washington Post. V garáži mu stojí i auto, to však používá jen na víkendové výlety.

K zákazníkům chce do konce roku

Při svých cestách se Kjellman setkal s úsměvy a vřelými reakcemi, a tak se rozhodl, že se PodRide pokusí vyrábět sériově. Na jaře proto na výrobu sbíral peníze přes platformu IndieGogo. A úspěch ho doslova zaskočil. Během dvou týdnů dosáhl cíle 30 tisíc dolarů. Video, které sdílel YouTube, shlédly tři miliony lidí.

V současné době Kjellman se svým týmem zjednodušuje jednotlivé části a vybírá komponenty, jako jsou převodovka, brzdy, či motor. Podle posledních informací by měla být první vozítka v prodeji na konci roku 2017. Cenu si však vynálezce zatím netroufá odhadovat.

Unikátní vozítko PodRide
Unikátní vozítko PodRide
Unikátní vozítko PodRide

Unikátní vozítko PodRide by se k zákazníkům mohlo dostat do konce roku 2017.

„Snažíme se ji co nejrychleji spočítat, ale dosud to nevíme. Čeká nás ještě mnoho výrobních rozhodnutí a některá zjednodušení prototypu, tohle všechno cenu ovlivní,“ píše se na stránkách vozítka PodRide. Podle původních informací by se cena čtyřkolových vozítek PodRide měla pohybovat mezi dvěma a třemi tisíci eur, tedy od 52 do 79 tisíc korun.

Ruční stěrač, LEDkové světlomety

PodRide může jezdit ve tmě, v dešti i v zimě, protože má i světlomety a malé elektrické topení. Nechybí blinkry a rukou ovládaný stěrač předního skla. V horku se dá přední okno otevřít a větrat pomohou i ventilační průduchy. Místa je tu jen pro jednoho dospělého, zato za plnohodnotným sedadlem. PodRide má i malý zavazadlový prostor nebo místo pro jedno dítě. Tolik k nejdůležitějším přednostem, které si Kjellman půjčil od aut.

Technické info

Údaje se po změnách ve výrobě mohou změnit.

  • Délka: 180 cm
  • Šířka: 75 cm
  • Výška: 145 cm
  • Výška sedáku: 50 cm
  • Hmotnost: 70 kg
  • Kolo: pneumatiky 20 palců
  • Rozvor kol: 88 cm
  • Obvod pneu: 3,5 m
  • Motor: 250 W elektrický
  • Dojezd: 60km
  • Rychlost: 25 km/h (s motorem)
  • Světla: LED světlomety, ukazatele a brzdová světla
  • Emise CO2: PodRide: 7g/km

Vhodný pro osobu o výšce do 1,9 metru a hmotnosti do 120 kg.

Zdroj: MyPodRide.com

Naopak bicykl PodRide připomíná šířkou jen 75 centimetrů, nezabere tak o moc víc místa než člověk na klasickém kole. O pohodlí během jízdy na nerovném povrchu se postará vzduchové odpružení. Zvládne rovný povrch, dlážděné i prašné cesty. Oficiálně, tedy zákonem, je PodRide považován za kolo, může tak i na cyklostezky a do pruhů pro cyklisty. Díky jeho rozměrům je snadné jej zaparkovat i na místě určenému pro kola a samozřejmě k jízdě není třeba řidičák.

Stejně jako kolo se bude PodRide zamykat řetězem k pevnému bodu a navíc bude mít každý kus unikátní sériové číslo, podle kterého je možné jej identifikovat.

Řidič nemusí jen šlapat do pedálů - vystřídá ho výše zmíněný elektromotor na baterii z elektrokola. Dojezd má PodRide 60 kilometrů a může dosáhnout rychlosti až 25 kilometrů v hodině.

K prodeji by měla nejprve být jen čtyřkolová verze, v USA a v Kanadě by se měla prodávat v půlce roku 2018 i verze se třemi koly. Pak se chce Kjellman zaměřit na vývoj dvoumístného modelu.

Vozítko se bude vyrábět na Tchaj-wanu. „Tchaj-wan má velkou základnu výrobců a dodavatelů jízdních kol a výrobou vysoce kvalitních jízdních kol je známý. Navíc má dobrý ekologický systém pro efektivní výrobu,“ zdůvodňuje švédský inženýr výběr továren na svých stránkách.





Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Situace u Měšína, na 116. kilometru ve směru na Prahu.
Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.