Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto si vybíráme podle svého obličeje, tvrdí studie

aktualizováno 
Svůj k svému. Známé pořekadlo podle všeho platí i na majitele aut a jejich miláčky v garážích. Podle vědecké studie Vídeňské univerzity totiž při výběru našeho auta rozhoduje jednoduchý fakt. Čím více se auto podobá nám samým, tím lépe.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: koláž iDNES.cz

Představte si, že byste si mohli vybrat auto čistě podle toho, jaké byste si přáli. Ne podle peněz, zavazadlového prostoru nebo minimální spotřeby. Jak by asi vypadalo?

Může se hodit

Potřebujete nové auto a chcete si ho vybrat v klidu z té nejširší nabídky? Vyberte si svůj nový vůz na Automodul.cz.

Podle vědců Vídeňské univerzity by s velkou pravděpodobností přední část vámi vysněného miláčka vypadala podobně jako váš obličej. Alespoň takové jsou výsledky studie, kterou výzkumníci zveřejnili letos v časopise Swiss Journal of Psychology.

Přesně podle přání

Minulý rok jste mohli na internetu narazit na podobnou studii Japonce Sadahika Nakadžimy. Ten pro změnu tvrdí, že podle svých obličejů si vybíráme psy. A právě tento výzkum se stal inspirací i pro vědce z Vídně. "Nápad se zrodil právě při čtení této vědecké práce," říká Stefan Stiegar. "Říkal jsem si, že by se pokus mohl zopakovat, akorát by se psi mohli nahradit auty."

Některá auta díky svým majitelům skutečně připomínají lidské bytosti.

Některá auta díky svým majitelům skutečně připomínají lidské bytosti.

Stiegar společně s kolegou Martinem Vorackem vybrali 30 majitelů aut a vyrobili černobílé fotografie jejich obličejů společně s předními částmi jejich vozidel. Jednou z důležitých podmínek výzkumu bylo, že majitelé aut si museli vozy sami koupit a ne je například dostat jako dar nebo v dědickém řízení.

Výzkumnici poté vytvořili 30 kartiček ke každému vozu a na každou z nich umístili celkem šest různých obličejů, mezi kterými byl i skutečný majitel; 160 dobrovolníků pak mělo očíslovat obličeje podle toho, kdo si myslí, že vůz skutečně vlastní. Dobrovolníkům se pak velice často podařilo označit skutečného majitele.

Výzkumníci test zopakovali ještě jednou, ale tentokrát na karty umístili boční fotku automobilu. V tomto případě se dobrovolníkům nedařilo určit majitele natolik přesně, a výzkumníci tak došli k jednoduchému závěru: vozidlo si vybíráme podle toho, nakolik se jeho přední část podobá našim obličejům.

Živoucí bytosti

To, že předek automobilů vnímáme jako lidský obličej, není pro vědce žádným překvapením. Například antropoložka Sonja Windhagerová ve svém výzkumu dokázala, že pokud se podíváme na auto zepředu, v mysli si představujeme, že na nás zírá tvář. Čelní sklo v nás prý evokuje čelo, světlomety oči, boční zrcátka uši, mřížku chladiče vnímáme podobně jako nos.

Asi nejznámějším doplňkem, který podobný přístup názorně ilustruje, jsou přídavné lišty u světlometů, kterým se u nás říkalo výstižně mračítka. Auto díky nim získalo přísnější vzhled a přidalo mu to na ostrosti. V oblibě tento prvek mají hlavně mladí tuneři.

Škoda 120 se mračí na účastníky tuningového srazu.

Škoda 120 se mračí na účastníky tuningového srazu.

Nebo si můžete vzpomenout na populární animovanou komedii Auta z roku 2006, kde podobné charakteristiky skvěle využili animátoři studia Pixar.

Ať už jste blázni do aut, nebo ne a na tváře automobilů nevěříte, neznamená to, že ve vaší mysli se podobné přirovnání skutečně neodehrává. Autům dokonce dokážeme přiřazovat určité charakterové vlastnosti. Podle Sonji Windhagerové prý například vnímáme VW brouk jako veselé auto, Honda Civic se naopak tváří neuroticky a například BMW 6 se prý pyšní dominantním a zlým vzhledem.

Otázkou tedy zůstává, pokud mají vědci pravdu, proč například na fanouškovských srazech nenarazíte na stejně vypadající lidi. Poznáte třeba na první pohled majitele Mercedesu SL nebo Ferrari California?

Autor:


Témata: Škoda




Nejčtenější

Autobaterie
Nenastartovali jste? Autobaterii vám zabil mráz, ale může za to horko

Zimní období je pro akumulátory kritické. Ke koupi nové baterie se však řidiči většinou rozhodnou, až když mrazy trvají delší dobu nebo jsou opravdu tuhé....  celý článek

Opel Insignia Grand Sport
Nový Opel Insignia přijíždí v plné parádě. Je to grandiózní krasavec

Celým jménem je to Opel Insignia Grand Sport a je to fešák. Minimálně vzhledem má šanci být jedním z nejparádnějších aut své kategorie. Oproti předchůdci zhubl...  celý článek

Crashtest deformačních zón
VIDEO: Test deformačních zón ukázal, že měkčí auto může lépe chránit

Deformační zóny aut chrání posádku, ale mohou efektivně zmírnit následky nehody i u vozidla, do kterého bourají. Netradiční crashtest německého autoklubu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.