Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto po velké vodě nestartujte. Mnohdy je lepší se ho zbavit

aktualizováno 
Blesková povodeň zasáhla samozřejmě i auta. Vytopené auto nestačí jen vysušit a odbahnit. Mnohdy je třeba ho celé rozebrat. A nejlepší bude zbavit se ho.

Kvůli pojišťovně co nejpečlivěji zdokumentujte, co se s vozem během vytopení stalo. Ideální je vše dopodrobna nafotit a pokud je to možné, mít i protokol od policie.

Voda se dostane prakticky do všech dutin a záhybů a především naruší elektroinstalaci. Poničí interiér, ale nateče všemi otvory i do motoru. Pouhý pokus o nastartování velmi pravděpodobně povede k úplnému zničení motoru a zničení řídicí jednotky. Je-li to možné, vozu nejlépe vůbec nehýbejte koly, rozhodně se nepokoušejte auto roztáhnout, když nechce startovat.

Pokud autům "nehovíte", nechte auto prohlédnout mechanikem, který posoudí, zda má vůbec smysl auto zachraňovat. Auto unášené vodou se mohlo navíc poničit o různé překážky.

Když se do auta dostanete, okamžitě odpojte akumulátor a začněte vymývat bahno a další nečistoty. Pak přijde na řadu sušení, počítejte ale s tím, že ani po sebelepší péči už auto nebude jako dřív. Voda i bahno se dostaly určitě do skulin, které nejsou protikorozně ošetřené. Platí také nepsané pravidlo, že jakmile se rozsáhleji zasáhne do elektroniky, začne povětšinou zlobit.

Vymontujte vše, co se dá. Vyčistěte sedačky, ideálně chemickým čištěním. Některé díly čalounění bude jednodušší vyměnit, zkuste po nich zapátrat po vrakovištích. Práci na modernějších autech asi bude jednodušší zadat autoservisu. Elektromechanikovi určitě přenechte kontrolu a opravy elektroinstalace.

Stejně tak motor. Moderní agregáty jsou velmi choulostivé a vyžadují speciální nářadí a servisní postupy. Počítejte s tím, že voda je nejen ve válcích, kde by při prvním pootočení motoru způsobila přinejmenším přetržení rozvodového řemene, ale i ve všech provozních náplních, včetně všech olejů, elektrolytu v akumulátoru, chlazení i v nádobce na ostřikovače. Čeká vás samozřejmě výměna všech filtrů, v horším případě i čerpadel a turbodmychadla. Ušetřena by mohla zůstat klimatizace, jejíž okruh je uzavřený, určitě bude třeba vyměnit filtr.

V každém případě platí, že veškeré práce je vždy lepší svěřit odbornému servisu. Nemusí to být přímo značkový, avšak měl by být vybaven přinejmenším diagnostikou pro váš motor. Jen automechanik totiž pozná, co je třeba všechno udělat.

Nejlepší je se auta zbavit, s tím ovšem bude potíž. Na vyplavená auta si autobazary a zájemci o ojetiny dávají po záplavách pořádný pozor. Trpěliví mohou zkusit rozprodat auto po součástkách.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Výstava amerických bouráků upravených ve stylu „lowrider“ v Petersenově...
Autofotka týdne: Podvozek proklatě nízko

Chvilku dřou břichem po zemi, pak zas jako by měly chůdy; speciální odnoži tuningu aut se dostalo pocty, má extra výstavu ve slavném automobilovém muzeu v Los...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.