Mikrospánek, únava a nedostatečná pozornost patří k nejčastějším příčinám dopravních nehod po celém světě. V České republice se za rok 2012 objevuje nevěnování se řízení vozidla na prvním místě policejních statistik nehodovosti, mezi smrtelnými nehodami pak na nelichotivém třetím místě.
Mozek zpomalí i váš vůz
Nejnovějším příspěvkem do systémů, které hlídají pozornost řidiče, přichází od australské společnosti Royal Automobile Club of Western Australia ve spolupráci s firmou Emotiv. Australské zařízení připomíná "sluchátka", která si řidič nasadí na hlavu.
Systém má v sobě celkem 14 senzorů, které sledují aktivitu v několika oblastech lidského mozku. Pokud data zaznamenají nižší mozkovou aktivitu nebo ztrátu koncentrace řidiče, pošle systém signál do řídící jednotky automobilu a ten začne zpomalovat.
Systém dokáže rozpoznat, jestli se řidič věnuje místo řízení rádiu nebo mobilnímu telefonu, kdy se snižuje jeho mozková aktivita a podle mrkání dokáže vyhodnotit jeho koncentraci. S pomocí zabudovaného gyroskopu také pozná, jestli je hlava natočena ve směru jízdy, nebo jestli se řidič otáčí například na spolujezdce na zadním sedadle.
"Nedokážeme číst myšlenky, ale můžeme zjistit, co se v mozku děje," říká Geoffrey Mackellar, který má projekt na starosti. "Z aktivity v různých oblastech mozku můžeme zjistit, jestli je někdo pozorný, pokud něco slyší a jestli s někým mluví."
"Chtěli jsme se zaměřit na specifika, která souvisí s řízením vozidla. A dokážeme je vyhodnotit s poměrně velkou přesností," doplňuje Mackellar.
Projekt je ve fázi intenzivního testování. Tvůrci systému však sami přiznávají, že ke komerčnímu modelu zatím mají daleko. "Je to ještě hodně dlouhá cesta," říká Mackellar.
Kdo se nesoustředí, ten nejede
Dopravní inženýři snaží vymyslet způsob, který by unaveným řidičům zabránil v jízdě, už dlouho. Lexus například nabízí systém, který kontroluje pohyb očí řidiče, vývojáři koncernu VW zase kontrolují uchopení a pohyby volantu.
Dánové přicházejí s řešením, který připomíná známý "živák" používaný na železnici. Systém ASP využívá tlačítka bdělosti a s pomocí dalších 26 senzorů hlídá faktory, podle kterých pozná, zda se řidič dostává k hranici mikrospánku. Čidla hlídají třeba zvuk v kabině řidiče, jeho aktivitu, reakční dobu nebo plynový pedál.
Během jízdy řidič prochází v intervalech 10-25 minut "reakčním testem", kdy musí dotykem ruky reagovat na akustický signál. Pokud systém zjistí únavu, varuje řidiče zvukovým i světelným signálem a nepřestane, dokud vozidlo nezastaví.
Únava je jako alkohol
Švýcarské úřady srovnávají nebezpečnost únavy za volantem s alkoholem: "Kdo řídí unavený, není schopen správně hodnotit rychlost, není koncentrovaný a jeho reflexy jsou zpomalené, jako když řídí pod vlivem alkoholu."
Únava za volantem má více příčin: nedostatek spánku, řízení v době, kdy je řidič zvyklý spát, přemáhání únavy, změny rytmu spánku. Lékařská věda zná také poruchy spánku. "Příčinou únavy může být také deprese," uvádí jednu z příčin švýcarská kancelář prevence úrazů.
Cvičte, odpočívejte
Organizace, které se zabývají dopravní prevencí, varují řidiče před následky, které ztráta koncentrace může způsobit, a snaží se řidičům naordinovat pravidelné zastávky na dlouhých cestách.
Výborným pomocníkem jsou také jednoduché cviky, které během pár minut osvěží váš organismus. Vyzkoušejte si cviky pro řidiče, které doporučuje Hanka Kynychová.